Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 27/03/2024

Zoë Vossen werkt als inkoopverantwoordelijke in haar familiebedrijf Vossen Fashion. Heren die op zoek zijn naar mooie merkkledij, kostuums op maat of ready-to-wear, zowel voor exclusieve als casual gelegenheden, kunnen terecht bij de twee mooie Vossen Fashion-winkels in Hasselt en Tongeren. Ook voor verhuur van een kostuum of smoking kunnen ze er aankloppen.

Zoë Vossen
● Leeftijd: 33 jaar
● Aantal jaren bestuurder: 9
● Wat is jouw levensmotto? “Live life to the fullest, and focus on the positive.”

 

Zoë Vossen: “Mijn grootvader startte de zaak als kleermaker in Zichen-Zussen-Bolder en mijn ouders openden vestigingen in Hasselt en Tongeren. Ik werk er nu als derde generatie. Ik groeide op tussen de kledingrekken en zag hoe mijn ouders en grootouders het bedrijf runden. Het leek me een natuurlijke stap om in hun voetsporen te treden en bij te dragen aan de groei en het succes van ons bedrijf.”

“Mijn ouders zijn van plan om over ongeveer vijf jaar te stoppen en dan ga ik verder met de zaak. Kort samengevat zijn we actief in het middelhoge tot hoge kledingsegment voor alle leeftijdsklassen. Zo hebben we merken als Boss, Scotch & Soda, Atelier Noterman, Paul & Shark, Paul Smith, Ralph Lauren en nog veel meer.”

Opleiding modemanagement in Nederland
“Na mijn middelbaar hier heb ik de opleiding modemanagement gevolgd in Nederland. Daar heb ik veel opgestoken over de retail in de modesector zoals inkoop, productkennis van materialen, marketing, economie, communicatie … Die opleiding, mijn stage in New York bij Escada en bij Scabal in Brussel waren topervaringen. Erna heb ik nog een MBA in Brussel gedaan en in 2015 ben ik begonnen in de zaak.”

Met de verkoop hoeft Zoë zich niet zo vaak bezig te houden, daarvoor hebben ze een negental mensen in dienst. Zoë legt zich vooral toe op de inkoop van collecties en bezoekt beurzen in het buitenland. Daar doet ze inspiratie op voor nieuwe trends die ze dan probeert te vertalen naar Limburg.

Personeel vinden is grootste uitdaging
“Onze sector is heel dynamisch en verandert snel. Sociale media worden ook steeds belangrijker. Maar de grootste uitdaging is toch het vinden van geschikt personeel. Winkelpersoneel is er nog wel, maar het zijn vooral de mensen die retouches doen, zoals broeken en mouwen inkorten en kostuums innemen. Die zijn echt zeldzaam geworden. Toen onlangs iemand met pensioen ging, hebben we lang moeten zoeken voordat we een goede vervanger vonden.”

“De online concurrentie heeft eerder een beperkte impact, omdat we ons richten op iets luxueuzere merken en kleding op maat. Onze webshop fungeert eerder als etalage, terwijl de fysieke winkels klanten een uitgebreide ervaring bieden met een vriendelijke klantenservice. De kledij voor speciale gelegenheden die we verkopen, moet ook perfect zitten. Mensen blijven ons dus fysiek bezoeken, ook omdat ons aanbod zo ruim is en we veel verschillende maten aanbieden. En gratis parking voor de deur.”

Jij bent lid van Jong Voka en gaat vaak naar de meetings? 
“Ja, ik ga naar ongeveer elke activiteit, nu al bijna vijf jaar lang. In het begin vond ik het spannend om er alleen naartoe te gaan, maar nu ken ik veel leden en heb ik fijne babbels. Ook zit ik in het groepje ‘She Means Business’, samen met een tiental vrouwelijke ondernemers die hun eigen zaak hebben. Het is interessant om te horen tegen welke problemen zij aanlopen en hoe ze ermee omgaan.”

Contactpersoon

Laurens Kuijpers

Coördinator Jong Voka Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie