Voka – KvK Limburg en haar netwerk Marcom maken de genomineerden bekend van de MarCom-Awards 2024. Marketeers en communicatieprofessionals uit Limburg dienden de afgelopen weken zo’n 30 dossiers in, en dat in de categorieën ‘Limburgse Marketingcampagne van het Jaar’ en ‘Limburgs B2B-Merk van het Jaar’. Voor de Limburgse Persprijs is geen kandidaatstelling mogelijk. “We zijn aangenaam verrast door het aantal dossiers dat werd ingediend. We kregen heel mooie cases binnen die bevestigen dat de kwaliteit en creativiteit bij Limburgse marcom-professionals sterk aanwezig is. Bij de beoordeling hebben we ook gekeken naar de maatschappelijke impact zowel binnen als buiten het bedrijf”, zeggen Johann Leten en Miet Driesen, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg en voorzitter van het netwerk MarCom. Op donderdag 21 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de Dag van MarCom op de Recor-site in Hasselt.
Met de MarCom-Awards willen Voka – KvK Limburg en haar netwerk Marcom marketing- en communicatieprofessionals belonen voor hun belangrijke bijdrage aan de bedrijfsresultaten en tegelijk experten in de sector inspireren om de nodige creativiteit aan de dag te leggen in hun constante zoektocht naar vernieuwing en maatschappelijke impact. Tot 26 september konden marketeers en communicatieprofessionals hun dossiers indienen in twee nieuwe prijscategorieën: ‘Limburgse Marketingcampagne van het Jaar’ en ‘Limburgs B2B-merk van het Jaar’. Voor de Limburgse Persprijs is geen kandidaatstelling mogelijk.
De jury van de twee nieuwe Vokawards bestaat uit: Miet Driesen (Voorzitter Netwerk MarCom/Sint-Trudo Ziekenhuis), Kristof Schiepers (Hands), Michel Libens (Propaganda), Kristien Moelans (Itzu), Anneleen Jacobs (Jaga) en Herve Van de Weyer (Hogeschool PXL).
Limburgse Marketingcampagne van het Jaar
De prijs voor “Marketingcampagne van het Jaar” wordt uitgereikt aan de campagne die op uitzonderlijke wijze heeft bijgedragen aan het succes van een merk of organisatie. Belangrijke criteria in deze categorie die de jury gehanteerd heeft zijn het creatieve concept, effectiviteit van de campagne en de maatschappelijke relevantie. Deze zaken hebben geleid tot deze drie genomineerden (in alfabetische volgorde):
• Cyclis Bike Lease: ‘That’s why I’m leasing’
Deze campagne is het resultaat van een samenwerking tussen drie Limburgse bedrijven: Cyclis Bike Lease, RCA en Medialife. Met een herkenbare cover van het nummer "Easy" van The Commodores, gekoppeld aan het gemak van fietsleasing, heeft het fietsleasingbedrijf uit Hasselt op een unieke manier de voordelen van haar dienstverlening in de schijnwerpers gezet en laten zien hoe eenvoudig en zorgeloos fietsleasing kan zijn.
• STVV: ‘Voor eeuwig’
Met deze campagne wil de Truiense voetbalclub een brede maatschappelijke impact creëren naar aanleiding van haar 100-jarig bestaan. Zo rolde de club een seizoen lang een creatief concept uit dat het voetbal oversteeg en meegenomen werd in scholen, verenigingen en de lokale middenstand in de stad. Op deze manier heeft de campagne bijgedragen aan het imago van STVV als historische familieclub.
• Visit Limburg: ‘Limburg net iets verrassender’
Limburg top of mind maken als vakantiebestemming. Dat is het doel geweest van Visit Limburg met deze campagne. Door gebruik te maken van een bekende Limburgse ambassadeur, zijnde Matteo Simoni, in combinatie met een verrassende en creatieve campagne met nadruk op de prachtige Limburgse landschappen lijkt Visit Limburg meer dan geslaagd te zijn in haar opzet.
