Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Limburgse verre export toont signalen van beterschap

Limburgse verre export toont signalen van beterschap

  • 08/07/2024

In de eerste zes maanden van dit jaar exporteerden Limburgse bedrijven voor €551.030.715,65 aan goederen buiten de EU. Dat is een stijging van 4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van Voka – KvK Limburg op basis van de certificaten van oorsprong. Ook het aantal certificaten van voorsprong (CO’s) in de eerste jaarhelft gaat met 3% licht omhoog in vergelijking met 2023. Het Midden-Oosten en China blijven de populairste exportbestemmingen buiten de EU. “De dalende impact van de energie-en grondstoffenprijzen zorgt voor wat herwonnen vertrouwen bij onze Limburgse exporteurs, maar van een hoerastemming kunnen we helaas nog niet spreken”, stelt Christine Thonnon, manager internationalisatie van Voka – KvK Limburg. “Transportkosten, geopolitieke spanningen en wettelijke verplichtingen blijven een rem op de internationale groei zetten. Daarom moeten de nog hangende handelsakkoorden worden afgehandeld, moet de interne markt in Europa worden versterkt en moeten we streven naar eerlijke concurrentie via een assertief handelsbeleid”, aldus Christine Thonnon. Om exporterende bedrijven te belonen en het belang ervan voor onze Limburgse welvaart te benadrukken reikt Voka – KvK Limburg op donderdag 3 oktober opnieuw de Limburgse Exportprijs uit.

Bekijk hier de reportage op TV Limburg.

De internationale context met geopolitieke spanningen, een wispelturige supply chain en hoge regeldruk blijft onze Limburgse exportbedrijven voor uitdagingen stellen. Maar desondanks alles wat er zich in de wereld afspeelt lijkt het vertrouwen in de Limburgse verre export stilaan en mondjesmaat terug te keren. Dat zien we toch in de verre exportcijfers. Zo exporteerden Limburgse bedrijven de eerste zes maanden van dit jaar voor €551.030.715,65 aan goederen buiten de Europese Unie. Dat is vier procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt op basis van de uitgereikte certificaten van oorsprong (CO). Dit document bewijst in welk land een product of de goederen in kwestie werden gefabriceerd of waar belangrijke onderdelen vandaan komen.

“De energie-en grondstoffenprijzen liggen nog hoog, maar de impact voor een groot deel van de exportbedrijven is een pak minder dan de afgelopen twee jaar”, zegt Christine Thonnon, manager internationalisatie van Voka – KvK Limburg. “Uit een recente bevraging bij onze exporterende bedrijven zien we ook dat exporteurs het komende jaar positief gestemd zijn over hun internationale groei, vooral in Azië en Noord-Amerika. Het toont dat bedrijven meer bezig zijn met risicospreiding en het aanboren van alternatieve markten om een antwoord te bieden op de onzekere internationale context door geopolitieke spanningen.”

“Op Vlaams niveau zien we een ander beeld. Daar dalen de exportcijfers in het eerste kwartaal van dit jaar met 9% in vergelijk met dezelfde periode vorig jaar, wetende dat de verre export ongeveer een derde van de totale Vlaamse uitvoer uitmaakt. De daling is vooral te wijten aan de farmaceutische industrie, de chemie- en kunststoffensector en de containerproblematiek”, aldus Thonnon.

Midden-Oosten en China boven

In de 10 topbestemmingen voor verre export voert Turkije net als in de eerste zes maanden van vorig jaar de lijst aan, gevolgd door China. De uitvoerproducten vanuit Limburg zijn divers. Het gaat vooral om chemieproducten, transportmiddelen, machines, bier, voeding en industriële toepassingen. Door de oorlog in Oekraïne zien Limburgse exportbedrijven Rusland als topbestemming volledig wegvallen, terwijl het Midden-Oosten met landen als Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar meer en meer aan belang toeneemt.

“Willen we voluit focussen op een duurzamer industrieel beleid is het vanuit ons land én de Europese Unie belangrijk om meer nieuwe handelsakkoorden te sluiten en hangende akkoorden af te ronden, de interne markt in Europa te versterken met minder regeldruk en in te zetten op een assertief handelsbeleid met eerlijke concurrentie”, zegt Christine Thonnon.

