Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 01/02/2024

In deze rubriek stellen we elke maand vijf vragen aan een ondernemende Limburger, waarna hij of zij het stokje doorgeeft aan een collega-ondernemer. Deze maand is het de beurt aan Mia Hoebrechts, zaakvoerder van de Genkse relatiegeschenkenexpert Linkkado.

Mia Hoebrechts
Leeftijd: 55 jaar
Aantal jaren zaakvoerder: 24
Levensmotto: “Pluk de dag!”

 

 

Waarop ben je het meest trots als ondernemer?
“Dat ik met Linkkado ervoor kan zorgen dat mensen met een beperking en mensen die een extra kans nodig hebben op de arbeidsmarkt een meerwaarde bieden. Met het werk dat wij aan hen geven, creëren we kansen op de arbeidsmarkt en in de scholengemeenschap. Dat doen we al meer dan 15 jaar en daar ben ik enorm trots op.”

Waarom ben je zo gepassioneerd door ondernemen?
“Ik heb in vorige jobs heel wat ervaring opgebouwd in de hr-wereld en als ondernemer zit ik met Linkkado eigenlijk nog steeds in hr. Onze geschenken worden gebruikt voor weggeefmomenten voor werknemers, als compliment, bij eindejaar … altijd op goede momenten. Ik vind het fijn dat we bijdragen tot die waardering en de waardering zelfs fysiek maken. Als ondernemer heb ik nu alleen nog de happy kant van hr.”

Hoe ga je als ondernemer om met tegenslagen? Kan je een concreet voorbeeld noemen?
“Als eerste spreek ik met mijn partner om even te ventileren. Dan maak ik meteen de analyse: wat ging fout en wat kunnen we verbeteren? Deze onmiddellijke zelfreflectie helpt ons om zulke tegenslagen in de toekomst te vermijden. Zo hadden we even geleden een klant die niet tevreden was met zijn drukmateriaal. Toen we keken wat er was misgelopen, zagen we al snel dat er sprake was van miscommunicatie inzake de juiste interpretatie van het drukwerk. Daarna bleek ook dat onze drukkerij geen controle had uitgevoerd op het materiaal en daardoor niet had gespot dat het drukwerk niet mooi uitgelijnd was. We hebben kunnen verkrijgen dat er een volledig nieuwe batch gemaakt en geleverd werd. Op het einde van de rit hielden we er een meer dan tevreden klant aan over.”

Wat maakt werken in jouw bedrijf zo aangenaam voor medewerkers?
“Mijn man en ik hebben geen werknemers, maar vanuit mijn ervaring in hr kan ik wel het volgende zeggen: werken is aangenaam voor medewerkers als je ze waardeert. Zowel met een compliment als in gesprek gaan bij problemen. De erkenning maakt het aangenaam om voor een leidinggevende te werken. Je moet oog hebben voor je medewerkers vanuit verschillende standpunten, zowel werk als privé.”

Welke drie persoonlijke vaardigheden vind je essentieel voor een ondernemer/bedrijfsleider?
“Ten eerste actief luisteren, met de nadruk op luisteren. Daarnaast moet je als bedrijfsleider een visie hebben. Je moet weten waarvoor je werkt en niet elke dag ad hoc te werk gaan. Een goede visie stroomt door naar je werknemers, zodat iedereen weet waarom ze hun job doen en wat hun bijdrage is. Ten slotte houdt een goede ondernemer de vinger aan de pols wat betreft het financiële plaatje. Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van andere mensen, ze hangen van je af. Je moet er dus voor kunnen zorgen dat je financiële zekerheid, of tenminste duidelijkheid, kan bieden aan je werknemers.” 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie