Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 25/10/2023

Het wetenschappelijk doe-centrum Technopolis in Mechelen biedt een antwoord op de duizend en één vragen die kinderen en jongeren zich stellen over de meest uiteenlopende wetenschappelijke onderwerpen. Op die manier vormt het centrum, in samenwerking met Voka, een perfecte brug tussen de jeugd en het bedrijfsleven.

“Samen met bedrijven zetten we wetenschap en technologie in de kijker”

Het wetenschappelijk doe-centrum Technopolis in Mechelen biedt een antwoord op de duizend en één vragen die kinderen en jongeren zich stellen over de meest uiteenlopende wetenschappelijke onderwerpen. Op die manier vormt het centrum een perfecte brug tussen de jeugd en het bedrijfsleven. “Bedrijven zijn vandaag permanent op zoek naar medewerkers met een wetenschappelijke of technische achtergrond”, zegt CEO Stephane Berghmans. “Door jongeren op een laagdrempelige en speelse manier kennis te laten maken met wetenschap en technologie planten we de zaadjes waardoor ze later voor een STEM-opleiding of job kiezen.”

Voor het team achter Technopolis start alles met “wow”. Dat is het gevoel dat ze willen creëren bij de 300.000 bezoekers die ze jaarlijks in het doe-centrum in Mechelen verwelkomen. Maar ook bij de meer dan 500.000 mensen die bereikt worden via festivals en evenementen zoals het Nerdland Festival of Suikerrock én bij de meer dan vijf miljoen views van surfers op de diverse social media kanalen. “Ons doe-centrum in Mechelen is eigenlijk maar het topje van de ijsberg”, vertelt Stephane Berghmans. “Onze werking gaat veel breder. In samenwerking met bedrijven ontwikkelen we online videoreeksen, stellen we digitale quizzen samen en trekken we met workshops en demo’s naar de scholen. Eigenlijk is het de bedoeling dat iedere Vlaamse scholier tijdens zijn lagere of secundaire schoolloopbaan op de één of andere manier met ons in contact komt.” 

Technopolis inspireert jongeren om STEM te studeren

Monden opvallen

Uiteraard is het doe-centrum in Mechelen de meest tot de verbeelding sprekende activiteit van Technopolis. “Vorig jaar hebben we de hoofdexpo volledig vernieuwd”, legt Experience & Partnership Director Marjan Verhaegen uit. “Onze klassiekers hebben we behouden, maar daarnaast hebben we heel wat nieuwe installaties in gebruik genomen. Op die manier laten we de monden van iedereen vanaf 4 jaar openvallen van verbazing. Laagdrempelig maken kinderen en jongeren zo kennis met fenomenen uit de fysica, chemie, biologie, wiskunde en sterrenkunde. En zien ze met eigen ogen wat er allemaal mogelijk is met techniek en technologie. Plots beseffen ze dan: Wow, ook dat is allemaal wetenschap!” 

Het verschil maken

Maar ook met de bezoeken aan scholen, de aanwezigheid op evenementen en festivals en de aandacht voor social media wakkert Technopolis de interesse in wetenschap en techniek aan. “Dankzij deze initiatieven bereiken we ieder jaar een veel grotere groep”, weet Marketing & Sales Director Ester Blockx. “Zodat we nog meer jongeren kunnen inspireren om STEM-richtingen te studeren en later in de bedrijfswereld mee het verschil te maken. En dat moeten echt niet enkel ingenieursprofielen en wiskundeknobbels zijn. Alle sectoren hebben ook technisch geschoolde medewerkers van verschillende opleidingsniveaus nodig om hun productieproces draaiende te houden. Dankzij een STEM-opleiding vinden die jongeren hun weg naar innovatieve werkgevers.”

“Technopolis ontwikkelt nieuwe initiatieven in samenwerking met bedrijven. Dat is een winwin voor alle partijen.”