Transportkosten, geopolitieke spanningen en de vele wettelijke verplichtingen blijven voor Limburgse uitvoerders de grootste obstakels voor internationale groei. “Binnen België moeten toekomstige regeringen daarom de focus leggen op competitiviteit. Voor Vlaanderen gaat dat in de eerste plaats over het versterken van de competitiviteit door een gericht industrieel beleid te voeren mét een Vlaamse minister van Industrie. Op het federale niveau ​ is er nood aan een groeibevorderende fiscaliteit met een plafond voor sociale zekerheidsbijdragen en het behoud van fiscale behandeling Onderzoek & Ontwikkeling", benadrukt Thonnon.

Polyvision: staalsterke export vanuit Genk

Een bedrijf dat export ademt is Polyvision uit Genk. Als deel van de Amerikaanse Polyvision Group produceert de onderneming geëmailleerd plaatstaal (CeramicSteel). Dat is een kwalitatief hoogwaardig product dat vooral wordt gebruikt als schrijfoppervlak in afgewerkte producten als schoolborden en commerciële schrijfborden. In Genk wordt CeramicSteel ook geproduceerd tot wandbekleding panelen voor gevels, binnenwanden (kantooromgeving en ziekenhuizen), tunnels en metro’s.

“99,2% van onze omzet komt uit export”, steekt Thomas Christogotsis van wal. Hij is VP Operations & Finance EMEA-APAC bij Polyvision. “De krachtlijnen van onze exportstrategie zijn het zeer gekwalificeerde verkoopteam in onze uitvoerlanden met regionale salesmanagers, het lokale R&D-team en ons excellent distributiekanaal dat bestaat uit loyale lange termijnpartnerschappen. Hierdoor ontstaat een sterke vertrouwensband wat vooral in Azië cruciaal is. Ook onze lokale magazijnen zorgen ervoor dat we snel kunnen inspelen op de noden van de klant. Uiteraard staat en valt alles met de kwaliteit van het product. Onze certificering op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid zijn hierin uitermate belangrijk”, geeft Thomas aan.

45% van de omzet van Polyvision komt uit de Belgische buurlanden, 29% uit de overige Europese landen en 30% komt van naties buiten de EU. “In onze bestaande markten willen we jaar na jaar blijven groeien. Daarnaast richten we onze pijlen op markten met een groeiende bevolking en welvaart zoals Vietnam, Thailand en Maleisië. Ook het Afrikaanse continent en met name Centraal-Afrika is in volle expansie. Onze focus naar export daar zal zijn op landen met een interessante demografie naar educatie, in dit geval Ghana, Nigeria en Rwanda. Onze doelstelling voor de toekomst is om onze producten te blijven verbreden van de huidige toepassingen naar nieuwe markten en (architecturale) toepassingen. Zo zijn we er bijvoorbeeld in geslaagd om in Mumbai (India) vijf metrostations te laten voorzien van panelen die door Polyvision zijn gefabriceerd”, aldus Thomas Christogotsis.

Limburgse exportprijs

Onze (verre) export blijft een absolute levenslijn voor onze Limburgse economie, zeker voor nichesectoren. Daarom bieden wij ondernemingen alle expertise, kennis en inspiratie aan die ze nodig hebben om te innoveren en exporteren. Om exporterende bedrijven in onze provincie te belonen en het belang van buitenlandse handel te benadrukken reikt Voka – KvK Limburg ook dit jaar opnieuw de Limburgse Exportprijs uit.

De Limburgse Exportprijs wordt uitgereikt op donderdag 3 oktober in drie categorieën:

  • Young Potential: snelgroeiende starter veel exportpotentieel

  • Kleine en middelgrote ondernemingen (<250 werknemers en <50 miljoen omzet)

  • Grote ondernemingen (>50 miljoen omzet)

Bedrijven kunnen zich tot en met maandag 5 augustus kandidaat stellen.

Alle info is terug te vinden via deze link: https://www.voka.be/vokawards/export-award

Contactpersonen

Christine Thonnon

Manager internationalisatie