Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 02/11/2023

In een snel veranderende wereld heb je nood aan vaste waarden. Vink Belgium in Heist-op-den-Berg is als verdeler van kunststof halffabricaten al meer dan vijftig jaar een betrouwbare partner voor grote bedrijven, installateurs en verwerkers. Wie in België aan kunststof denkt, denkt aan Vink. “Toch moeten ook wij voortdurend innoveren en nieuwe oplossingen aan onze klanten aanreiken”, zegt Eric Muys, COO Belgium and Southern Europe bij Vink. “Want de volgende vijftig jaar gaan sowieso fundamenteel anders zijn dan de voorbije vijftig jaar.”

Wanneer we toekomen in de gebouwen van Vink op het industriepark in Heist-op-den-Berg kunnen we op weg naar het kantoor van COO Eric Muys niet naast de indrukwekkende en grafisch voorgestelde tijdslijn op de muren kijken. “Vink België kan dan ook al terugblikken op een bewogen en goed gevulde geschiedenis”, vertelt Eric Muys. “Eentje waar ik zelf al sinds 1979 deel van uitmaak. Tien jaar eerder, in 1969, besloot meneer Vink, die op dat ogenblik in het Nederlandse Didam al een aantal jaren succesvol actief was in het verhandelen van kunststoffen, om de grens met België over te steken. 

Op 27 januari opende hij in Mechelen de deuren van M.A. Vink pvba. Ook in ons land sloeg zijn concept aan, zodat de oorspronkelijke vestiging al snel uit de voegen barstte en het bedrijf in 1974 verhuisde naar de huidige locatie op het industriepark in Heist-op-den-Berg. Enkele jaren later volgden er ook nog Vink-vestigingen in Duitsland en Zwitserland.

“Onze innovaties maken de wereld van onze klanten minder complex”

Cultuurshock

In 1991 verkocht de familie Vink het bedrijf aan de beursgenoteerde financiële holding Schuttersveld nv, die later haar naam veranderde in Kendrion nv. “Deze holding was zeer acquisitie-gedreven”, blikt Eric Muys terug. “De Vink groep breidde hierdoor snel uit met vestigingen in veertien Europese landen. De overgang van een familiebedrijf naar een beursgenoteerde organisatie was een grote stap en vergde heel wat aanpassing van de organisatie. Tot op dat moment hadden we met Vink België steeds een onafhankelijke koers kunnen varen en binnen de Kendrion holding – waar de waarde van het aandeel centraal stond – was dat moeilijk, wat toch wel een echte cultuurschok was.”

"We zijn terug een echt familiebedrijf. Maar wel één dat perfect functioneert in een grote en sterke groep."

Vink-DNA

Kendrion moest echter begin 2009, in volle crisisperiode, saneren. De holding besloot om financiële ruimte te creëren en de Vink-groep van de hand te doen. “Een groep van Amerikaanse familiale aandeelhouders – gekend als de ‘Plastics Family – nam al de Vink-vestigingen over”, gaat Eric Muys verder. “De Plastics Family is één van de grootste onafhankelijke distributiebedrijven van kunststof halffabrikaten ter wereld. Naast kunststof zijn ze ook actief in andere sectoren, zoals non-ferro metaal en elektromaterialen. Naast zestien bedrijven in Europa, bezit de groep ook een uitgebreid netwerk van vestigingen in de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland. En de Plastics Family voert een radicaal ander beleid dan Kendrion. De aandeelhouders geloven in een sterk gedecentraliseerde structuur en in eigen initiatief. Ze weten perfect wat de belangrijke parameters in onze business zijn, maar rekenen op lokale aansturing en creativiteit om het optimale resultaat uit de markt te halen. Want in België moet je nu eenmaal andere keuzes maken dan in Duitsland of de Verenigde Staten. Met deze manier van werken kwam het oude Vink-DNA terug, waardoor we eigenlijk terug een echt familiebedrijf zijn. Maar een familiebedrijf dat perfect functioneert in een grote en sterke groep.”

Bijkomende services

Vink België is vandaag goed voor een omzet van ruim 66 miljoen euro en het bedrijf stelt 175 mensen te werk. “Van origine zijn we een distributiebedrijf dat kunststof halffabricaten (platen, staven, profielen, folie en leidingonderdelen) verkoopt aan klanten in de industrie- en bouwsector, in de reclame- en grafische wereld en aan doe-het-zelf-zaken”, somt Eric Muys op. “Maar omdat je in een kleine markt, die België toch is, innovatief en creatief moet zijn, zijn we op vraag van onze key-klanten ook bijkomende services beginnen ontwikkelen. Zo hebben we ook een mechanische werkplaats en ontwerpen, produceren en plaatsen we met onze afdeling Vink GVK – wat staat voor Glas Vezelversterkte Kunststof – polyester structuren zoals trappen, roosters, ladders, (loop)bruggen en platformen."

