Ben je ondernemer van een bedrijf met minstens 40 werknemers en zoek je een klankbord? Dan is Flow misschien wel iets voor jou. Op 1 december starten we een nieuw traject waar we 15 ondernemers samenbrengen om kennis en ervaringen te delen met elkaar en zo strategische uitdagingen aan te pakken. Een mogelijk topic is 'Je organisatiestructuur herbekijken'. We vroegen twee leden uit het Voka netwerk om hun diverse organisatiestructuur toe te lichten.
📣 Karel Beel en Isabelle Callens zijn zaakvoerders van Firma Beel
en zijn gevestigd in Wortegem-Petegem. Samen met hun 85 medewerkers staan ze in voor het verkopen, verhuren en leveren van service voor landbouw-, oogst-, grondverzet- en tuinbouwmachines.
1. Kan je kort omschrijven hoe je bedrijfsstructuur eruitziet?
We hebben onze verschillende Business Units mooi afgelijnd. Onze afdelingen Industrie, Landbouw, Tuinbouw en Verhuur hebben duidelijke verantwoordelijken. Er is ook structuur aangebracht in de ondersteuning en leiding van de firma met een leidinggevende op gebied van sales, IT en finance.
2. Hoe ben je tot deze structuur gekomen?
Alle beslissingen en vragen kwamen tot enkele jaren terug bij mij terecht, waardoor de focus verloren ging en ik veel zaken half afwerkte en niet kon opvolgen. Eerst werd advies ingewonnen bij enkele externe experten op gebied van HR, Operations enz. Later in het traject zijn we dan overgegaan naar vaste aanwervingen op deze gebieden op management niveau. De structuur kan in de toekomst mee-evolueren met de veranderingen in de business.
3. Wat zijn volgens jou de sterktes aan deze structuur
Ten eerste is er duidelijkheid voor de medewerkers en is er ook een beter overzicht voor mezelf door gedeelde verantwoordelijkheden. Via enkele korte gesprekken ben ik op de hoogte van de prioriteiten. Voor de vooruitgang van de firma is het positief dat er minder zaken blijven liggen waardoor deze sneller en dieper aangepakt worden. Er wordt ook meer beredeneerd beslist in een goed samengesteld team dan alleen.
4. Tips voor andere ondernemers rond het vormgeven van je organisatiestructuur?
Begin eerder vroeg dan laat met het nadenken over een structuur en het verdelen van verantwoordelijkheden. Zo ontstaat een geleidelijke overgang voor mezelf als eigenaar en voor alle medewerkers naar een ‘grote’ organisatie. Hoe langer er gewacht wordt, hoe uitdagender de te nemen stappen worden.
📣 Alexander Vanlerberghe is oprichter en CEO van Aqualex
en is gevestigd in Deerlijk. Samen met hun 80 medewerkers ontwikkelen ze drinkwatersystemen en innovatieve designkranen met gefilterd gekoeld, bruisend en heet water.
1. Kan je kort omschrijven hoe je bedrijfsstructuur eruitziet?
Het bedrijf wordt dagelijks bestuurd door de CEO samen met het management. In het management hebben we een CCO, CFO, COO en CMO. Daarnaast rapporteert de R&D manager ook rechtstreeks aan de CEO en het management, dit omdat we productleadership nastreven. Elke manager stuurt zijn team aan met een aantal teamleaders die op hun beurt elk een specifiek team leiden. Naast het verticale groeitraject stippelden we ook een horizontale groei uit met experten.
2. Hoe ben je tot deze structuur gekomen?
De structuur is in onze korte geschiedenis van 12 jaar continu in beweging geweest. De eerste stappen naar een professioneel management werden gezet in 2016. De beslissingen hierover worden o.m. op een raad van advies genomen. Wanneer we beslisten om ook teamleaders te introduceren die op hun beurt elk hun team gingen aansturen, werd de noodzaak om een transparante en duidelijke strategie uit te schrijven zeer duidelijk. We willen als bedrijf uniform communiceren en beslissingen nemen, deze zaken moeten dus door het volledige bedrijf gedragen worden.
3. Wat zijn volgens jou de sterktes aan deze structuur?
Ik denk dat het een zeer eenvoudige structuur is met een relatief klein managementteam. Dit zorgt ervoor dat we als middelgroot bedrijf toch instaat blijven om snel te schakelen. De structuur zorgt er ook voor dat mensen zowel horizontaal als verticaal kunnen doorgroeien d.m.v. bv. de introductie van experten en specialisten. Op die manier kunnen we interne groeipaden uitstippelen op maat van en samen met ons team.
4. Tips voor andere ondernemers rond het vormgeven van je organisatiestructuur?
Durf de structuur te veranderen. Durf zaken terug in twijfel trekken en beslissingen ongedaan te maken. Ga er niet vanuit dat iedereen die ambitieus is ook verticaal wenst te groeien en mensen wil gaan aansturen. Elk bedrijf is anders, maar een klein managementteam is waarschijnlijk efficiënter dan een groot managementteam. Je kan bepaalde mensen ook uitnodigen op een managementmeeting, zonder dat die personen ook deel uitmaken van dat team.