Kaarsenlabel legt indrukwekkend parcours af
Pauline D’Haenens heeft een indrukwekkend parcours afgelegd met haar kaarsenlabel Mon Dada. Amper 4 jaar geleden startte ze in de garage van haar moeder met haar bedrijf, vandaag worden haar handgemaakte kaarsen verkocht in 400 winkels verspreid over zo’n 40 landen. Onder meer wielerkampioen Wout Van Aert zet zijn financiële schouders onder haar groeiverhaal.
Het verhaal van Mon Dada begint in 2019, toen president Trump in het kader van zijn America First-politiek de werkvergunning van een heleboel buitenlanders introk. “Ik werkte toen voor een wijnimporteur in New York”, zegt Pauline. “Ik werkte hard en graag, en was een mooie carrière aan het uitbouwen. Maar plots moest ik daar noodgedwongen mee ophouden.”
Na 8 jaar voor een baas te werken, besloot Pauline dat ze haar eigen zaak wilde starten. “Als hobbykok ben ik takeawaygerechtjes beginnen maken. Kleinschalig, voor familie en vrienden, want ik mocht strikt genomen geen geld verdienen. Met Valentijn heb ik een zelfgemaakt kaarsje bij de maaltijden gestopt, om het wat extra feestelijk te maken. Daar heb ik zulke leuke reacties op gekregen, dat het me evident leek om daarmee voort te doen. Dankzij een aantal opleidingen kon ik al snel op een professionele manier aan de slag.”
Echte job
Omdat een bedrijf opstarten in Amerika Pauline handenvol geld zou kosten, keerde ze terug naar ons land. “Om Mon Dada alle kans op slagen te geven, zou ik mezelf geen loon uitkeren. Ik ben weer bij mijn mama gaan wonen en van haar mocht ik de garage gebruiken. 3 maanden kreeg ik van haar. Als het me niet zou lukken, zou ik een ‘echte job’ moeten zoeken.”
Maar het lukte Pauline. Na die 3 maanden kon ze al de eerste medewerker aanwerven. Intussen werken een 8-tal mensen voor Mon Dada en verkoopt ze haar handgemaakte kaarsen in 400 winkels verspreid over 40 landen. Dit boekjaar hoopt ze af te sluiten met een omzet van 2 miljoen euro. “Vooral de kwaliteit en de unieke look van onze geurkaarsen spreken aan, vermoed ik. Ons team maakt zelf betonnen potten en vult ze met kaarsenwas, gemaakt van natuurlijke kokosolie en sojawas. De geuren zijn professioneel ontwikkeld in het Franse Grasse, de wereldhoofdstad van het parfum.”
Bij het bezoek van Wout Van Aert aan ons atelier voelde ik meteen dat het goed zat.
Pauline D’Haenens
Ook de duurzaamheid van Mon Dada is een troef. “Onze kaarsen worden verpakt in luxueuze kistjes die je opnieuw kan gebruiken. Ook de potten kan je hergebruiken eens de kaarsen opgebrand zijn. We werken zoveel mogelijk met natuurlijke producten en vermijden plastic zoveel mogelijk bij onze verpakkingen.”
Relatiegeschenken
De kaarsen zijn onder meer te koop in interieurzaken en de betere bloemenwinkels. “Maar ook bedrijven maken een groot deel uit van onze omzet. Onze kaarsen zijn ideale relatie- of personeelsgeschenken, die we in een gepersonaliseerde doos kunnen aanbieden.”
Het succesverhaal van Mon Dada bleef niet onopgemerkt. Verschillende potentiële investeerders kwamen aankloppen bij Pauline. “Ik was er inderdaad vrij snel van overtuigd dat ik de groei die ik voor ogen had niet met louter eigen middelen zou kunnen realiseren. Maar ik ben helemaal niet thuis in de investeringswereld en ik had er dus geen idee van hoe ik dat dan best zou aanpakken. Om daar wel zicht op te krijgen, heb ik de opleiding Investor Readiness gevolgd bij Voka West-Vlaanderen.”
Een opleiding die Pauline snel inzicht gaf in wat ze wel, maar vooral niet wilde. “Ik wilde geen investeringsgroepen die er vooral op uit zijn om snel winst te maken en daardoor uitsluitend op korte termijn denken. Ik wilde enkel investeerders die oprecht geloven in Mon Dada en onze producten, en die erin willen stappen voor de lange termijn.”
Die vond Pauline onder meer in de sportwereld. “Ik werd gecontacteerd door de manager van Wout Van Aert. Die volgde Mon Dada al een tijdje, van toen ik destijds in de garage van mijn mama was gestart. Hij stelde Mon Dada voor als investering voor Wout Van Aert en zijn echtgenote Sarah De Bie. Bij hun bezoek aan ons atelier voelde ik meteen dat het goed zat: ze waren naar eigen zeggen gecharmeerd door mijn enthousiasme, passie en creativiteit, en vonden onze producten geweldig. Ze geloven echt in onze producten en zien dit ook als een langetermijnsamenwerking. Je kan misschien denken dat onze werelden ver uiteen liggen, maar ik zie ook veel gelijkenissen tussen ondernemerschap en topsport. Zowel een ondernemer als topsporter gaat met enorm veel passie tot het uiterste om zijn doel te bereiken.” Ook Bruno Descamps, CEO bij Lamett, behoort tot het team met investeerders die Pauline wist samen te stellen. “Bruno ziet het als een uitdaging om Mon Dada naar een hoger niveau te tillen. Het feit dat ik onze beslissingen kan aftoetsen bij iemand met zoveel kennis en expertise, geeft mij dan weer een zekere geruststelling dat we de juiste weg inslaan.” (JM - Foto’s Kurt)
Nieuw pand
Binnen enkele maanden neemt Pauline met Mon Dada haar intrek in een nieuw pand in Desselgem, dat 4 keer groter is dan het atelier en magazijn nu. Vooral de showroom zal een grote stap vooruit zijn voor Mon Dada.