Breed inzetten

Het succes van Vink België is sinds 2009 absoluut te verklaren door de eigen koers die het bedrijf van de aandeelhouders mag uitzetten. Hierdoor kunnen de lokale bestuurders snel en efficiënt schakelen en investeren in specifieke domeinen. “Onze aandeelhouders kijken verder dan hun neus lang is”, weet Eric Muys. “Het doel is niet de best mogelijke cijfers aan het einde van een kwartaal, maar een gezond bedrijf dat organisch – en wanneer er mogelijkheden zijn – via overnames groeit. Voor Vink België – dat actief is in een kleine markt – betekent dit dat we zeer breed moeten inzetten. Waar Vink-vestigingen die gelegen zijn in grotere markten vaak voor enkele wel afgelijnde niches binnen de kunststoffen kiezen, moeten wij de volledige Vinkportefeuille kunnen aanbieden. Een grote voorraad en een zeer efficiënte logistiek en verwerking zijn daarbij cruciaal. Ons terrein is dan ook 4,8 hectare groot, waarvan op dit moment 22.000 m² bebouwd is.

Processen innoveren

“In onze productcatalogus vind je meer dan 50.000 verschillende kunststofproducten”, vervolgt Yves Heylen, Chief Digital Officer bij Vink België. “Het is uiteraard heel belangrijk dat onze klanten in dat enorme aanbod snel het onderdeel vinden dat ze nodig hebben. En ze moeten niet alleen snel het juiste onderdeel vinden: dat onderdeel moet ook mooi gepresenteerd zijn met de nodige technische informatie, altijd correct geprijsd, makkelijk te bestellen en vlot leverbaar zijn. Dat is een innovatief automatiserings- en digitaliseringsproces waar we al jaren aan werken.”

Vink België investeert in digitalisatie en duurzaamheid

Kennis- en informatieplatform

Dat proces begon met een intensieve dialoog met de klanten. “We zijn letterlijk aan onze klanten gaan vragen wat ze van ons verwachten en op welke manier wij hun leven makkelijker kunnen maken”, vertelt Yves Heylen. “Want ook voor onze klanten wordt de wereld alleen maar complexer, zij zijn absoluut niet meer geholpen met een gedrukte catalogus die je één keer per jaar opstuurt. Uit de vele gesprekken ontstond een roadmap, waarmee we aan de slag gegaan zijn. De eerste vaststelling was de nood aan een gebruiksvriendelijk kennis- en informatieplatform. Daarvoor moesten we eerst een cruciale bouwsteen van de grond opbouwen: een productinformatiesysteem (PIM) waarmee we ons complexe en uitgebreide portfolio konden beheren. Dit systeem stelt ons in staat om onze producten en de bijbehorende certificaten te beheren en de benodigde technische informatie beschikbaar te maken. Hierdoor kunnen onze klanten op elk gewenst moment, dag of nacht, met behulp van de juiste filters zoeken naar het perfecte onderdeel voor hun behoeften. In ons self-serviceportaal kunnen onze klanten dankzij de naadloze integratie van de PIM met ons ERPsysteem eenvoudig online bestellingen plaatsen, hun orders raadplegen en facturen betalen, en nog veel meer.” 
 

Menselijk bedrijf

Het Myvink-platform biedt op maat gemaakte oplossingen voor catalogusbeheer en prijsoptimalisatie, met de flexibiliteit om e-catalogi in diverse formaten aan te leveren. “Hierdoor wordt het beheer van catalogi en prijzen voor onze klanten aanzienlijk vereenvoudigd”, zegt Yves Heylen. “Daarnaast zorgt een naadloze EDI-orderstroom voor een vlekkeloze integratie tussen ons platform en de systemen van onze klanten. Dit is slechts een voorproefje van de innovatieve benaderingen die we hanteren om de zakelijke behoeften van onze klanten te ondersteunen. Onze bewezen architectuur, gevoed door de groeiende eisen van de markt en de impact van cloudplatformen, vormt de solide basis om verder de plannen van onze klanten te ondersteunen.

