Ondernemers reiken oplossingen aan, maar vragen ook oplossingen van het beleid, stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.
Er valt niet naast te kijken: in heel Vlaanderen zindert het van de vele ‘Goede Zaken’ die ondernemingen doen. Zaken die goed zijn voor de onderneming zelf, uiteraard. Maar die ook goed zijn voor de medewerkers, de klanten en de leveranciers, en die finaal een positieve impact hebben voor iedereen.
Want ondernemen, dat is omzet én inzet. En dat willen we vanuit Voka de komende weken aan heel Vlaanderen laten zien. In bedrijven. In de media. Op sociale media. In het straatbeeld. En zelfs tot in elke huiskamer.
Tien maanden resten onze politici nog voor de verkiezingen om in hun campagne niet alleen “goede zaken” te beloven, maar ook effectief te doén.
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka
Al meer dan 300 ondernemingen van West-Vlaanderen tot Limburg doen mee met onze campagne. Met meer dan 1.000 spandoeken plaatsen zij hun ‘Goede Zaak’ in de kijker. Over heel Vlaanderen kan je ook nog eens meer dan 100 ‘Goede Zaken’-billboards spotten langs de weg. Radio 2 zond een hele week uit vanop de bedrijfsvloer. En via 100.000 broodzakken kunnen Vlamingen de straffe verhalen ontdekken van deelnemende bedrijven op onze campagnewebsite goedezakendoen.be.
Ook deze Voka Tribune bulkt van de ‘Goede Zaken’. Laat je verrassen door innovatief virusdodend behang, ontwikkeld in Vlaanderen. Door Vlaamse bedrijven die talent, lokaal en internationaal, doen groeien en zelfs aandeelhouder laten worden. Door ondernemingen die bewijzen dat groeien en verduurzamen kunnen samengaan. En door jong ondernemerstalent dat jou en mij het leven makkelijker maakt met digitale producten op mensenmaat.
Feelgood
De nieuwste editie van ons Voka-magazine is één brok feelgood vanuit de ondernemerswereld. Een tegengif voor het pessimisme dat in de samenleving sluimert, in de Dorpsstraat maar zeker ook in de Wetstraat. Rien ne va plus? Ondernemers bewijzen elke dag het tegendeel. Ze reiken oplossingen aan, maar vragen ook oplossingen van het beleid.
Pak de stikstofproblematiek aan, en zorg voor een robuust vergunningenbeleid. Stimuleer onderzoek en ontwikkeling. Stop de achteruitgang in het onderwijs. Zet de begroting op orde. Doe de nodige hervormingen van onze arbeidsmarkt en sociale zekerheid. Tien maanden resten onze politici nog voor de verkiezingen om in hun campagne niet alleen “goede zaken” te beloven, maar ook effectief te doén. Het kan, door samen te ondernemen en zo samen te groeien.
Deze column verscheen als editio in ons magazine Voka Tribune.