Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 08/09/2023

Je kent de naam ianka fleerackers (die zij bewust met kleine letters schrijft) allicht van haar carrière als actrice en presentatrice. Maar wist je dat ze tegenwoordig door het leven gaat als ‘Master in the art of storytelling’? In een gloednieuw boek, dat uitkomt in november, gaat ze in op personal branding voor CEO’s en experten. “Hoewel ik die term liever ombuig naar personality branding”, vertelt ze.

Nieuw boek van ianka fleerackers over personal branding

Na meer dan 30 jaar ervaring met spreken en schrijven, beheerst ianka fleerackers de kunst van storytelling als geen ander. “Storytelling is wat mensen verbindt. Het is dankzij verhalen dat onze maatschappij en onze economie bestaan, als ik Yuval Noah Harari vrij mag citeren”, steekt ze van wal.

Less marketing, more legacy

Personal branding heeft in Vlaanderen nog te vaak een negatieve bijklank, vindt ze. “Vlamingen zien dat vaak als een egocentrisch concept, als het streven naar beroemd zijn. Ze houden vooral rekening met de mogelijke negatieve kant en zien te weinig de voordelen ervan in. Van zichtbaar zijn plukken niet alleen de CEO’s de vruchten. Het is ook een meerwaarde voor hun bedrijven. Als je onderneming al aanwezig is, heb je een veel nauwer contact met je publiek. Stel dat er iets fout loopt en je daarover moet communiceren: in dat geval is het een grote troef als je die contacten al hebt. Personal branding geeft je ook een voorsprong als het gaat over het vinden van nieuwe medewerkers. Als ze je bedrijfscultuur al kennen, is het makkelijker om nieuwe talenten aan te trekken.”

Omdat ze vindt dat het belang van persoonlijkheid niet genoeg doorweegt in het concept van personal branding, wil ze dat liever rebranden en er ‘personality branding’ van maken. “Dat omvat 4 elementen. ‘Substance’ is meer dan de optelsom van je vaardigheden, expertise en levenservaring. Het is vooral hoe jouw ‘unique point of view’ , de manier waarop je daardoor naar de dingen kijkt, die je substance geeft. ‘Conviction’ is je overtuiging. Je ‘unfair advantage’ is dan weer de combinatie van elementen die jou uniek maken. En ‘style’ is je kleding, maar ook hoe je spreekt, hoe je beweegt, hoe je je gedraagt,… Hoe meer je jezelf in die elementen durft uit te drukken, hoe interessanter je persoonlijkheid wordt.”

Van personal branding plukken niet alleen CEO’s de vruchten. Het is ook een meerwaarde voor hun bedrijven.

Haar inzichten schreef ze neer in een boek. Het is al haar negende, maar het eerste in dit genre. “Own your story or someone else will”, zo luidt de titel. “Als jij je eigen verhaal niet communiceert, doet iemand anders het wel, en dan kan dat 2 kanten opgaan. De kernboodschap? Die zou ik samenvatten als ‘less marketing, more legacy’. Al te vaak zie ik LinkedIn-posts die vertrekken vanuit een marketingstrategie. De auteurs gebruiken technieken en woorden die ze hebben geleerd in een cursus content writing. Dat is geen duurzame strategie. Op lange termijn komt het erop aan om een soort oeuvre op te bouwen dat evolueert en groeit. Het grote voordeel is dat je daar altijd op kan blijven terugvallen, wat je later ook doet in je leven. Vergelijk het maar met Picasso: die heeft heel wat verschillende periodes gekend.”

In het boek geeft ze inzicht in de tools die je kan gebruiken om aan je personal branding te werken. “Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat mensen overdonderd raken. Ik probeer een nuchter en neutraal beeld te geven van bestaande tools en technieken, zodat mensen een doordachte keuze kunnen maken.” Het boek is verhalend opgevat, met veel praktijkvoorbeelden. “Ik leg vaak de link met mijn eigen carrière en mijn ervaringen als acteur, presentator en ondernemer. Ook kunstenaars, auteurs en filmmakers komen aan bod.”

De belangrijkste boodschap die ianka aan jou als Ondernemers-lezer wil meegeven, is dat je niet bang hoeft te zijn van aandacht. “Ben je dat wel, ga dan na waar je angst vandaan komt: ben je bang voor de mening van anderen, ben je bang om op te vallen of ben je bang voor je eigen opinies? Het zijn vaak die angsten die je beletten stappen te zetten”, klinkt het. (JV - Eigen foto)

Voka Ladies over storytelling

Op dinsdagavond 14 november vertelt ianka fleerackers meer over personal branding, tijdens Leading Ladies in Storytelling. We gaan er ook in gesprek met Caroline Verstraete (hoofdredacteur Focus/WTV en chef programming & storytelling) en Margot Demeulemeester (journalist en influencer Kortrijk met Margot). Het event vindt plaats bij LannooCampus in Tielt. Op donderdag 21 september staat trouwens eerst nog een Leading Ladies in Tech gepland, met Valerie Tanghe, Michelle Vanhove en Karen Debruyne. Meer info en inschrijven via de link hieronder.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie