Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 15/12/2023

“Eerst regisseur, dan ondernemer”

5 jaar na de start zet productiehuis Moonshot uit Roeselare nog steeds voluit in op de combinatie van video en animatie voor bedrijven. Maar om de creativiteit nóg vrijer te laten stromen, is er nu ook ‘Planet Moonshot’. “Het is dé manier om de verhalen te vertellen die wij het vertellen waard vinden. Zo dagen we onszelf uit en blijft het vuur van onze passie branden,” vertelt Guillaume Jaecques.

Moonshot

Het was Guillaumes zus Axelle – grafisch ontwerpster en fotografe – die van haar passie voor film een beroep maakte. “Een klant van haar zocht iemand die een video kon produceren. Zo ondervonden we dat er meer in zat en zijn we Moonshot gestart, waarbij onze talenten mekaar aanvullen. Maar naast video ben ik ook altijd enorm gefascineerd geweest door animatie. Voor de combinatie van die 2 facetten van beeld zijn we bekend geworden in de sector. We doen niet de standaarddingen. Wat we doen is technisch moeilijk en vaak heel complex, maar voor ons is het heel tof omdat het altijd heel creatief is. We maken beeld voor employer branding, corporate branding en productcampagnes. Via mond-tot-mondreclame hebben we ons portfolio uitgebouwd en kunnen we nu onder meer voor klanten als Wienerberger, Lotus Bakeries, Belgian Pork Group en Accent werken.” 

Niet meer weg te denken 

“Ons team is ondertussen gegroeid tot een vaste kern van 4 plus 2 vaste freelancers. Alles wat met het creatief concept en de postproductie te maken heeft, doen we in eigen huis. Voor de stap ertussen – de opnames – creëren we afhankelijk van de doelgroep en de boodschap die we moeten helpen verspreiden een team met freelancers-specialisten. We werken graag rechtstreeks met een bedrijf samen, en merken dat zij het appreciëren om een beeldpartner te hebben die zowel voor kleine als voor grotere budgetten met hen meedenkt. Video is immers niet meer weg te denken. Maar waar je vroeger enkel tv en cinema had, zijn er vandaag ook sociale media en displays in bedrijven en op beurzen. We denken video-strategisch mee, want er is vandaag niet meer één video nodig, maar ook tal van afgeleide formaten om de boodschap optimaal naar je doelgroep te brengen. Een goeie video op een slechte manier uitbrengen, zou zonde zijn van je investering.” 

Zoals bij de loodgieter thuis de buizen wel eens (blijven) lekken, hinkte ook bij Moonshot de eigen positionering achter op die van de klanten. “Daarom waren we na 5 jaar toe aan een evaluatie. Na een rebranding toont onze website nu echt wat we kunnen en in huis hebben, en weten we nog beter wat we wel en niet willen doen. Voor mij is het altijd belangrijk geweest om eerst regisseur te zijn en pas daarna ondernemer, omdat ik dingen wil máken. Met Planet Moonshot creëren we een label voor eigen creaties. De lancering eind november ging niet onopgemerkt voorbij, met in avant-première The Launch, een kortfilm gebaseerd op Armaggedon, met heel wat figuranten en onszelf in de hoofdrol. We kondigden er ook ons volgend project aan: Milo, een animatiekortfilm over een eenzame jongen die een vriendschap opbouwt met zijn schaduw. We lanceren dit bovendien eerst in boekvorm via een crowdfundingproject. En zo kunnen we er toch weer een businessmodel aan koppelen.” (lacht) 

www.moon-shot.tv

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie