Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/02/2025

Al meer dan veertig jaar is Acol Smeermiddelen Center uit Beerse een betrouwbare partner voor alle smeervloeistoffen, serviceproducten en industriële gassen. Vanuit de hoofdzetel in de Kempen bedient Acol bedrijven en particulieren in heel Vlaanderen met op maat gemaakte oplossingen en deskundig advies. Met Sarah en Ben is intussen de derde generatie van de familie Coppens ingestapt in het bedrijf. Dankzij het Plato Next Gen-traject namen broer en zus een vliegende start.

1 Hoe zag Acol het levenslicht?

 "Acol Smeermiddelen Center werd in 1984 opgericht door onze grootvader, Jan Coppens. De bedrijfsnaam ‘ACOL’ ontstond van ACcu en OLie gezien het bedrijf destijds naast olie ook nog batterijen verdeelde. Onze papa ging na zijn studies meteen mee in de zaak werken en was zo de tweede medewerker. De jongste veertig jaar is het bedrijf gegroeid naar een vast team van tien personen. In 2016 verhuisde Acol naar het nieuwe bedrijfsgebouw met ruim magazijn in Beerse." 

2 Wat is het businessmodel van Acol?

 "Acol Smeermiddelen Center is een toonaangevende leverancier van smeeroliën en industriële gassen. Onze kernfocus ligt op smeerolie, waarbij we als hoofdverdeler de kwaliteitsmerken Petronas en Texaco vertegenwoordigen. Bovendien bieden we een breed gamma Fragol-producten aan, die geschikt zijn voor gebruik in de voedingsindustrie. Met onze zustervennootschap zijn we eveneens verdeler van Total. We werken voornamelijk B2B (smering machines fabrieken, autogarages, landbouwmachines,…), maar ook af en toe B2C. We geven service op maat, smeerschema’s, …"

De 6 vragen aan… Sarah en Ben Coppens (Acol Smeermiddelen Center)

3 Hoe maken jullie het verschil?

 "Dankzij onze uitgebreide kennis en expertise in smeertechniek adviseren wij klanten over de meest geschikte smeermiddelen voor hun toepassingen. Daarbij richten we ons op het beperken van het aantal benodigde producten, zodat de smeervoorschriften zo eenvoudig mogelijk blijven. Daarnaast informeren we de klant over de juiste smeerfrequentie om preventief onderhoud te bevorderen en ongewenste stilstand en defecten te voorkomen. We beschikken over een brede selectie kwaliteitsmerken, waardoor we de sterktes van elk merk kunnen combineren en eventuele tekortkomingen binnen een gamma opvangen. Naast deze technische knowhow, hebben we ons eigen transport en een ruime voorraad, zodat we flexibel kunnen inspelen op klantbehoeften en indien nodig spoedleveringen verzorgen. Met onze mobiele pompen zijn we bovendien in staat om smeermiddelen in bulk tot bij de klant te leveren. Hiermee garanderen we een totaaloplossing die perfect aansluit op de dagelijkse praktijk. We zijn ook steeds open voor afhalingen vanuit eigen stock en geen telefoon blijft onbeantwoord."

4 Wat betekende de deelname aan de Plato Next Gen voor jullie?

 "Het Plato-traject sprak ons meteen aan. Als broer en zus die redelijk recent aan de slag gingen binnen het familiebedrijf, kon dit enkel maar leerrijk zijn. Vooral om ervaringen van anderen die al verder staan in een gelijkaardige situatie mee te nemen. Hoe zijn andere personen omgegaan met bepaalde situaties die zich voordoen in een familiebedrijf en wat zijn de verschillende mogelijkheden en paden die we kunnen bewandelen...? Ook de gastsprekers hebben ons heel wat interessante inzichten gegeven. Nu het Plato-traject afgerond is, starten we vanaf 2025 met het Familio-traject. Tijdens dit traject gaan we concreter werken rond de materie en nadenken over onze toekomstige rol in het familiebedrijf." 

5 Wat brengt de toekomst voor Acol?

"Onze ambitie is om te blijven groeien in de komende jaren, waarbij klantenservice en kwaliteit altijd op nr. 1 blijven staan. Hierbij streven we ernaar ons te blijven positioneren als betrouwbare partner voor de distributie van onze bekende merken. Het doel blijft onze klanten te ontzorgen met onze diepgaande productkennis, snelle service en uitgebreide gamma. Daarnaast willen we een bedrijfscultuur behouden met familiale sfeer, waarin onze medewerkers zich gemotiveerd en gewaardeerd voelen. We vinden het enorm belangrijk dat iedereen steeds graag komt werken." 

6 Zijn er nog dingen die jullie familieleden die voor een generatiewissel staan willen meegeven?

"Communicatie, transparantie en vertrouwen zijn key! Ook al zijn er soms verschillende meningen, door te communiceren en te achterhalen wat er bij ieder achter een gedachtegang zit, kan je mekaar begrijpen en tot overeenkomsten komen. Bespreek verwachtingen, ambities en ook eventuele onenigheden om zo misverstanden te voorkomen. Probeer de balans te vinden tussen het behoud van traditie en het brengen van innovatie."

Meer weten over Plato Next Gen of Familio?

Elien Vingerhoets

Plato coördinator & adviseur familiebedrijven

Full bio of Elien Vingerhoets

Maarten Pino

Plato coördinator

Full bio of Maarten Pino

Artikel uit publicatie

NTX
Logo Van Havermaet Partner Voka Mechelen-Kempen
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
Deloitte Private
Logo Degroof Petercam Partner Voka Mechelen-Kempen
pfl
Logo VanRoey Parnter Voka Mechelen-Kempen