Uit een recent arrest van de Raad van State, dat zich uitspreekt over het Waals Besluit van 13 april 2023 rond ladingzekering, blijkt dat de verwijzing in de wetgeving naar ladingszekeringsnormen problematisch is, wanneer deze normen niet gratis en in alle landstalen beschikbaar zijn.
Ook de Vlaamse wetgeving rond ladingzekering maakt een dergelijke verwijzing naar ladingzekeringsnormen. Artikel 45 bis §6 van de wegcode verwijst naar tal van EN-normen, ISO-normen en normen van EUMOS, die door de band genomen noch gratis, noch in de landstalen beschikbaar zijn. Ook voor de Vlaamse overheid is er dus werk aan de winkel!
Moeilijk te begrijpen
Ladingszekeringswetgeving is strafrechtelijk. Het kan niet in deze context dat bedrijven en burgers moeten betalen om de wet te kennen. Dat de normen vaak niet beschikbaar zijn in de eigen landstalen, maar enkel in het Engels, is velen al lang een doorn in het oog en terecht.
Het moet gezegd worden dat met het gratis beschikbaar stellen van deze normen in alle landstalen niet alle problemen kunnen worden opgelost die zich vandaag in de praktijk stellen. De normen waarnaar verwezen wordt in de regelgeving, zijn zeer technisch van aard en moeilijk te begrijpen voor de verschillende actoren in de bevoorradingsketen en beschrijven geenszins alle types laadeenheden. Kan van een vrachtwagenchauffeur, transporteur, verlader, verpakker,… verwacht worden dat ze teksten die op ingenieursniveau geschreven zijn, kunnen begrijpen en toepassen? Wie zelf deze teksten al eens heeft doorgenomen weet dat dit ijdele hoop is.
Grondige herziening
Vanuit Voka roepen we de overheid dan ook graag op om deze uitspraak de aanleiding te laten zijn van een grondiger herziening van deze wetgeving om tot een duidelijker en voor iedereen toepasbare regelgeving te komen. Op Vlaams niveau is de herziening van de wegcode die in de steigers staat het uitgelezen moment hiervoor.
Graag doet Voka ook een oproep naar de overheid om zich bij de herziening van de regelgeving deze keer niet te laten bijstaan door consultants met commerciële belangen, maar door professoren die expert zijn in de materie en een gedegen kennis hebben van de wetten van de fysica, alsook door ervaringsdeskundigen uit de industrie.
Verplichte tests
Tot slot zijn in andere landen normen zoals EUMOS 40509 vrijwillige normen in plaats van verplichte normen, zodat je ook op andere manieren dan via dure testprocedures kan aantonen dat je verpakking/laadeenheid deugdelijk is. Het zou goed zijn mochten onze bedrijven ook opnieuw deze mogelijkheid hebben.
Voor kleinere bedrijven vormen deze verplichte tests momenteel een aanzienlijke operationele en financiële belasting, wat hun concurrentievermogen ten opzichte van buitenlandse bedrijven onder druk zet.