Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Starten met exporteren: stappenplan

  • 27/06/2024

Exporteren kan een belangrijke stap zijn voor de groei van je onderneming. Dit proces vergt een zorgvuldige voorbereiding. Er kan twee tot drie jaar verstrijken tussen het moment waarop je beslist om te exporteren en de eerste daadwerkelijke levering. Met een degelijke voorbereiding kan je deze periode verkorten. Welke stappen moet je volgen om succesvol te starten met exporteren?

Integreer export in je bedrijfsstrategie
Voordat je begint, moet export een integraal onderdeel zijn van je bedrijfsstrategie. Dit betekent dat de exportdoelstellingen in lijn moeten zijn met de andere doelstellingen van je bedrijf. Hierdoor zorg je ervoor dat je export­activiteiten de bedrijfsdoelen ondersteunen en versterken.

Stel een exportplan op
Een goed exportplan is cruciaal en omvat vijf belangrijke fases:

Analysefase
Begin met een grondige SWOT-analyse van je onderneming, zowel op de binnenlandse als op de exportmarkt. Aan de hand van deze screening begrijp je beter waar je bedrijf sterk in is, waar de zwakke punten liggen en hoe je die kan aanpakken. Het identificeert ook bedreigingen en kansen op de nieuwe buitenlandse markt.

Positioneringsfase
Positioneer jouw bedrijf ten opzichte van de concurrentie. Beantwoord vragen zoals:
Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?
Wat zijn hun producten en merken?
Wat zijn de marktprijzen en via welke distributie­kanalen verkopen zij?
Wat zijn hun levertermijnen?
Heeft mijn product unieke voordelen ten opzichte van de concurrentie?

Een duidelijk beeld van die concurrentiepositie helpt je om strategisch te plannen en het aanbod aantrekkelijker te maken voor de nieuwe markt. Buitenlandse klanten zijn immers op zoek naar leveranciers die het verschil maken met een uniek product of unieke service.

Marktbenaderingsfase
Bepaal via welke kanalen je het product op de buitenlandse markt zal brengen. Dit kan via directe verkoop, tussenpersonen zoals agenten of distributeurs, of via online kanalen. Het kiezen van het juiste distributiekanaal is cruciaal voor het bereiken van de juiste doelgroep in het buitenland. Ervaren exporterende ondernemers wijzen op het belang van lokale verankering in het land waar je zaken wil doen.

Budgetteringsfase
Stel een gedetailleerd langetermijnbudget op. Houd rekening met alle mogelijke kosten, zoals productaanpassingen, marketing, logistiek en douanekosten. Een goed budget helpt je om financiële risico’s te minimaliseren en zorgt ervoor dat je voorbereid bent op onverwachte uitgaven.

Planningsfase
Leg je aanpak vast in een stappenplan met duidelijke mijlpalen. In dit stappenplan staat gedetailleerd beschreven wat er wanneer moet gebeuren en wie verantwoordelijk is voor welke taak.

Afhankelijk van je product of dienst en de ervaring van je organisatie met export kan deze aanloopperiode tot drie jaar duren voordat jouw exportplan volledig geïmplementeerd is. 
 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
OV - Festival van Vlaanderen
Gent Jazz 2024
Proximus
imu - vzw - Altez

Artikel uit publicatie