We schrijven het jaar 2060. De boom van elektrische voertuigen heeft plaatsgemaakt voor die van de fiets met vaste pion en dynamo. Hoogtechnologische smartphones zijn vervangen door toestellen waarmee je enkel kan bellen en sms’en. De mp3-speler van 250 MB is ook terug van weggeweest, net als het nagelnieuwe gps-toestel van TomTom voor uw benzine- of dieselwagen.
U leest het goed. In deze wereld heeft technologische ontwikkeling een plafond bereikt en is al tientallen jaren niet meer vooruitgegaan. Mobiele communicatie is beperkt tot de basisfuncties, en het internet zoals we dat kennen, bestaat niet. Mensen gebruiken nog steeds verouderde transportmiddelen, en reizen van de ene kant van de wereld naar de andere duurt weken in plaats van uren.
De economie van deze wereld is intussen vastgelopen in een eindeloze cyclus van stagnatie. Er zijn maar weinig bedrijven en weinig banen, waardoor de meerderheid van de bevolking worstelt om rond te komen. Ondernemerschap is ontmoedigend, omdat er geen ruimte is voor nieuwe ideeën of bedrijfsmodellen. Maatschappelijke problemen blijven onopgelost, omdat er geen innovatieve benaderingen zijn om ze aan te pakken. Ziektes die in de 21ste eeuw al uitgeroeid hadden kunnen worden, teisteren nog steeds de bevolking, aangezien er geen vooruitgang is geboekt in de medische wetenschap.
Cultureel gezien heeft deze wereld zich weinig ontwikkeld. Kunst en muziek zijn beperkt tot wat er decennia geleden populair was. Mensen missen de creatieve stimulans die innovatie vaak met zich meebrengt, waardoor culturele expressie en evolutie worden belemmerd. In deze wereld is keuze een zeldzaam goed. Consumenten hebben weinig opties omdat er geen concurrentie is om nieuwe producten en diensten te introduceren. Dit resulteert in een gebrek aan variëteit en kwaliteit van goederen en diensten die beschikbaar zijn.
“Het is een must om samen op de barricades te staan en te roepen voor meer innovatie in onze samenleving.”
Al een geluk dat we in 2024 leven, maar kan u het zich inbeelden? Een leven zonder nieuwe producten en diensten? Een wereld zonder innovatie en innovatieve bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden? Wij alleszins niet. Het is dus een must om samen op de barricades te staan en te roepen voor meer innovatie in onze samenleving.
Innovatie is de meststof die onze wereld doet bloeien en groeien. Koppel dat aan een gezonde dosis creativiteit en samenwerking en we kunnen in 2060 genieten van een wereld waarin de mensheid goed kan gedijen. Een wereld waarin we samen vooruitgaan, want stilstaan is achteruitgaan.