Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Hoe Tally wil pionieren met formulieren

Hoe Tally wil pionieren met formulieren

  • 15/05/2024

De oprichters van Tally, Marie Martens en Filip Minev - ©BuroBonito

Een online formulier dat goed oogt, snel en eenvoudig opzetten. Die ambitie zetten ondernemers- en levenspartners Marie Martens en Filip Minev een viertal jaar geleden om in daden als het vorige plan een knauw krijgt. Marie neemt ontslag als marketingmanager en Filip verlaat zijn start-up na de verkoop. Als digitale nomaden besluiten ze de wereld in te trekken met Hotspot, een eigen platform dat hotels met travel influencers in verbinding brengt. De coronapandemie steekt een stokje voor die levensdroom. De tijd die ze thuis doorbrengen, brengt hen op het idee om Tally op te richten, een form builder.

“Tijdens onze vorige werkervaringen maakten we al eens gebruik van online formulieren. We vonden nooit echt een tool die volledig aansloot op onze noden. Een Google Forms is wel gratis maar beperkt als je er een eigen identiteit in kwijt wil. Andere spelers bleken meestal veel te duur omdat je betaalt volgens het aantal verzamelde antwoorden. Als je zo’n tool als start-up gebruikt, lopen de kosten dan al snel op. We wilden onze voet zetten naast bestaande formulierenbouwers en hielden zo Tally boven de doopvont”, vertelt Marie.

Formulierencommunity

Als jong bedrijf pakken Marie en Filip het al snel helemaal anders aan. “We bieden een ongelimiteerd aantal formulieren en vragen aan, en zijn transparant over onze strategie en nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast is de community van experten een uniek element in ons concept. Van bij het begin kunnen we rekenen op een 3.000-tal believers die in een Slack-groep onderling tips uitwisselen met elkaar. Mensen die echt goed worden in formulieren bouwen, maken sjablonen die ze te koop aanbieden op Tally.”

“Tijdens de begindagen was socialemediaplatform X een belangrijke schakel in onze groei. Door actief tips en tricks te posten, raakte onze tool al snel bekend over de hele wereld. We werken volgens een freemium-model en tellen nu zo’n 300.000 gebruikers waarvan een 4.000-tal klanten een betalend abonnement hebben. Dat zijn vooral start-ups of kleinere kmo’s die bewust kiezen voor innovatieve tools in plaats van grote spelers, zoals Google of Microsoft. Zij zijn vooral geïnteresseerd naar de integraties met andere platformen of tools. Onze applicatie is bovendien no-code, waardoor je helemaal geen technische kennis of achtergrond nodig hebt om te programmeren. Iets wat in de Verenigde Staten of Frankrijk heel sterk leeft.”

Door het unieke community-aspect van Tally, bestaat het basisteam voorlopig nog uit Marie, Filip én Jonathan, een freelancer die de customer support op zich neemt. “Zelfs voor klanten die gratis gebruik maken van onze tool, bieden we ondersteuning. Voor vragen die complexer worden, verwijzen we door naar een selectie van consultants waarvan we weten dat ze goed en betaalbaar zijn. Het voordeel is dat onze tool schaalbaar is. Het aantal gebruikers blijft stijgen los van onze personeelsgroei. Momenteel draaien we bootstrapped (zonder inbreng van investeerders, red.) een maandelijkse omzet van 100.000 euro.

Eindeloos nieuwe features

Volgens Marie poppen er dagelijks bedrijfjes op die platformen bouwen waar ze online formulieren op aanbieden. “De finaliteit van ons product is wellicht niet vernieuwend, de vraag naar online formulieren is zodanig groot dat we kunnen uitgroeien tot een gevestigde waarde in het landschap. De komende jaren mag het aantal gebruikers nog flink omhoog en willen we ons innovatieve karakter niet uit het oog verliezen. Elke week lanceren we nieuwe features. We teren nog op een waslijst van duizenden verbeteringen. Nog vlotjes werk voor de volgende tien jaar”, lacht Marie.

OV - Festival van Vlaanderen
Gent Jazz 2024