Het is essentieel om te benadrukken dat we niemand verplichten om gebruik te maken van onze digitale kanalen. Klanten die de voorkeur geven aan telefonisch contact of graag persoonlijk advies krijgen van een deskundige, willen we absoluut blijven ondersteunen. We blijven investeren in de competentie van onze binnendiensten en klantenservice om ervoor te zorgen dat we aan al hun behoeften kunnen voldoen. We vinden de digitalisering van onze diensten van groot belang, maar we begrijpen dat klanten de vrijheid moeten hebben om te beslissen hoe ze met ons willen samenwerken. Ons bedrijf blijft zich inzetten om zowel online als persoonlijke connecties te ondersteunen, omdat we inzien dat menselijk contact een wezenlijk aspect van onze dienstverlening blijft. Vink is en blijft dus een zeer menselijk bedrijf. Online is een belangrijke connectie, maar het zal nooit de enige connectie worden.”

Proactief informeren

Nu het Product Information Management-systeem volledig op punt staat, is Vink België klaar om de volgende stap in de digitalisering te zetten en dat is het uitwerken van een volledig CRMsysteem. “Met de data over onze klanten die we met dit systeem gaan verzamelen, kunnen we hen nog beter proactief informeren”, weet Yves Heylen. “Op die manier gaan wij ervoor zorgen dat onze klanten in de toekomst hun klanten nog efficiënter kunnen helpen. We zijn ervan overtuigd dat we hierdoor als bedrijf commercieel mooie stappen gaan zetten. De klantentevredenheid schiet dankzij onze inspanningen de hoogte in en dat begint op te vallen. Toen we enkele jaren geleden met deze oefening begonnen, vroegen heel wat andere Vink-vestigingen zich af wat wij allemaal van plan waren. Maar nu ze zien waarom we welke beslissingen genomen hebben groeit de interesse om meer en meer samen te werken en de ‘Belgische’ knowhow wordt enorm op prijs gesteld.” 
 

"Het doel is niet de best mogelijke kwartaalcijfers, wel een gezond bedrijf dat organisch groeit."

Focus op recycleren

Vink België is niet alleen innovatief op het gebied van digitalisering, het bedrijf doet ook meer dan zijn duit in het zakje wat betreft het duurzaam inzetten van kunststof. “Ons doel is om zo veel mogelijk virgin materiaal een tweede en zelfs meer levens te geven”, vertelt Yves Heylen. “Daarom zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk van ons restmateriaal gerecycleerd wordt. Twintig jaar geleden dumpten we jaarlijks ruim 350 ton restafval, vooral verpakkingsafval en zaag- en verspaningsrestanten. Vandaag gaat meer dan 60% van deze resten naar een recyclagecircuit dat leidt tot nieuwe grondstoffen. Uiteraard zijn kunststoffen hiervan een belangrijk deel. Deze ervaring willen we ook spoedig delen met onze klanten. Het eco-shift programma dat we momenteel opstarten voorziet in een recyclagecircuit voor kunststoffen, waartoe we ook onze klanten toegang willen geven. Zo zorgen we ervoor dat ook dit restafval een nieuw leven als grondstof krijgt. Intussen zitten er hierdoor al heel wat producten vervaardigd uit gerecycleerd plastiek in ons gamma. Dankzij deze inspanningen lopen we ook voorop in de zoektocht naar meer circulair ondernemen. We brengen de hele waardeketen van het materiaal in kaart: van fabrikant naar Vink, via het transportbedrijf naar de klant en via onze Vink-recyclagebak naar een recycleerder, die er met andere partners een nieuwe kunststof-grondstof van maakt en op die manier weer nieuwe upstream producten realiseert. Zo gaan we in dialoog met zowel fabrikanten als recycleerders om nieuwe duurzame oplossingen te vinden.” 

Klimaatoplossing

Door al die inspanningen is Vink België klaar voor de toekomst. “Digitalisatie en automatisatie zijn belangrijk”, besluit Eric Muys. “Maar innovatie draait in onze sector ook rond milieu, energie en duurzaamheid. Het is door het totaalplaatje te verzorgen, dat we onszelf als bedrijf relevant houden in een snel veranderende wereld. Wanneer we kunststoffen correct inzetten zijn ze eerder een klimaatoplossing dan een klimaatprobleem. Door de juiste stappen te zetten zijn we klaar voor de volgende vijftig jaar.”

Vink België investeert in digitalisatie en duurzaamheid

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie