Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Voka|VeGHO lid in de kijker: Shell Catalysts & Technologies

Voka|VeGHO lid in de kijker: Shell Catalysts & Technologies

  • 16/11/2023

Elke maand zetten we een Voka|VeGHO-lid uit North Sea Port in de schijnwerpers. Deze maand: Shell Catalysts & Technologies, producent van katalysatoren voor raffinaderijen, petrochemie en chemische industrie

Wat doet jullie bedrijf en wie zijn jullie klanten?
“Shell Catalysts & Technologies in Gent is toegewijd aan de productie van katalysatoren die essentieel zijn voor raffinaderijen, petrochemie en de chemische industrie. Deze katalysatoren zijn keramische producten met een coating van wat wij 'actieve metalen' noemen en ze fungeren als de drijvende kracht achter de industriële productie van brandstoffen en basischemicaliën.

Bovendien vervaardigen we katalysatoren die bijvoorbeeld NOx-emissies uit verbrandingsprocessen kunnen verminderen, waardoor ze bijdragen aan een schonere industrie. In Gent is ook ons wereldwijde 'Upscaling Lab' gevestigd, waar nieuwe katalysatoren die zijn ontwikkeld in de R&D-centra van Shell in Amsterdam (Nederland), Houston (Verenigde Staten) en Bangalore (India), voor het eerst op industriële schaal worden geproduceerd.

Shell Catalysts & Technologies is een wereldwijde leverancier van een nicheproduct, waarbij ongeveer 95% van onze productie bestemd is voor export. Het verkopen van katalysatoren maakt deel uit van een uitgebreid pakket aan technologie en dienstverlening dat we aanbieden om onze klanten te helpen bij het efficiënter, sneller en milieuvriendelijker produceren. Concreet betekent dit dat we ook een vooraanstaande 'Licensor' zijn van procestechnologie die vaak in samenwerking werkt met de katalysatoren die we produceren.

Wat ons uniek maakt, is dat we ook zelf onze eigen katalysatoren gebruiken. Dit creëert vertrouwen in de markt en zorgt voor een snelle terugkoppeling naar onze R&D-activiteiten.”

Sinds wanneer zijn jullie gevestigd in North Sea Port?
“Onze locatie in Gent heeft een rijke geschiedenis, sinds 1929. In het verleden was onze vestiging in de Pantserschipstraat de thuisbasis van een volledige raffinaderij. Hoewel de raffinageactiviteiten vele jaren geleden zijn afgebouwd en de bijbehorende installaties zijn gesloopt, hebben de toenmalige nevenactiviteiten van de raffinaderij standgehouden en zijn ze inmiddels grondig gemoderniseerd. Tegenwoordig draaien we bij North Sea Port nog steeds productielijnen voor hoogtechnologische smeervetten en katalysatoren.”

Hoeveel werknemers telt het bedrijf (FTE’s)? 

“Ons team bestaat momenteel uit 115 werknemers, waarvan iets meer dan de helft toegewijd is aan het uitvoeren van procesoperaties. In de afgelopen jaren hebben we met onze vestiging in Gent een indrukwekkende jaaromzet tussen 200 en 250 miljoen euro weten te realiseren.”

Wat is de voornaamste investering van de voorbije vijf jaar?
“We exploiteren vijf geavanceerde productielijnen voor katalysatoren. Sommige van deze productielijnen hebben al een aanzienlijke levensduur en vereisen voortdurende investeringen om hun integriteit te waarborgen en hun energie-efficiëntie voortdurend te verbeteren. Bovendien mogen we met trots wijzen op onze aanzienlijke investeringen in geavanceerde automatisering. Deze investeringen stellen ons in staat om met een beperkt aantal medewerkers een concurrerend productieproces te handhaven.”


 

We zijn momenteel bezig met een investering van ongeveer 15 miljoen euro, die zal de capaciteit met maar liefst 35% vergroten

Jannes Colaert, general manager

Wat is de voornaamste investering op til in de nabije toekomst?
“We zijn momenteel bezig met een investering van ongeveer 15 miljoen euro om één productielijn van onze fabriek voor keramische dragers van katalysatoren uit te breiden. We verwachten dat deze investering de capaciteit met maar liefst 35% zal vergroten. Bovendien stelt deze uitbreiding ons in staat om de nieuwste generaties katalysatoren op een energie-efficiënte wijze te produceren. In de toekomst zien we aanzienlijke investeringen in milieutechnologie, met name gericht op de behandeling van afgassen uit onze installaties om te voldoen aan de strengste milieunormen. We maken hierbij onder andere gebruik van onze eigen DeNOx-katalysator en reactoren.”

Wat is de grootste troef van de fusiehaven voor jullie?
“North Sea Port levert bewonderenswaardige inspanningen om bedrijven te ondersteunen en nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Als gevestigd bedrijf beschouwen we het netwerk als onze meest waardevolle troef. Wanneer een bedrijf met uitdagingen wordt geconfronteerd, is het zelden de eerste of de enige met dat specifieke probleem. Dat leidt soms tot een gezamenlijke aanpak, en de uitwisseling van waardevolle ervaringen met andere bedrijfsleiders kan op zichzelf al een enorm voordeel zijn. Bovendien speelt het havenbedrijf ook een cruciale coördinerende rol, bijvoorbeeld in de ontwikkeling van windenergieprojecten in het havengebied.”

Wat is het grootste werkpunt voor de fusiehaven? 
“De bereikbaarheid van de haven blijft een voortdurende uitdaging, ongeacht of het gaat om fietsers, automobilisten of vrachtvervoerders. Het verheugt ons te zien dat er aanzienlijke investeringen plaatsvinden in de regio, zowel op het gebied van fietsmobiliteit als voor de verbetering van de infrastructuur voor wegverkeer en vrachttransport. Ondanks deze positieve ontwikkelingen, moeten er de komende jaren nog steeds obstakels overwonnen worden.

Een andere complexiteit ligt in het aantrekken van gekwalificeerd personeel, vooral procesoperatoren. In vergelijking met andere havens heeft de Antwerpse haven, deels dankzij haar omvang, een voorsprong opgebouwd. Gelukkig zien we echter ook hier veelbelovende initiatieven ontstaan. Het havenbedrijf, de lokale overheden en VDAB bundelen hun krachten nu (via North Sea Port Talent, red.) om talentontwikkeling en het vinden van de juiste medewerkers te stimuleren. Samen zetten we stappen in de goede richting.”

Luchtfoto begin de jaren 1930 van petroleummaatschappij Shell aan de Pantserschipstraat, jarenlang de thuisbasis van een volledige raffinaderij.

Site 100 jaar geleden

Contactpersoon

Simon Lefèvre

Belangenbehartiging - Haven - Persverantwoordelijke