“Onze bank- en verzekeringsportefeuille zijn perfect in evenwicht”
Begin mei opende het gloednieuwe kantoor van Decapmakers & Partners langs de Oostlaan in Poperinge. 40 jaar nadat Rik Decapmaker zijn eerste stappen in de bankwereld zette, staat hij samen met zijn vennoot Carlo Verhaeghe aan het hoofd van het kantoor dat ondertussen 15 medewerkers telt.
Als 22-jarige startte Rik Decapmaker als bediende Landbouwkrediet bij Willem Hardeman in Poperinge. Willem ging zich volledig toespitsen op het verzekeringsluik en Rik kreeg de kans om de portefeuille Landbouwkrediet van hem over te nemen. Samen namen ze in 1986 hun intrek in de Casselstraat. In 1990 bouwde Rik met zijn echtgenote een huis met aanpalend kantoor in de Reningelstseweg waar ook de eerste bediende werd aangenomen. Het Poperings Verzekeringsburo bleef in de Casselstraat en werd lokaal geleid door Xavier Vandromme.
“Een jaar of 6 geleden wilde ik verder groeien met de zaak. Maar de bank, beleggingen, kredieten en verzekeringen allemaal zelf leiden, leek me onhaalbaar op langere termijn. Ik kwam in contact met Carlo Verhaeghe, wiens vader bij ons klant was. Enkele weken later waren de plannen tot samenwerking al concreet. Hij kwam erbij als medevennoot met als doel de verzekeringen te leiden, waardoor ik me zelf weer volledig kon focussen op de bank”, vertelt Rik Decapmaker.
Zin om verder te groeien
“Ondertussen namen wij het Crelan kantoor (ex-Centea) van Dequeker en Maekelberg over en kwam de bediende van dat kantoor ons team mee versterken. Op hetzelfde moment stopte de Crelan-vestiging in Woesten en kwam een groot deel van de klanten samen met de vaste medewerker naar ons kantoor. We hadden dan inmiddels 8 mensen in dienst. De bankensector bleef verder evolueren en Crelan nam Axa Bank over. We overwogen een samenwerking met het nabijgelegen Crelan-kantoor Tailleu, wat eindigde in een overname”, gaat Rik verder.
“Onze zin om verder te groeien bracht ons weer in contact met Xavier Vandromme, die met het Poperings Verzekeringsburo een interessante match vormde voor ons. Door beide takken terug samen te brengen, kwam onze bank- en verzekeringsportefeuille terug perfect in evenwicht en zijn we klaar voor de toekomst. Om onze klanten nog beter te kunnen bedienen, startten we in 2020 met de bouw van een nieuw kantoor waar we 20 medewerkers kunnen huisvesten. In het nieuwe kantoor kunnen we alle klanten optimaal ontvangen. Onze grootste troeven zijn dat we heel dicht bij de klanten staan, ruime openingsuren hebben en ook op zaterdagvoormiddag en buiten de kantooruren afspraken kunnen vastleggen. Voor onze verzekeringstak zijn we 24 op 24, 7 op 7 bereikbaar voor onze klanten en dat met mensen uit ons eigen kantoor. Ook bij een schade-expertise zijn we altijd persoonlijk aanwezig. Met een team waar een goede verstandhouding vooropstaat en we als vennoten tussen en niet boven onze mensen staan, willen we op deze persoonlijke manier verder bouwen aan onze toekomst”, alsnog Rik. (FL)