Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 27/03/2024

België is kampioen filerijden. Maar willen we onze regio leefbaar en bereikbaar maken, en onze rol als logistieke hub in Europa blijven waarmaken, dan moeten we nu maatregelen nemen. Voka – KvK Limburg schuift in aanloop naar de verkiezingen drie prioriteiten naar voren om vlotte verbindingen in en naar Limburg mogelijk te maken.

Wegvervoer

Limburg heeft nood aan performante autoverbindingen in functie van zowel de economische verkeersdoorstroming als van de leefbaarheid van de kernen die door de huidige verbindingen doorgesneden worden. Voka – KvK Limburg ijvert al jarenlang voor de broodnodige ontsluitingen van de gehele provincie, maar we zijn er nog niet.

DAAROM VRAGEN WIJ: 
    Om na het voorkeurstracé van de Noord-Zuidverbinding dat beslist werd, nu werk te maken van de effectieve realisatie tegen 2030 en van de verdere aansluitingen:
    – De verdere ontsluiting vanaf de E314 richting Hasselt moet goed uitgewerkt worden, waarbij de 2x2-verbinding behouden blijft om een nieuwe flessenhals te voorkomen.
    – Het tracé moet goede aansluiting krijgen met Spartacus en de campussen van PXL, UHasselt en de Jessa Campus die ontwikkeld wordt.
    – De oost-westverbindingen via weg en spoor (stations Corda Hasselt en Noorderhart Pelt) dienen opgenomen te worden in het voorkeurstracé.

    Als Limburg zijn rol als logistieke hoofdrolspeler verder wil vervullen, moet er vanuit de Vlaamse regering nu werk gemaakt worden van de volledige verbreding van de E313 en de E314 naar twee keer drie rijstroken. Daarnaast pleiten we voor de aanleg van een carpoolparking in Hoeselt en vrachtwagenparkings in Hoeselt en Pelt.

    De projecten uit SALK 1 die nog niet werden gerealiseerd, moeten terug op de agenda:
    – Verbinding E40 en leefbaarheidsgordel Gingelom
    – Ontsluiting gevangenis Leopoldsburg
    – Omleidingsweg Pelt
    – Zuid-Oostelijke omleidingsweg Tongeren

Bedrijven worden langs alle kanten aangemoedigd om goederen te vervoeren via het spoor (of de binnenvaart) in plaats van via de weg, maar de overheid laat op zich wachten als het gaat over de noodzakelijke infrastructuur om een dergelijke overstap effectief te realiseren. Vandaag verloopt het goederenvervoer naar het Ruhrgebied voornamelijk via de zogenoemde Montzenlijn/Montzenroute, maar het alternatieve tracé voor de IJzeren Rijn (3RX-tracé), dat al in 2018 werd voorgesteld, is korter en vlakker waardoor het mogelijk is om treinen tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) te vervoeren.

 

Ijzeren Rijn

Bedrijven worden langs alle kanten aangemoedigd om goederen te vervoeren via het spoor (of de binnenvaart) in plaats van via de weg, maar de overheid laat op zich wachten als het gaat over de noodzakelijke infrastructuur om een dergelijke overstap effectief te realiseren. Vandaag verloopt het goederenvervoer naar het Ruhrgebied voornamelijk via de zogenoemde Montzenlijn/Montzenroute, maar het alternatieve tracé voor de IJzeren Rijn (3RX-tracé), dat al in 2018 werd voorgesteld, is korter en vlakker waardoor het mogelijk is om treinen tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) te vervoeren.

DAAROM VRAGEN WIJ: 
    Om de druk te verhogen op Nederland. Vanuit België zijn er al goede intenties voor de heractivering van de IJzeren Rijn, denk bijvoorbeeld aan de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hamont en de aankondiging van een tweede spoorbaan tussen Balen en Neerpelt. Feit blijft dat Nederland over de brug moet komen, want daar moeten de belangrijkste investeringen nog gebeuren.

    In het nieuwe onderzoek moet rekening gehouden worden met ecologische factoren zoals de stikstofproblematiek en de ambities van de Green Deal. Dit zijn extra elementen om te pleiten voor de reactivering van de IJzeren Rijn gezien het potentieel van een modal shift, maar deze elementen werden in eerder onderzoek nog niet opgenomen.

    Neem in dit dossier ook de mogelijkheden voor personenvervoer mee en in het bijzonder de spoorlijn Hamont-Weert. Een recente studie van Rebel geeft het project de meeste kans indien er gewerkt wordt met een volledig Belgisch spoorsysteem tot in Weert.

 

Regionale luchthavens

Meer dan 1.100 Vlamingen – onder wie een groot deel Limburgers – heeft een job dankzij de luchthaven Luik-Bierset. Steeds meer Limburgse bedrijven hebben er ook logistieke activiteiten en toonden zich belangrijk onder andere met het transport van vaccins en mondmaskers tijdens de coronapandemie. Daarnaast willen we met Droneport alle ruimte geven om verdere duurzame ontwikkelingen in deze sector mogelijk te maken.

DAAROM VRAGEN WIJ: 
    Met de uitbreiding van de luchthaven van Luik is het de bedoeling om te groeien naar 2,5 miljoen ton, en dat terwijl het Vlaamse cargovolume stijgt naar 400.000 tot 660.000 ton in 2043. Vlaanderen exporteert en importeert meer goederen dan Wallonië, waarmee Vlaamse bedrijven en consumenten mogelijk zelfs meer profiteren van de luchthaven dan de Waalse. We vragen de Vlaamse regering dan ook om deze uitbreiding volop te ondersteunen.

    Droneport moet verder uitgroeien als innovatieve hub en testsite in het verduurzamen van de sector. Ontwikkel daarom ook een Vlaamse strategie rond RAM (Regional Air Mobility) en UAM (Urban Air Mobility) in samenwerking met onder meer Skeyes. Droneport heeft ook een cruciale functie als vliegschool en andere luchthavengebonden opleidingen, waarvoor het verdere ondersteuning verdient.

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie