Sinds augustus 2023 is Bob Daniëls als tweede generatie en als Business Consultant actief in Intellisol, een kmo van 25 man. Die functienaam staat voor een veelvoud aan taken die te maken hebben met finance, verzekeringen, HR, marketing, legal, mee de baan op gaan … De ideale voorbereiding om straks het stokje over te nemen van zijn vader. Al zal dat nog wel een tijdje duren, want die is pas 54 jaar jong.
Bob Daniëls: “Al vanaf het moment dat mijn vader in 2006 Intellisol oprichtte, wil ik doen wat hij doet. Gelukkig voor mij heeft hij een bedrijf opgericht in de interessante, innoverende sector van de energie met al zijn technische complexiteit. Denk aan zonnepanelen, batterijen, HVAC-installaties … Het interesseert me allemaal mateloos. In mijn opleiding als handelsingenieur en afstudeerrichting technologie en innovatiemanagement heb ik een beetje van alles meegekregen. Daardoor lukt het om hier veel te combineren en mijn vader te ontzorgen.”
Wat zou je de grootste uitdaging van het bedrijf noemen?
“We zijn actief in een heel innovatieve sector en daarom is de toekomst de grootste uitdaging. We moeten constant bijsturen en onszelf en onze producten verbeteren. Je weet dat innovatie altijd met een S-curve werkt? Eerst is er een trage vooruitgang om de technologie in de markt te brengen, tot het moment dat er héél sterk wordt geïnnoveerd en het product ook kostgewijs erg aantrekkelijk wordt. In die fase zitten we momenteel, iedereen lijkt plotseling warmtepompen te willen hebben. Uiteraard is deze vraag ook een gevolg van de overheidsmaatregelen die vooral nieuwbouw in de richting duwen van duurzame ontwikkeling. Op een gegeven moment vlakt die sterke vraag weer wat af en wordt er ruimte gemaakt voor een nieuwe technologie. Maar nu is het zaak om snel te ageren en te reageren zodat we altijd mee op de innovatieve trein kunnen springen wanneer hij langskomt. We zetten heel sterk in op up-to-date kennis, een van onze kernwaarden.”
Al grote projecten gehad?
“We hebben al een heel aantal grote bedrijven verder geholpen met zonnepanelen en HVAC-totaalinstallaties. De meest bekende referentie is het circuit van Zolder. Daar hebben we zonnepanelen op palen geplaatst die met de zon meedraaien. Die maken nu mooi deel uit van de skyline van het circuit. Op het vlak van aanvragen blijven de aanvragen voor zonnepanelen hoog, zelfs nu de subsidies grotendeels zijn weggevallen. Maar vooral de warmtepompen krijgen nu een enorme boost.”
Hoe zie je de toekomst?
“We zijn tevreden en doen ons best, maar we zijn eigenlijk heel voorzichtig en hebben geen ‘buy and build’-strategieën of diets dergelijks. We willen niet de grootste zijn, wel de meest nauwkeurige. We zijn heel trots op ons eigen studiebureau dat heel nauwkeurige en transparant rendementsberekeningen maakt voor potentiële klanten in drie scenario’s, en dat al vanaf de offerteaanvraag. Kwestie van de klant te tonen wat de return on investment is zodat ze weloverwogen een beslissing kunnen nemen. Dat is trouwens onderdeel van onze markstrategie: we doen en geven altijd iets extra’s om het vertrouwen van de klanten te winnen.”
Jij bent nu lid van Jong Voka. Ga je regelmatig naar die meetings?
“Elke keer dat ik kan. Mijn eerste job was er een in dienst van Voka als coördinator netwerken. Ik ken het belang ervan dus maar al te goed. Maar ik ga er niet naartoe met de bedoeling klanten te winnen, wel om mijn persoonlijkheid in de groep te leggen en me te profileren als iemand die graag advies geeft over zijn producten. Ons bedrijf wil een toegevoegde waarde zijn voor anderen en zo zetten we ons ook in de markt. We doen nooit aan cold calling of hard selling, wel aan langetermijn(net)werken. Al onze aanvragen komen effectief binnen via een referentie of mond-tot-mondreclame.”