Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 07/11/2023

Ook in de land- en tuinbouwsector kiezen steeds meer bedrijven voor innovatieve investeringen. Primato in Putte is een duurzaam familiebedrijf met aan het hoofd een jonge tomatenkweker van de vierde generatie. Het bedrijf maakt bewust ecologisch verantwoorde keuzes, wil een pionier zijn in de sector en een sterk en gemotiveerd team uitbouwen. “We kweken onze tomaten in de meest moderne serres met innovatief glas en maken met ons team ecologisch verantwoorde keuzes”, zegt bedrijfsleider Kevin Pittoors. “En dit doen we met een familiale en aangename bedrijfscultuur, want we geloven dat je beter doet wat je graag doet."

Kevin Pittoors startte samen met zijn vrouw, broer – en met de steun van hun beide vaders – Primato op in 2016. “Ik ben een vierde generatie tomaten-kweker, maar omdat er op het ouderlijk bedrijf geen ruimte meer was voor uitbreiding, kozen we ervoor om een nieuw bedrijf op een nieuwe locatie te beginnen”, vertelt de jonge ondernemer. “Doordat we van nul begonnen konden we ook kiezen voor een moderne infrastructuur. Het innovatieve zit in onze sector vooral in de manier waarop we omgaan met ons energieverbruik. Om kwalitatieve, lekkere tomaten te kunnen telen is nu eenmaal energie nodig. 

Onze serres zijn uitgerust met diffuus (tuinbouw)glas en antireflectiecoating. Dit glas zorgt voor een hogere lichttransmissie en betere verdeling over het ganse gewas. Hierdoor bereiken we met evenveel grondstoffen en energie een hogere productiviteit en kwaliteit dan in een serre met klassiek glas. Om het jaar rond tomaten te kunnen kweken, maken we gebruik van een warmtekrachtkoppeling-installatie (WKK) om de serres te verwarmen én om elektriciteit op te wekken. Onze installatie draait op een rendement van 99%. Daarnaast worden ook de rookgassen gezuiverd, waardoor we een NOX-reductie

“Innovatie is samen met onze mensen de motor van ons bedrijf”

Bijlichten

Om het hele jaar door tomaten te kweken moeten de serres niet alleen verwarmd worden, maar ook extra verlicht. “Om het bijlichten efficiënter te maken, zijn we nu onze oude HPS-lampen aan het vervangen door LED-lampen”, legt Kevin Pittoors uit. “Op termijn gaan deze nieuwe lampen ook weer goed zijn voor een flinke energiebesparing.” Bij Primato gaat ook geen druppel water verloren. “We werken met een gesloten systeem, waardoor we al ons proceswater recupereren”, weet Kevin Pittoors. “We vangen regenwater op dat we filteren en ontsmetten, waardoor we het steeds kunnen hergebruiken. Daarnaast vangen we ook het condenswater van onze WKK’s op, wat jaarlijks goed is voor een besparing van 3.300 kubieke meter water.”

"Primato in Putte is een duurzaam familiebedrijf met aan het hoofd een jonge tomatenkweker van de vierde generatie."

Hommels

Heel wat innovatie in de energiehuis-houding dus. Maar bij Primato trekken ze de innovatieve aanpak ook door naar andere domeinen. “Zo werken we maximaal met biologische bestrijders om onze teelten gezond te houden”, verduidelijkt teeltverantwoordelijke Lien Vermeiren. “We telen op de meest biologische manier en zetten enkel chemische middelen in wanneer het echt niet anders kan. Dit doen we door gebruik te maken van nuttige insecten, die we inzetten om plagen onder controle te houden en om de planten te bestuiven. Voor de bestuiving zorgen de hommels. Vroeger gebeurde dit in de serres door mensenhanden, wat een zeer saai en tijdrovend werkje was. Om een goed biologisch evenwicht te bekomen, monitoren we onze planten continue, waardoor we wekelijks bekijken welke insecten we in onze serres moeten loslaten. We bereiken hiermee zeer mooie resultaten en moeten nog maar zelden chemische middelen gebruiken om onze tomaten gezond te houden.

Primato zet in op zijn smaakmakers

"Onze medewerkers zijn onze smaakmakers. Zij zijn de motor van het bedrijf en worden flink in de watten gelegd.”

Doorgroeien

Innovatie vinden we bij Primato ook terug in het HR-beleid. De medewerkers noemen ze de smaakmakers; Zij zijn de motor van het bedrijf en worden flink in de watten gelegd. “We geloven heel sterk dat je beter doet wat je graag doet”, zegt hr-verantwoordelijke Chelsey Kenis. “Daarom vinden we een positieve werksfeer, die hard werken, plezier en passie combineert zeer belangrijk.

We werken met een zeer diverse groep mensen, komende uit verschillende achtergronden en culturen. In het laagseizoen werken we met een zeventigtal mensen, in de piekperiodes loopt dat met de seizoenarbeiders op tot 110 mensen. Naast onze autochtone medewerkers, zijn dat vooral Afghanen, Roemenen, Oekraïners en Bulgaren. Het is dus heel belangrijk om voldoende aandacht te hebben voor integratie en samenwerking. Voor hen hebben we startersfilmpjes laten maken in verschillende talen, met antwoorden op de meest gestelde vragen. Daarnaast organiseren we regelmatig Nederlandse lessen bij ons op het bedrijf en kunnen de buitenlandse smaakmakers wekelijks bij een vertrouwenspersoon langsgaan die hun moedertaal spreekt, om al hun vragen – ook niet-werkgerelateerde – te stellen. Op die manier proberen we hen zo snel mogelijk in ons bedrijf én de regio te integreren.” Seizoenarbeiders worden aanzien als volwaardige leden van het team en krijgen alle kansen om door te groeien.

“We proberen hen goed op te vangen en zeer goed te begeleiden”, vertelt Chelsey Kenis. “Op die manier komen ze graag terug en zorgen we voor continuïteit in onze werking. Smaakmakers die willen doorgroeien in onze organisatie geven we daarvoor alle kansen. We zorgen voor begeleiding en interne opleidingen. De dame die vandaag instaat voor onze personeelsadministratie is bijvoorbeeld een Roemeense die begonnen is als seizoenarbeidster.” Omdat Primato zeer hard inzet op een positieve werksfeer organiseert het bedrijf ook regelmatig ontspannende activiteiten voor de smaakmakers. Op die manier leren ze ons en elkaar beter kennen. Wat heel belangrijk is voor mensen die ver van huis hun draai moeten vinden. Die activiteiten zorgen voor een warme en familiale sfeer. Voor meer passie en plezier en dus betere resultaten”, besluit Chelsey Kenis.

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier
imu - vzw - brussels airport
imu - vzw - bebat
Banner belgian coast hotels oktober
imu - vzw - mediafin
Proximus

Artikel uit publicatie