Innoveren in een conservatieve markt, dat is wat Sodeco Valves doet. De verdeler van industriële afsluiters met hoofdzetel in Ternat kon de voorbije jaren sterk groeien. Sinds ze instapten in het VCDO-traject, kreeg ook het duurzaamheidsbeleid een boost.
Industriële afsluiters zijn de corebusiness van Sodeco Valves. Zoals het kraantje in je keuken of de drukregelaar op je gasketel, maar dan voor toepassingen in de industrie. Het bedrijf is voornamelijk actief in België, Nederland en Duitsland. Maar met hun ruime assortiment en grote stock be-dienen ze klanten wereldwijd.
Duurzame innovatie
“Een van onze bekendste producten is de kogelkraan met typerende rode hendel”, zegt managing director Peter Wartel. “Die ziet er nog steeds hetzelfde uit als 50 jaar geleden, al is ook hier duurzame innovatie mogelijk. Een concreet voorbeeld: alle kranen werden steeds geleverd met de rode hendel erbij. Maar als we de kraan voor onze klanten automatiseren, zijn die hendels niet nodig. Gemiddeld beland daardoor zo’n 30% van de hendels in de metaalafvalcontainer. Met onze leverancier spraken we daarom af om voortaan van alle 100 kranen er 70 mét en 30 zonder hendel te leveren. Op jaarbasis sparen we daarmee maar liefst 3,6 ton metaalafval uit. Hendels die bovendien niet gemaakt én getransporteerd moeten worden, waardoor de ecologische winst nog groter is.”
Stroomlijnen
“Dat is één voorbeeld van hoe we met concrete acties onze globale ecologische voetafdruk verkleinen”, zegt MVO-verantwoordelijke Claudia Servellon. “We zijn op verschillende domeinen bezig en worden daarin gestimuleerd door ons Franse moederbedrijf Thermador Groupe. Als beursgenoteerde groep zijn zij verplicht om aan duurzaamheid te werken. Dat is echter niet hun grootste drijfveer, ze willen ook écht een voorloper zijn.
Zo hebben ze eigen KPI’s rond MVO waarover ook wij moeten rapporteren. Dat we net gestart zijn met het VCDO-traject, helpt ons om meer structuur in onze acties te brengen en er beter over te communiceren. Momenteel zijn we het actieplan aan het finaliseren om dan na een audit hopelijk ‘SDG Pioneer’ te worden. Gezien de vele initiatieven die we al hebben ondernomen, mag dat geen probleem zijn.”
Ecologische impact
“In eerste instantie willen we de ecologische impact van onze eigen bedrijvigheid zoveel mogelijk beperken”, aldus Peter. “Klassieke voorbeelden zijn de zonnepanelen op ons bedrijfsgebouw, de switch naar ledverlichting en de shift naar elektrische en hybride wagens. Specifiek voor onze business kunnen we ook een groot verschil maken bij de verpakking van onze producten. Alles wat hier buiten gaat, wordt immers verpakt. Door minder dikke folie te gebruiken, kunnen we alvast 30% plastic uitsparen. We zetten ook in op hergebruik van materialen. Gebruikt karton wordt geperforeerd om als vulling bij verpakkingen te dienen. Dat zijn heel concrete acties die op jaarbasis een groot verschil maken. Ons doel: bij de beste drie filialen van de groep behoren op het vlak van duurzaamheid.”
We willen iedereen infecteren met het duurzaamheidsvirus. In die mate dat ze ook nadenken over hoe ze het thuis anders kunnen doen.
Druk verhogen
“We gaan echter nog een stap verder”, stelt Claudia. “Ook de ecologische impact van onze producten moet verkleinen. Omdat we zelf niets produceren, kijken we hiervoor naar onze leveranciers. Een code of conduct legt de afspraken en principes vast die wij belangrijk vinden: mensenrechten, goede arbeidsvoorwaarden, anti-corruptie, duurzaamheid en kwaliteit. Met audits, certificering en bedrijfsbezoeken checken we de naleving ervan. Voor de producten van onze grootste leverancier lieten we ook een levenscyclusanalyse (LCA) uitvoeren.
Voor elk product werd onderzocht wat de CO2-impact is van productie, transport en gebruik. Van de gieterij tot de afvalberg dus. Dat willen we op termijn van alle producten weten. Onze bedoeling? Meten om te weten waar de ecologische winst zit. Bijvoorbeeld door meer gerecycleerd metaal te gebruiken in de gieterij. Van onze top 20-leveranciers verwachten we echt dat ze hierin meegaan. Waar nodig zullen we de druk verhogen. En als ze écht niet mee willen, gaan we op zoek naar meer duurzame alternatieven.”
Iedereen mee
“Ook onze medewerkers raken steeds meer overtuigd”, weet Peter. “Door het te zien én te doen worden ze stap voor stap bij ons duurzaamheidsverhaal betrokken. We zetten activiteiten en interne campagnes op, maar gaan ook met hen in gesprek. Aan de hand van het Klimaatfresco, een educatieve spelvorm, leerden ze de oorzaken en gevolgen van de klimaatverandering beter begrijpen. Het vervolg is een interne opleiding rond duurzaamheid en een werkgroep van medewerkers. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in het bedrijf mee is. Want zij moeten het mee uitdragen én realiseren.”
“We willen iedereen infecteren met het duurzaamheidsvirus”, vult Claudia aan. “In die mate dat ze ook gaan nadenken over hoe ze het thuis anders kunnen doen. Want duurzaamheid stopt niet aan de bedrijfspoort. Het is een globale filosofie, een andere manier van kijken naar de we-reld. We zien het als een kettingreactie. En als iedereen mee is, kunnen we een groot verschil maken.”
Foto: Peter Wartel, managing director, en Claudia Servellon, MVO-verantwoordelijke bij Sodeco Valves.
We zijn op veel vlakken tegelijk bezig en het VCDO-traject helpt ons om het overzicht te bewaren.
Door de bomen het bos
“We zijn op veel vlakken tegelijk bezig en het VCDO-traject helpt ons om het overzicht te bewaren”, besluit Peter. “Ons actieplan is de leidraad, maar soms zijn er onverwachte opportuniteiten. Zo hebben we recent een bos gekocht. Een van onze werknemers wilde een bos hier in de buurt aankopen om te vermijden dat het gekapt zou worden. Omdat hij zelf niet de nodige middelen had, hebben we het met Sodeco aangekocht. Dat past volledig in onze visie op duurzaamheid. In plaats van aan bos-compensatie te doen elders in de wereld, maken we het tastbaar en zichtbaar.
Ons bos ligt op 5 km van het bedrijf, ik kan het bij wijze van spreken zien vanuit mijn bureau. Bedoeling is om er regelmatig met onze medewerkers naartoe te trekken en het samen te onderhouden. Door meer inheemse boomsoorten te planten willen we meer biodiversiteit creëren. Het bos letterlijk en figuurlijk laten leven. En dat geeft ook meer zuurstof aan ons duurzaamheidsbeleid.”
Veranker duurzaamheid in jouw onderneming
Het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) helpt jouw onderneming om duurzaamheid te integreren in je bedrijfs-DNA en duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Een actieplan op maat helpt je hierbij.
Meer info vind je hier. Of contacteer onze Adviseurs Duurzaam Ondernemen via duurzaamondernemen.vb@voka.be.