Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Hoe kijkt staalreus ArcelorMittal Gent naar de opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen?

Hoe kijkt staalreus ArcelorMittal Gent naar de opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen?

Oost-Vlaanderen
  • 04/10/2024

De opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen is ook goed nieuws voor ArcelorMittal Gent. Met een jaarlijkse aanvoer van maar liefst 12,8 miljoen ton grondstoffen via grote zeeschepen, keek de staalreus reikhalzend uit naar deze mijlpaal voor North Sea Port. “De volgende stap is de diepgang van het Kanaal Gent-Terneuzen vergroten”, vertelt Manfred Van Vlierberghe, ceo ArcelorMittal Belgium. 

Jaarlijks voert ArcelorMittal 12,8 miljoen ton grondstoffen aan via grote zeeschepen. Daarom keek de staalreus reikhalzend uit naar deze mijlpaal voor North Sea Port. De volgende stap is wel de diepgang van het Kanaal Gent-Terneuzen vergroten.

Tekst Sam De Kegel

Jaarlijks wordt 12,8 miljoen ton grondstoffen – voornamelijk ertsen, kolen en schroot – in grote zeeschepen aangevoerd van over zee en die moeten worden verwerkt. Hoe lossen jullie die zeeschepen concreet? 

Manfred Van Vlierberghe: “ArcelorMittal Gent heeft 4 portaalkranen met grijper om voornamelijk de zeeschepen (grootteorde 65.000 ton, red.), maar ook binnenvaartschepen en duwbakken te lossen. Dit gebeurt bij voorkeur maximaal via de twee transportbanden die vertrekken vanop de kaai, en van daaruit verder vertakken naar alle grondstoffenparken.”

Geraken die zeeschepen letterlijk tot aan de kaai of worden ze daarvoor reeds gelichterd? 

“Alle schepen die de huidige sluis (Westsluis, red.) dienen te passeren, en een diepgang hebben die groter is dan 12,5 meter, dienen ‘gelichterd’ te worden. Eens deze diepgang is bereikt, kunnen de schepen rechtstreeks doorvaren naar onze kaai. Het gelichterd materiaal wordt via duwbakken eveneens tot aan onze kaai gebracht.

ArcelorMittal Gent werkt ook met enkele overslagbedrijven in Nederland samen om een externe stock aan materialen te beheren. Het kiezen voor externe stockage kan strategische voordelen bieden in functie van plaatsbenutting op de eigen parken, alsook het vermijden van te hoge demurrage-kosten (de Engelse benaming voor overliggeld en wordt gebruikt in de zeevracht. Dit is de vergoeding die aan de rederij betaald wordt voor een vertraging waar ze niet verantwoordelijk voor is en die langer duurt dan de afgesproken ligtijd).”

Hoe groot is het belang van de Nieuwe Sluis voor de economische toekomst van ArcelorMittal – én bij uitbreiding de ganse haven  – nu er nog grotere en bredere zeeschepen door zullen kunnen in de toekomst? 

“Dit belang is zéér groot. De nieuwe schepen die wereldwijd gebouwd worden, zijn steeds grotere schepen. Dus als haven dien je mee te evolueren om aantrekkelijk te blijven voor de wereldvloot. Voor ons als bedrijf betekent dit minder nood aan het lichteren van materiaal, aangezien schepen met grotere diepgang rechtstreeks zullen kunnen varen naar de kaai van ArcelorMittal Gent. Er zal nog efficiënter gelost kunnen worden via de eigen portaalkranen, en er zal minder nood zijn aan het inzetten van kleinere, minder efficiënte duwbakken.”

De Nieuwe Sluis is van strategisch belang voor ons”

Manfred Van Vlierberghe, ceo ArcelorMittal Belgium

Met meer en grotere schepen kunnen de bedrijven in de Kanaalzone meer goederen in één beweging binnenhalen, wat hun logistieke kosten verlaagt en hun concurrentiepositie versterkt. Gaat die vlieger ook op voor ArcelorMittal?