De drie genomineerden van vorig jaar aan het woord.
Limburgs B2B-Merk van het Jaar(*)
De prijs voor "B2B-Merk van het Jaar " wordt toegekend aan het merk dat zich het afgelopen jaar heeft onderscheiden door zijn sterke positie in de zakelijke markt. In deze categorie heeft de jury gefocust op de USP, innovatieve marketing, naamsbekendheid van het merk en de positionering in het Limburgse B2B-landschap. Dat alles heeft geleid tot deze drie genomineerden (in alfabetische volgorde):
• Cegeka
Cegeka is een ambitieus IT-merk dat samen met haar klanten de digitale toekomst vormgeeft. Sinds 1992 is het gegroeid van een Limburgse start-up, gerezen vanuit de Kempische Steenkoolmijnen, tot een grote internationale speler, altijd met een oog voor duurzaamheid en innovatie.
• Cyclis Bike Lease
Cyclis Bike Lease is de Limburgse pionier in fietsleasing in België en zet zich dagelijks in voor het welzijn van meer dan 40.000 fietsers, en voor de ontzorging van haar klanten en dealers. Als marktleider in België zetten zij zich blijvend in voor veel fietsplezier én dragen ze bij aan een sterk en duurzaam mobiliteitsbeleid in Limburg en daarbuiten.
• Medialife
Medialife is de afgelopen 15 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend multimedia productiehuis. Als merk staan ze voor innovatie, creativiteit en maatwerk, met een sterke focus op duurzaamheid en inclusie. Of het nu gaat om bedrijfsreportages, commercials, livestreams of motion graphics, Medialife denkt verder dan enkel ‘een filmpje maken’.
(*) De winnaar van het ‘Limburgse B2B-Merk van het Jaar’ wordt gekozen aan de hand van een publieksstemming op de Dag van MarCom op 21 november.
Limburgs Persprijs
Al sinds 1997 beloont Voka – KvK Limburg met deze prijs Limburgse ondernemingen en instellingen voor hun duidelijke, snelle en accurate (pers)communicatie. Belangrijke elementen voor de jury van de Persprijs zijn bereikbaarheid, nieuwswaarde, maatschappelijke relevantie, creativiteit en ownership. Dat heeft geresulteerd in deze genomineerden (in alfabetische volgorde):
• Biesmans Group
De Genkse dakdekkersgroep Tectum rondde dit jaar een mooie kaap met een omzetstijging van 14%, goed voor een totaal van een kwart miljard euro. Met verschillende overnames en innovatieve dakprojecten zoog de onderneming ook het afgelopen jaar de aandacht naar zich toe. Om de groei verder te realiseren gaat de moederholding verder onder de naam Biesmans Group.
• TRIXXO
Het dienstencheque- en uitzendbedrijf zette ook dit jaar haar expansie buiten Limburg verder, en wist daar succesvol over te communiceren. Ook over de verschuiving in het dienstenchequelandschap nam de organisatie haar verantwoordelijkheid op en zorgde voor een maatschappelijk relevante stem in het debat.
• Vandersanden
De steenbakker uit Bilzen zette dit jaar haar duurzaamheidsverhaal extra in de verf door de opening van een nieuwe fabriek in Dilsen-Stokkem voor de productie van CO2-neutrale bakstenen. De onderneming is zo niet alleen een gevestigde naam in ondernemersland, maar zeker ook binnen het (Limburgse) medialandschap.
De jury van de Limburgse Persprijs bestaat uit: Miet Driesen (Voorzitter Netwerk MarCom/Sint-Trudo Ziekenhuis), Dominiek Claes (HBVL), Kurt Meers (Made in Limburg) en Dirk Billion (TV Limburg).
De laureaten van de MarCom-Awards 2024 worden bekendgemaakt op donderdag 21 november tijdens de Dag van MarCom op de Recor-site in Hasselt.
Meer info over het event: https://www.voka.be/activiteiten/dag-van-marcom