Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 24/02/2022

Ovinto uit Aalter heeft een unieke softwareservice ontwikkeld om vrachtvervoer over het spoor efficiënter te maken. Na een snelle groei in 2019 zorgde corona voor een surplace. In 2022 wil het softwarebedrijf opnieuw accelereren. Frederick Ronse, zaakvoerder: “We willen over vijf jaar 50 miljoen euro draaien.”

 

foto
Frederick Ronse met co-founder Salvatore Castellano en projects director Hans de With
 
Tekst Sam De Kegel – foto Nathalie Dolmans

De eerste pagina’s van Ovinto werden al geschreven in 2010. Toch duurde het een hele poos vooraleer hun softwareplatform een ‘bestseller’ werd en dat heeft meerdere redenen. “Eigenlijk zijn we gestart met track-en-trace van auto’s en vrachtwagens en zijn we eerder per toeval in treinenland beland. We zagen dat er een enorme opportuniteit was voor efficiëntie in de spoorwereld. Er is tegelijkertijd een enorm potentieel voor vrachtvervoer via het spoor. 

Veel grote fabrieken gebruiken tot op vandaag nog steeds enkel vrachtwagens. Ze worden pas ‘verplicht’ om ook het spoor te gebruiken eenmaal hun vrachtwagens het volume niet meer kunnen afdekken. Vervoer via het spoor is een goede zaak voor iedereen  – de capaciteit is enorm – maar we benutten het netwerk verkeerd. Als je  4% meer goederen op het spoor krijgt, haal je 9% vrachtwagens van de baan.”

Papiermallemolen

“Alle overheidsspoorbedrijven zeggen dan wel in koor dat we intermodaal moeten gaan, maar de privébedrijven happen niet toe zolang het niet nodig is, omdat vervoer via het spoor nog te vaak inefficiënt en archaïsch verloopt”, weet Frederick uit ervaring. “Verschillende landen werken elkaar ook tegen, bedrijven moeten afrekenen met een papiermallemolen of ze weten niet wanneer hun goederen precies arriveren. Lineas (de grootste private spoorvrachtoperator van Europa, red.) trekt mee aan de kar en sensibiliseert de overheid dat er meer inspanningen moeten gedaan worden, maar eigenlijk oefenen vooral de grote klanten druk uit waardoor de leveranciers competitiever worden en zo begint er een en ander te bewegen. Gelukkig staan de neuzen steeds meer in dezelfde richting. Ook de grote traditionele spelers zoals Deutsche Bahn investeren en moderniseren.” 

Privébedrijven mogen dan wel enorm investeren in de digitalisering van hun eigen productie en logistiek, vervoer via het spoor is vaak nog een blind spot. “Wij hebben een krachtig platform ontwikkeld om alle info die links en rechts beschikbaar is met elkaar te verbinden zodat het ook in de SAP-omgeving van bedrijven komt. We brengen dus alle relevante gegevens voor rail en intermodaal samen en verbinden ze. Daardoor kan je er krachtige analyses op loslaten die de klant inzicht geeft in wat er goed en niet goed loopt. Vervolgens kan je via RPA (robotic process automation) manuele arbeid gaan digitaliseren. Dat is het einddoel: dom, repetitief manueel werk in ‘spoor en intermodaal’ digitaliseren. Er zijn nog steeds heel grote bedrijven die jaarlijks 20.000 keer een order uit hun SAP overtypen op een e-mail om die dan naar een spoorjongen te sturen. Onze tool is ook heel breed: van facturatiecontrole over asset management tot ondersteuning van het transport managementsysteem (TMS). Vaak zijn in grote bedrijven vrachtwagens, boten en vliegtuigen geconnecteerd, maar spoor blijft een blinde vlek.” 