“Deze investering in de Nieuwe Sluis is van strategisch belang voor North Sea Port en uiteraard ook voor ArcelorMittal Belgium. De nieuwe sluis is onderdeel van de Noordzeesluizen, ook de West- en Oostsluis behoren tot dit sluizencomplex. Door de toevoeging van deze nieuwe sluis (de Middensluis maakte plaats voor De Nieuwe Sluis, die eerste is ondertussen helemaal gesloopt is, red.) verminderen we onze handicap ten opzichte van grote zeehavens. De Noordzeesluizen maken North Sea Port meer toegankelijk langs het water. Via de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen door het Kanaal varen. Zo kunnen we op een meer efficiënte manier grotere tonnages tot bij ons krijgen. De capaciteit van de sluizen neemt toe, dus de wachttijd voor de schepen zal afnemen. Zo verhogen we de bereikbaarheid van onze haven.”

Nu de Nieuwe Sluis klaar is, is de volgende logische stap de diepgang van het Kanaal verder verbeteren. Akkoord? 

“De volgende stap is inderdaad de diepgang van het Kanaal Gent-Terneuzen vergroten. Want indien de diepgang van het kanaal groter wordt, kunnen we schepen met een nog grotere tonnenmaat tot aan de kade van ArcelorMittal brengen en zal er dus nog minder gelichterd moeten worden.”

Kan de Nieuwe Sluis een hefboom zijn om dit proces te versnellen?

“Zeker. Deze Nieuwe Sluis is voor ons al een eerste heel belangrijke stap in dit proces en is van strategisch belang voor ons bedrijf en ruimer voor onze haven in zijn geheel. We zijn heel tevreden dat deze eerste stap genomen is en dat we door samenwerking met alle partijen deze nu mogen inhuldigen. Uiteraard zijn we vragende partij om nu de volgende stap te nemen inzake verdieping van het kanaal om zo meer tonnen rechtstreeks naar onze kade te kunnen brengen.” 

Vormt de Nieuwe Sluis echt een mijlpaal in de geschiedenis van North Sea Port of zal er voor vele bedrijven in de praktijk niet zoveel veranderen zolang die diepgang niet wordt aangepakt? 

“Dit is zeker een belangrijke mijlpaal omdat North Sea Port nu bereikbaar zal zijn voor nog grotere neopanamaxschepen (niet alleen diepgang is van belang. De Nieuwe Sluis kan ook veel bredere schepen aan dan de Westsluis en dat is even belangrijk, red.). Dus deze Nieuwe Sluis is wel degelijk een belangrijke verwezenlijking, nu al. De diepgang zal een volgende, noodzakelijke stap zijn. Maar Rome bouwde men ook niet op één dag. We zijn er ons van bewust dat dit grote infrastructuurprojecten zijn, die veel middelen vragen, maar daartegenover ook veel economische meerwaarde kunnen opleveren voor onze haven.”

(lees verder onder de foto)

Manfred Van Vlierberghe, ceo ArcelorMittal Belgium

Slotvraag: via de Noordzeesluizen komt er veel zout water het Kanaal binnen. Vormt de verzilting van het Kanaal een bedreiging voor jullie, bijvoorbeeld voor productieprocessen of aantasting van industriële installaties? 

“Ik wil vooreerst benadrukken dat het water dat we onttrekken uit het kanaal meer dan 20 keer hergebruikt wordt op onze site. We zijn daarmee een benchmark in de staalsector. Recyclage van een duurzaam goed als water is voor ons heel belangrijk. Door onze hoge productiecapaciteit, met name 5 miljoen ton staal per jaar, hebben we natuurlijk veel water nodig. Jaarlijks onttrekt ArcelorMittal Gent tussen de 20 à 25 miljoen m³ kanaalwater en dat voornamelijk om onze processen te koelen. De negatieve impact van de verzilting ondervinden wij intussen reeds een aantal decennia.  

De impact doet zich voor in diverse productieprocessen. Wij anticiperen daarop door enerzijds in te zetten op een externe aanvoer van geproduceerd gedemineraliseerdµe water en anderzijds door het uitbreiden van onze interne zuiveringsinstallaties om kwaliteitsvol water te kunnen inzetten in ons productieproces.”