Technopolis

Win-win

Al deze initiatieven kan Technopolis nemen dankzij de samenwerking met bedrijven. “We ontwikkelen quizzen, workshops en videoreeksen op maat van onze partners”, verduidelijkt Stephane Berghmans. “Samen met hen kunnen we ook een nieuwe WOWbox ontwikkelen of zelfs een hele expo bedenken. Bedrijven kunnen daarnaast klasbezoeken naar Technopolis sponsoren. Deze samenwerkingen zijn een win-win voor alle partijen. De scholen kunnen hun studenten op een spelende manier laten kennismaken met wetenschap en nieuwe technologieën. Onze partners bereiken op een positieve manier hun toekomstige medewerkers en wij kunnen dankzij deze samenwerkingen nog meer jongeren tonen hoe wetenschap en technologie bijdragen tot een betere wereld. Een mooi voorbeeld van zo’n samenwerking is de expo ‘Zeekracht’ die momenteel in ons doe-centrum loopt. Via projecties en interactieve vloeren en wanden ga je bijna letterlijk kopje onder en maak je kennis met de kracht én de mogelijkheden van de zee. De expo is opgezet in samenwerking met verschillende bedrijven en organisaties actief in de blauwe economie. Een ander voorbeeld is het project ‘Digital Construction on the road’ dat we dit jaar opgezet hebben in samenwerking met de bouwsector. Dankzij deze interactieve workshop en een aantal live demonstraties kunnen jongeren op events kennismaken met nieuwe technologieën die gebruikt worden in de bouwsector zoals fotogrammetrie, virtual reality, augmented reality, digitale meetapparatuur, drones en exoskeletten.” 

Event of teambuilding

Omdat niet elke sector of ieder bedrijf een specifiek programma kan ontwikkelen, zijn er ook andere manieren om samen te werken met Technopolis. “Zo kan een bedrijf bijvoorbeeld scholen gelegen in hun buurt de kans geven een bezoek te brengen aan ons doe-centrum door een klasbezoek te sponsoren”, zegt Ester Blockx. “Of één van onze shows of workshops aanbieden aan een school. Bedrijven kunnen hun medewerkers of klanten ook een WOW-box cadeau doen of tickets voor Technopolis aanbieden. Daarnaast is Technopolis ook een ideale locatie om een bedrijfsevent of teambuilding te organiseren. “We beschikken over een ruim assortiment aan zalen, gelegen in een unieke setting die wetenschap en technologie ademt”, vervolgt Ester Blockx. “Hierdoor is geen event te groot of te klein. Wanneer nodig verzorgen wij de volledige organisatie, van A(nimatie) tot Z(aalaankleding). Onze ontbijtformules, broodjes, recepties en lunchbuff etten zijn heel lekker. En wil je het event of de meeting combineren met een verrassende teambuilding, dan zijn er verschillende mogelijkheden zoals drones vliegen, escape games of zelfs improvisatietheater.”

Technopolis inspireert jongeren om STEM te studeren

Talentcentrum in samenwerking met Voka

Vandaag loopt de studiekeuze van jongeren vaak nog verkeerd. Ieder jaar veranderen 18.000 leerlingen in Vlaanderen van studierichting. In samenwerking met Voka wil Technopolis daar wat aan veranderen. “Met behulp van het Talentcentrum gaan we samen met Voka jongeren tussen 12 en 14 jaar bij hun studiekeuze ondersteunen”, zegt Stephane Berghmans, ceo van Technopolis. “Na het afleggen van enkele tests en proeven krijgen de leerlingen een gepersonaliseerd talentenrapport.” Het talentcenter en het talentenrapport zijn wetenschappelijk onderbouwd. De tests bestaan uit tien onderdelen. Het gaat onder andere om een VR-spel dat technisch inzicht toetst, motorische tests en om cognitieve taal- en rekentesten. “De leerlingen komen hiervoor naar ons doe-centrum”, legt Stephane Berghmans uit. “Het talentcentrum helpt studenten en hun ouders om een passende en onderbouwde studiekeuze te maken. Een positieve keuze voor technische opleidingen ook, want technisch en beroepsonderwijs wordt onterecht vaak nog altijd niet naar waarde geschat. Met de test willen we ook niemand tot een keuze dwingen. Bedoeling is vooral om het aanbod aanschouwelijk te maken, zodat leerlingen en ouders goed weten wat de opties zijn.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier
imu - vzw - exact
Proximus
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - bebat
imu - vzw - edenred

Artikel uit publicatie