Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Van cacaoboer in India tot (h)eerlijke chocolade in België

Van cacaoboer in India tot (h)eerlijke chocolade in België

  • 15/12/2023

In 2015 trok het koppel Ellen Taerwe en Luca Beltrami naar India om hun farmer fair en biologische cacaobedrijf op te starten. Vijf jaar later werd Holy Cow Chocolates geboren. “Als we iets doen, willen we het goed doen en ons differentiëren van andere spelers. Doordat we zo nauw betrokken zijn bij de volledige keten en een langetermijnrelatie opbouwen met cacaoboeren, kennen we ons product door en door. Mensen kopen onze chocolade en krijgen er een verhaal bij.” Tekst Jolyn De Baets - Foto Nathalie Dolmans & Chambrang Photography

Bedrijf

Wanneer je binnenwandelt in het huis van Ellen en Luca, ruik je onmiddellijk de geur van chocolade. Wat startte met het ondersteunen van Indische boeren, groeide uit tot een resem aan chocoladeproducten. Van cacaopoeder over chocoladetabletten tot notensmeerpasta. De focus ligt vandaag zowel op B2B als B2C. “We leveren aan delicatessezaken, koffiewinkels en enkele lokale supermarkten. Ondertussen kan je Holy Cow vinden in Gent, Brussel en Brugge. De uitbaters kennen ons product en het verhaal erachter. Daarnaast hebben we ook een webshop. We gaan dus echt in de breedte.”

Luca Beltrami en Ellen Taerwe, zaakvoerders van Holy Cow

Bezielers

Ellen, geboren en getogen in België, leerde haar Italiaanse man kennen in India. De toen pas afgestudeerde handelsingenieur trok voor haar stage een jaar naar India. Daar leerde ze Luca kennen. Ze werden niet alleen smoorverliefd op de Indische cultuur, maar ook op elkaar. Het koppel achter Holy Cow werkt sinds de start volgens het bean-to-bar-principe. Hierbij controleert de chocoladefabrikant de productie vanaf de inkoop van bonen tot de creatie van het eindproduct. “Tot op vandaag doen we alles volledig zelf. We reizen zo’n drie keer per jaar naar India, maken onze producten hier thuis, doen de marketing, productontwikkeling, leveringen, noem maar op. Gelukkig hebben we onlangs een loods gevonden in de buurt om onze stockageruimte en productie daar te vestigen.”

Inspiratiebron

Het koppel had de droom om maatschappelijk relevant werk te doen via een Italiaanse foundation. “Ze steunen nationale en internationale sociale projecten, waarbij ze steeds op zoek zijn naar iemand die ter plaatse kan blijven en waarmee ze nauw contact hebben. Zo is Luca naar Oeganda gegaan om te werken aan een cacaoproject voor drie maanden. Toen kwam het idee naar boven om zelf ermee aan de slag te gaan. We maakten een businessplan op en deden veldonderzoek. Ons cacaoverhaal werd gelanceerd!” Het koppel liet in 2015 alles achter in België en ging terug naar het land waar ze elkaar leerden kennen. De naam Holy Cow? Da’s een knipoog naar India zelf. “Mijn broer kwam op het idee. Naast cacaoplantages zijn er ook gewoon veel koeien in India”, lacht Ellen. “Maar nog belangrijker, de koe wordt als heilig gezien in India.”

USP

Holy Cow onderscheidt zich op verschillende manieren. Ze ondersteunen de lokale boeren en brengen een uniek product op de markt. “We waren er ons van bewust dat er al veel cacaoproducten op de markt zijn, tijdens ons onderzoek ontdekten we dat er een specialty cacaomarkt bestond. Concreet ga je je product gaan onderscheiden op bepaalde fine flavours (fijne smaken, red.). Er wordt gekeken naar de terroir, naoogstpraktijken tot genetica. Alles wat de kwaliteit kan bevorderen, daar zetten we op in. Cacao kan het hele jaar door geoogst worden. Wij onderscheiden de twee seizoenen, houden de loten apart en blenden niet. Doordat we het fermentatie-en droogproces controleren, zorgen we ervoor dat de cacao minder (onaangenaam) bitter is en ontwikkelen zo smaakvoorlopers die later bij het roosteren van de bonen zich uiten in (natuurlijke) aromatische smaken.”

 

Om zich te onderscheiden op de markt focust Holy Cow zich op het ondersteunen van lokale cacaoboeren én op bepaalde fine flavours. 

Holy Cow Voka Bryo Mijn beginjaren Van cacaoboer in India tot (h)eerlijke chocolade in België Voka Ondernemers magazine

Grootste uitdaging

India is niet meteen top of mind als het gaat om cacao, toch waagden ze de sprong. “Niet evident om in India te starten met een eigen business. Het is belangrijk om te duiken in de lokale wetgeving, een vertrouwenspersoon te vinden en een accountant onder de arm te nemen. Je werkt aan je product, moet uitvoerig marktonderzoek doen en in ons geval op zoek gaan naar boeren die bereid zijn om met ons samen te werken en zo het verschil te maken.” Ondertussen, acht jaar verder, boomt hun business. “We hebben meer vraag dan aanbod. We werken met meer en meer boeren samen, maar onze productiecapaciteit zit aan het plafond. Per jaar verwerken we 100 ton (gedroogde) cacao in India. De containers verschepen we naar Antwerpen en Amsterdam. Wij nemen 3 tot 4 ton per jaar af voor onze eigen productie van Holy Cow, de rest gaat naar andere producenten.”

Toekomst

Het duo wil de komende jaren werken aan grotere volumes. “Via het nieuwe pand hebben we extra ruimte, hierdoor kunnen we nog meer uitbreiden naar B2B. Ondertussen hebben we al een test gedaan bij een restaurant. Denk ook aan chocoladedesserts tot de mini-chocolaatjes die in hotels liggen. Er zijn superveel mogelijkheden. Wie weet, zelfs sterrenrestaurants.”

Naast de focus op B2B, werken ze ook hun webshop verder uit. “Op dit moment zien we de aankopen stijgen via onze webshop, al investeren we er niet veel tijd in. Om meer potentiële klanten naar een webshop te krijgen, moet je actief zijn op social media. Dit doen we vandaag amper. Ik zie dit als een actiepunt voor midden 2024."

Bryo

Momenteel volgt Ellen het Bryo StartUp-traject. “Binnenkort ga ik ook een finance opleiding volgen met andere starters. Ik probeer zoveel mogelijk activiteiten te volgen. Het zou superfijn zijn om deel te blijven uitmaken van deze community. Voor een starter is Bryo perfect aangezien het zo toegankelijk is. Daarnaast zijn de netwerken ook heel uiteenlopend, van de dienstensector tot voeding.”

Gouden Tip

“Bedenk een goed concept en neem je tijd om het verder uit te werken. Breng niet zomaar iets op de markt. Je kan natuurlijk niet alles voorzien, maar ik geloof echt dat je met een goed product ver geraakt. Ons product was bij de lancering ook nog niet volledig af, maar ik geloofde in onze basis.”

https://holycow-chocolate.be/

 

Bij Holy Cow vind je cacaopoeder, chocoladetabletten tot notensmeerpasta.

Holy Cow Voka Bryo Mijn beginjaren Van cacaoboer in India tot (h)eerlijke chocolade in België Voka Ondernemers magazine

Wil jij jou net als de bezielers van Holy Cow laten begeleiden in je groei door een sterk netwerk van starters en experts?? Ontdek Bryo StartUp

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Bekijk zeker ook volgende opleidingen

Contactpersoon

Elise Van de Velde

Jong Ondernemen - Info & Advies