Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Voka Digihub 2.0 zet Limburgse bedrijven op het juiste digitale spoor

Voka Digihub 2.0 zet Limburgse bedrijven op het juiste digitale spoor

  • 07/08/2024

Met een gemiddelde score van 2,56 op 5 scoren Limburgse bedrijven niet slecht op het vlak van digitale transformatie. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Voka DigiScan die uitgebreid de digitale maturiteit van een onderneming in kaart brengt. In Vlaanderen ligt de gemiddelde maturiteitsscore op 2,54 op 5. Het zijn vooral grote (productie)bedrijven met meer dan 100 werknemers die digitaal sterker staan. “Onze ondernemingen in Limburg hebben al wat stappen gezet op het vlak van digitale transformatie, maar we hebben nog een hele weg af te leggen”, zeggen Johann Leten en Cathérine Dreesen, gedelegeerd bestuurder en directeur innovatie bij Voka – KvK Limburg. Daarom bood Voka - KvK Limburg het Digihubs 2.0-begeleidingstraject aan waardoor in Limburg 30 kmo’s konden rekenen op eerstelijnsadvies dat hen inzicht gaf over hun huidige positie in het digitale landschap.

Bekijk hier de reportage op TVL.

Het Voka Digihubs 2.0-project bood ondernemingen in Limburg de nodige ruimte om onder begeleiding van experten nieuwe digitale technologieën te verkennen en onderzoeken. Dankzij de financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), konden deelnemende kmo’s tegen een gereduceerd tarief deelnemen, waardoor de drempel om aan digitale innovatie te werken aanzienlijk werd verlaagd.

Een belangrijke bevinding uit deze trajecten was dat slechts de helft van de deelnemende ondernemingen in Limburg een gedocumenteerde digitale beveiligingsstrategie had bij aanvang van het project. Daarnaast werd duidelijk dat een significant aantal ondernemingen aanvankelijk geen strategie had voor het actief opvolgen en implementeren van technologische trends zoals artificiële intelligentie. De begeleiding door de Voka Digihubs heeft ervoor gezorgd dat deze ondernemingen nu beter zijn voorbereid op toekomstige technologische ontwikkelingen.

Maar desondanks is er in Limburg nog werk aan de winkel op het vlak van digitale transformatie. Dat bevestigen ook de eerste resultaten uit de Voka Digiscan. Dit instrument – uitgewerkt samen met Deloitte Private en op vraag van VLAIO - bestaat uit een gratis onlinebevraging van 27 vragen die peilt naar de digitale slagkracht van een onderneming. Op basis van een score tussen 1 en 5 wordt de maturiteitsgraad bepaald.

245 bedrijven in Limburg namen deel aan deze DigiScan en doorliepen dit volledige traject. “Met een gemiddelde score van 2,56 op 5 scoren Limburgse bedrijven niet slecht op het vlak van digitale transformatie. In Vlaanderen ligt de score op 2,54 op 5”, zegt Cathérine Dreesen, directeur innovatie van Voka – KvK Limburg. “Wat opvalt in de cijfers is dat in onze provincie het vooral grote bedrijven (+100 werknemers) zijn die meer digitale maturiteit aan de dag leggen. Dat komt enerzijds omdat in vergelijking met Vlaanderen meer grote bedrijven in Limburg deelnamen aan de DigiScan, zo telt 41% van alle deelnemende Limburgse ondernemingen meer dan 100 werknemers. Anderzijds zien we ook dat grote (productie)bedrijven in Limburg het belang van digitalisering erkennen door meer te investeren in de optimalisatie van hun bedrijfsprocessen. We zien ook dat vooral export-intensieve bedrijven (2,61 op 5) een hogere digitale score behalen dan andere bedrijven (2,51 op 5). Dat is ook logisch gezien de internationale concurrentie hen noopt om innovatiever te zijn dan de rest”, verklaart Dreesen.

Daar tegenover staat natuurlijk dat in Limburg de digitale kloof tussen grote en kleine bedrijven groter is dan in de rest van Vlaanderen. Als we kijken naar de bedrijven tot tien werknemers zien we daar een gemiddelde maturiteitsscore van 2,08 op 5. Bij de grootste bedrijven (+100 werknemers) is de score 2,92. “Dat is een groot verschil”, stelt Cathérine Dreesen. “Nochtans hebben net ook kleine (diensten)bedrijven in Limburg er alle baat bij om in te zetten op de digitale omslag, dat zorgt immers voor een efficiëntere dienstverlening. En anders als het lijkt is het net voor kmo’s gemakkelijker om gezien het ondernemersproces de digitale stap te zetten. Door het beperkte aantal medewerkers zijn de risico’s lager en ligt de drempel om te transformeren dus ook een pak lager als voor een grote onderneming”, aldus Dreesen.

Voordelen van digitalisatie

“Bedrijven die strategisch investeerden in digitalisering, zagen duidelijke concurrentievoordelen. Voorbeelden hiervan zijn verbeterde klanttevredenheid, efficiëntere interne processen en verhoogde productiviteit. Bedrijven waar het management actief geloofde in en steun gaf aan digitalisering, presteerden beter in hun digitale trajecten. Dit benadrukt het belang van een sterke strategische visie en ondersteuning vanuit het management om digitale transformatie succesvol te laten verlopen”, vertelt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

Het Voka Digihubs 2.0 project heeft bewezen dat digitale transformatie binnen handbereik ligt van elke Vlaamse en Limburgse kmo, mits de juiste ondersteuning en begeleiding. Voka – KvK Limburg kijkt uit naar toekomstige projecten om nog meer bedrijven te helpen hun digitale ambities te verwezenlijken en zo bij te dragen aan een sterkere, meer competitieve economie.

Contactpersoon

Dario D'Arpino

Woordvoerder