Accelero is een lerend netwerk dat ik élke groeier aanraad”

Frederick Ronse

Ontwikkelen, ontwikkelen, ontwikkelen

Ovinto mikt met zijn softwareplatform in eerste instantie op de top-100 van internationale (petro)chemiespelers wereldwijd zoals BASF, Covestro, Solvay… “Die bedrijven hebben een heel grote impact op het vrachtvervoer via spoor. Het duurt een poos om voldoende credibiliteit op te bouwen om te kunnen leveren aan deze grote jongens. We maken ons platform krachtiger door te blijven ontwikkelen. Ondertussen kennen we die sector door en door, en zij kennen ons. Het heeft acht jaar geduurd om drie top-100 klanten aan de haak te slaan, in 2019 zijn we in één jaar van 3 naar 11 gegaan en nu zitten we aan 16 grote klanten.” 
De omzet schommelde lang rond 1 miljoen euro, maar in 2019 volgde een eerste groeispurt. Het bedrijf realiseerde voor het eerst 2 miljoen euro omzet met een klein team. In 2016 haalde het al 1 miljoen euro op via een business angel, begin 2020 stapte Ovinto naar PMV voor een co-financiering plus lening van anderhalf miljoen euro. “Zo konden we ons team in 2020 verdubbelen van zeven naar veertien medewerkers.”

(lees verder onder de foto)

foto

 

De covid-pandemie zorgde voor een tijdelijke stilstand. “Heel wat grote chemiebedrijven gingen op de rem staan op vlak van investeringen”, weet Frederick. “In 2021 draaiden we net geen 3 miljoen euro. We stegen dus lichtjes, maar de ambitie is veel groter. De uitdaging is nu om de sales aan te zwengelen, daarom zoeken we nu ook salesprofielen.”
Natuurlijk is de zoektocht naar talent niet eenvoudig, maar Frederick beklemtoont dat er dankzij het tech ecosysteem in het Gentse en daarbuiten heel wat talent aanwezig is. “We profiteren daar mee van omdat er zo’n grote community is, al blijft de schaarste groot.” 

Post-it voor chemiesector

Ovinto – Italiaans voor ‘Ik heb gewonnen’ – wil tussen dit en vijf jaar 50 miljoen euro recurring omzet draaien. “Dat lijkt heel veel, maar onze markt is gigantisch en we hebben een supertool. We zijn een soort Waze aan het bouwen op spoorgebied, alleen moeten we nu omgaan met de gewijzigde situatie dat we onze sales tijdelijk niet meer persoonlijk kunnen doen maar digitaal.” Eerst ligt de focus op Europa, daarna volgen hopelijk de VS, Rusland en China. “Maar laat ons eerst Europa veroveren via onze grote klanten.” 

“We mogen elke dag met treintjes spelen”, besluit hij met een kwinkslag. “We willen het vrachtvervoer via het spoor voor megabedrijven efficiënter maken. We willen een post-it  worden voor de top 100 chemie. Elk bedrijf ter wereld koopt die van 3M. De prijs van die post-it is peanuts in vergelijking met andere bedrijfskosten. Ook onze prijs is een stuk lager in vergelijking met gelijkaardige pakketten, maar we leveren wel toegevoegde waarde.” 

Zelf ook aan een groeispurt bezig met jouw bedrijf?

Frederick Ronse (Ovinto) nam al deel aan heel wat Plato-sessies, een lerend netwerk van Voka. “Dat was heel boeiend, maar Accelero vind ik nog interessanter omdat je niet enkel spart met andere snelle groeiers, maar ook veel individuele coaching krijgt. Eigenlijk vind ik dat dit peanuts kost, als je ziet wat je in return krijgt. Omdat je je groeitraject samen met andere ondernemers doorloopt, vermindert de kans op een misstap dankzij de verschillende perspectieven die je aangereikt krijgt.”  Ontdek het hier.

logo

Contactpersoon

Céline Vermeeren

Arbeidsmarkt - Groeitrajecten

Accelero

 

Artikel uit publicatie