Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 01/10/2024

Groothandel voor de b2b-markt Igepa Belux en afvalverwerkingsbedrijf Vanheede Environment Group sloegen de handen in elkaar om kunststofpanelen op een duurzame manier te recycleren. Met een efficiënt logistiek systeem proberen ze samen ook de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te krijgen.

Igepa en Vanheede proberen met een efficiënt logistiek systeem samen de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te krijgen.

Tekst Laurens Fagard

Eco Buddies, zo heten de kartonnen palletdozen die klanten van Igepa geleverd krijgen om kunststofpanelen, die gebruikt worden voor visuele communicatie en signalisatie, te verzamelen. Bij een levering van nieuwe goederen, haalt Igepa de afvalstroom op waardoor een extra transport vermeden is. De panelen worden in grote hoeveelheden geconsolideerd in het magazijn in Aalter waarna Vanheede ze in bulk komt ophalen. “Een reverse logistics-methode die ervoor zorgt dat kleine hoeveelheden afval toch op een duurzame manier ingezameld en verwerkt worden”, stelt Dirk Salens, ceo van Igepa.

Kracht van ecosysteem

Het partnerschap kwam volgens Dirk tot stand door een pragmatische kijk op de zaken. “Bij duurzaamheid zijn er twee belangrijke uitgangspunten. We proberen acties op te zetten die op korte en middellange termijn impact hebben en praktisch in te vullen zijn. Het wetgevend kader rond duurzaamheid beperkt de mogelijkheden soms, maar als ondernemer moet je initiatief nemen en probleemoplossend denken. Daarnaast geloof ik ook in de kracht van ecosystemen. Je kan niet alles alleen blijven doen, dus moet je sterke partners zoeken die mee willen nadenken met jou.”

“Zo kwam het Eco Buddy-systeem ook tot stand. We beleveren dagelijks ongeveer 600 klanten doorheen België en Luxemburg met onze eigen logistiek. Zo hebben we ook grip op onze eigen processen. Maar tot voor kort reden we altijd met een volle lading en keerden dan leeg terug. Terwijl Vanheede zonder lading naar de klant vertrekt om volgeladen terug te keren. Meestal zijn de volumes voor Vanheede te klein om op te halen. Door ze eerst bij ons te verzamelen, is het voor hen veel makkelijker om te verwerken.”
De kunststofpanelen die niet meer voor gebruik geschikt zijn, worden verwerkt in andere toepassingen. “Het polypropyleen belandt uiteindelijk in bloempotten en de pvc-overschotten worden tot granulaat vermalen en in de bouwnijverheid gebruikt. Hoe dan ook zijn goed gesorteerde afvalstromen crucialer met de dag. Klanten dragen die verantwoordelijkheid, maar met ons systeem hopen we dat ze daar nog meer bewust van worden. Er zijn ook spelregels. Je kan niet zomaar een volle container met afval meegeven. We hebben duidelijk gedefinieerd per klant hoeveel eco buddies we afleveren. Al het transport moet bovendien ook nog eens tot in de puntjes geoptimaliseerd worden zodat onze chauffeurs geen nodeloze kilometers rijden.”

Vooralsnog geen hergebruik

Een grote uitdaging voor Dirk was om het verhaal juridisch waterdicht te maken. “De tijd waarin alles zomaar werd opgehaald, is voorbij. Bepaalde afvalstromen zijn gratis, andere zijn dan weer te betalen. Onze klanten hebben een volledige garantie dat alles op een gestructureerde manier verloopt en juridisch volgens het boekje is.”

Meer dan een half jaar geleden deed Igepa een aantal lakmoesproeven bij klanten met één afvalstroom. “Ons idee werd heel enthousiast onthaald. Dat is ergens begrijpelijk, want je ontzorgt hen grotendeels. Voorlopig kunnen we nog niet exact de vinger leggen op hoeveel CO2 we ermee uitsparen, maar doordat het aantal transportbeurten drastisch is verlaagd, kan je wel al een inschatting maken.”
Op termijn hoopt Igepa de afvalstromen in hun eigen producten te verwerken. “Dat is momenteel niet altijd technisch haalbaar. De reststromen zijn best zo kwalitatief mogelijk en bovendien moet je kijken naar nabije leveranciers. Uiteraard proberen we onze klanten zo goed mogelijk te verwijzen naar onze ecologische alternatieven. Maar vandaag bots je daar nog op de logische principes van financiële en technische haalbaarheid. Klanten die een meerprijs willen betalen voor groene producten zijn eerder een uitzondering, maar de evolutie is onvermijdelijk. Onbewuste bedrijven zullen op termijn financieel gestraft worden”, besluit Dirk.