Machinebouwer Atlas Copco is al jaren een van de meest duurzame bedrijven ter wereld. Ook bij Power Tools Distribution, de vestiging van de Zweedse multinational in Hoeselt, zetten ze sterk in op de krachtige combinatie van innovatie en duurzaamheid.

Strategische pijler
“Duurzaamheid is bij Atlas Copco Group een kernwaarde en maakt deel uit van ons DNA”, opent SHEQ-manager Jos Aerts. “Onze langetermijnstrategie is gericht op duurzame innovatie. Veel van onze producten worden continu verbeterd in functie van energie-efficiëntie en een lagere ecologische voetafdruk.”
General manager Jeroen Meeusen ziet een versnelling door het grotere maatschappelijke bewustzijn. “Door de Science-Based Targets te ondertekenen was Atlas Copco Group opnieuw pionier. Zo hebben we wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor de CO2-reductie van onze producten en bedrijfsvoering. Die jarenlange focus op duurzame productiviteit werpt zijn vruchten af. Het is bovendien een stimulans om lokaal nieuwe acties op te zetten.”
Acties met impact
Ook de logistieke vestiging in Hoeselt nam heel wat initiatieven om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Duurzaamheidscoördinator Maria Anzalone legt uit: “We investeerden in ledverlichting, opvang van water, heftrucks op lithium-ionbatterijen, we plaatsten zonnepanelen en verzenden onze producten op kartonnen pallets om het globale gewicht te reduceren. Al onze verpakkingen zijn bovendien volledig plasticvrij en voorzien van gerecycleerd opvulmateriaal. Daarmee realiseren we een stevige reductie in CO2-emissies.” Als distributiecentrum voor drie van de vier Business Areas van Atlas Copco Group verzenden ze vanuit Hoeselt materialen naar de hele wereld. “We sporen onze transportpartners ook aan om duurzame brandstoffen te gebruiken, zowel voor luchtvracht, zeevracht als wegtransport”, geeft Jeroen aan. “Dat gaat gepaard met een investering, maar die is nodig om een transitie te realiseren.”

"Door slim te automatiseren kunnen onze medewerkers hun competenties ten volle inzetten.
Nieuwbouw als kans
De site in Hoeselt krijgt momenteel een stevige uitbreiding met een nieuw magazijn en nieuwe kantoren. “In het ontwerp werden waterhergebruik en technieken zoals koude-warmteopslag opgenomen. Zo kunnen we efficiënter werken en tegelijkertijd onze impact op het milieu verkleinen”, licht Jos toe.
“De ergonomische verbeteringen en energiezuinige systemen moeten het gebouw toekomstbestendig maken”, vult Jeroen aan. “We gaan slim automatiseren in ons magazijn – denk aan het picken en packen. Op die manier maken we waardevolle tijd vrij voor onze medewerkers en kunnen ze hun competenties ten volle inzetten.”
Mensgericht
Duurzaam ondernemen gaat voor Atlas Copco Group verder dan milieu en energie. “In onze bedrijfscultuur is ook het mensgerichte aspect heel belangrijk”, benadrukt Jeroen. “We zetten sterk in op open communicatie, persoonlijke ontwikkeling, welzijn, vrijheid en verantwoordelijkheid. Dat zijn waarden die diep in de bedrijfscultuur verankerd zijn.”
Dat is volgens Jos ook in Hoeselt goed te merken. “Als middelgroot distributiecentrum met zo’n 250 medewerkers staan we toch kort bij onze mensen. Hier heerst een echte familiecultuur. Iedereen spreekt elkaar bij de voornaam aan en in het nieuwe gebouw creëren we ook een Fika-ruimte. Daar zullen alle collega’s – zowel arbeiders als bedienden – elkaar kunnen ontmoeten. Zo creëer je verbondenheid.”

"We blijven zoeken naar manieren om efficiënter te werken en onze impact op mens en planeet te beperken.
Team Duurzaamheid
Via het Team Duurzaamheid worden die medewerkers ook bij het duurzaamheidsbeleid betrokken. Maria verduidelijkt: “Dit team brainstormt en implementeert concrete acties, zoals ergonomische verbeteringen en het stimuleren van fietsgebruik. Omdat veel ideeën van de collega’s zelf komen, leeft duurzaamheid hier echt en worden de initiatieven breed gedragen binnen de organisatie.” Het drietal is dan ook trots op de verwezenlijkingen. “Sinds 2017 hebben we onze energie-efficiëntie aanzienlijk verbeterd en tegelijkertijd onze groei voortgezet”, verduidelijkt Jos. “Daarnaast zijn onze verpakkingen ondertussen volledig duurzaam, wat ons voorbereidt op de strengere EU-regelgeving tegen 2030. En de nieuwbouw biedt extra kansen om mens en milieu verder centraal te stellen.”

"Omdat veel ideeën van de collega’s zelf komen, leeft duurzaamheid hier echt.
Van Pionier naar Champion
De sterke verankering van duurzaamheid binnen Atlas Copco Group is een perfecte kapstok om de lokale acties aan op te hangen. “Het werkt in twee richtingen”, geeft Maria aan. “Best practices worden binnen de hele groep gedeeld, zo leren we van elkaar. Hier in Hoeselt zijn we bijvoorbeeld voorloper op het vlak van de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN. We zijn al SDG Pioneer en gaan binnen het VCDO-traject nu voor de erkenning als SDG Champion. Onze ambitie op het vlak van duurzaamheid groeit dus mee met het bedrijf.”
Dat vat het voor Jos goed samen. “Onze leuze bij Atlas Copco is niet voor niets ‘There is always a better way’. We blijven zoeken naar manieren om efficiënter te werken en onze impact op mens en planeet te beperken. Dat zit echt in ons DNA. Duurzaamheid en groei gaan bij ons hand in hand.”