Mara Aquino en echtgenoot Kristof Buelens zijn het ondernemende koppel achter Maison BU. De stijlvolle website is al een kleine weerspiegeling van wat er in hun zaak te zien en te beleven is. Het toont weliswaar maar een fractie, want Maison BU staat voor een concept dat enig is in Europa. Dat is althans de mening van een journaliste van het Europese magazine Eco Quartier die overweldigd was door wat ze zag. Een gesprek kon niet uitblijven.
Mara Aquino en Kristof Buelens
Mara (lachend): “Velen zeggen inderdaad dat ze bij ons precies binnenkomen in een New Yorkse loungebar. We wilden met iets totaal nieuws op de markt komen en hebben ons laten inspireren door Japan. Wat Kristof en ik mooi vinden, hebben we samen gebundeld tot Maison BU, een huis waar we artiesten samenbrengen en onze gasten volledig ontzorgen in het luxesegment van A tot Z op het vlak van beauty, haar en nagels.”
Kristof: “Ook onze bar is onderdeel van die ontzorging. Die is open op donderdag, vrijdag en zaterdag voor iedereen, maar toch vooral voor onze klanten. Een verzorging kan dan makkelijk worden aangevuld met een drankje of hapje. Het eerste drankje is er altijd een van het huis.”
Komen jullie allebei uit een ondernemersfamilie?
Mara: “Ik wel, Kristof niet, maar we zijn beiden heel ondernemend en houden wel van een uitdaging. Anders waren we dit avontuur nooit aangegaan. Het feit dat we elkaar hebben, is echt onze sterkte. Alleen zou ik het niet kunnen en Kristof ook niet. Maar we geloven rotsvast in dit concept. Ons salon is zoveel meer dan een gewoon salon, we geven echt persoonlijk advies en zorgen dat onze klanten volledig tot rust komen. We nemen voldoende tijd voor hen, luisteren aandachtig naar hun wensen, geven hen een goede diagnose en zorgen ervoor dat die ook gerealiseerd wordt.”
Waarom de naam Maison BU?
Mara: “BU zijn niet alleen de eerste twee letters van de familienaam van Kristof, je merkt ook dat de hoofdletter U er een belangrijk deel van uitmaakt. We behandelen onze klanten als de U die ze zijn, we bieden iedereen met wie we te maken hebben, inclusief personeel, een zeer persoonlijke beleving aan. Onze missie luidt immers: U bent de centrale figuur en daarom pakken we U heel persoonlijk aan, met respect voor Uw identiteit. Wij bekijken wat U als gast wenst, en passen ons aan U aan, in plaats van andersom.”
Kristof: “Als iemand binnenkomt die gehaast is, heeft het geen zin om die eerst 20 minuten lang een hoofdhuidmassage te geven. We willen dat onze medewerkers-artiesten zo empathisch mogelijk omgaan met ons cliënteel. Daarom krijgen ze maandelijkse opleidingen om de signalen van lichaamstaal te leren interpreteren.”
Mara: “Een deel van de totaalbeleving is de gezellige muziek die je hier regelmatig live hoort. Zo hebben we een pianist in dienst gehad en een jazzband. En dat levert op, want de klanten blijven komen. De laatste vijf jaar is onze omzet met meer dan honderd procent gestegen.”
Hebben jullie eigenlijk nog tijd voor Voka?
Mara: “Kristof is jarenlang actief geweest bij Jong Voka en vindt dat het nu de beurt is aan mij, de jongere generatie zeg maar. Niet erg, want ik ga heel graag om met leuke ondernemende mensen. En ik haal ook klanten uit die Voka-bekenden.”