Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Hoe kijken Oost-Vlaamse duurzame koplopers naar duurzaamheid in bedrijven?

Hoe kijken Oost-Vlaamse duurzame koplopers naar duurzaamheid in bedrijven?
Hoe kijken Oost-Vlaamse duurzame koplopers naar duurzaamheid in bedrijven?
Hoofdstukken

Duurzaamheidsmanagers hebben vandaag veel uitdagingen op hun bord. De doelstellingen van de Europese Green Deal en de rapporteringsverplichtingen vanuit de CSRD doen de bedrijfswereld twee tanden hoger schakelen. Nochtans zijn bedrijven die resoluut de strategische kaart van duurzaamheid trekken, goed gewapend voor de toekomst. Hoe vergaat het de Oost-Vlaamse deelnemers aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen en wat zijn voor hen de drempels? Wij maakten de balans op.

Tijdens de uitreiking van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen kregen de bedrijven de resultaten voorgelegd.

 

Facts & figures

Enkele kerncijfers
is in lijn met de CSRD of er volop mee bezig
63%

Uit onze analyse van 94 Oost-Vlaamse bedrijven die deelnemen aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen waarvan 63 deelnemers de enquête invulden.

Elk voorjaar stellen bedrijven die deelnemen aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen met veel trots de duurzaamheidsinspanningen voor waar ze het voorbije jaar hard aan gewerkt hebben. Het zijn stuk voor stuk impactvolle acties binnen de 5 P’s (People, Planet, Profit, Peace en Partnership) die bijdragen tot een grotere duurzaamheidsvisie. Aan het einde van die jaarlijkse cyclus worden ze beloond met de erkenning van het Voka Charter.  

Maar de weg richting het ultieme duurzaamheidsoord is geplaveid met stevige uitdagingen. We vroegen aan onze Oost-Vlaamse deelnemers aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen wat voor hen de drijfveren en drempels zijn om dagelijks weer wat duurzamer te worden. 63 bedrijven van de 94 laureaten namen deel aan de bevraging.  

CSRD als aanjager

Wie wil inzetten op duurzaamheid, heeft structuur nodig. 60% van de bedrijven geeft aan dat ze een jaaractieplan hebben met concrete doelstellingen. Iets minder dan de helft kijkt ook op lange termijn en heeft een meerjarenplan (49%) of een concrete duurzaamheidsstrategie uitgewerkt. Voor concrete acties of indicatoren heeft slechts 27% een volledig dashboard. Bedrijven die helemaal geen KPI’s rond duurzaamheid hebben, zijn in de absolute minderheid (8%). Een structureel beleid voeren, helpt bedrijven om op lange termijn te kijken. 46% geeft aan dat alle ‘quick wins’ zijn uitgevoerd.  

Bedrijven zien in vergelijking met vorig jaar nóg meer de nood in om duurzame acties te ondernemen. Hoewel nog maar een vijfde van de respondenten verplicht is om te rapporteren volgens CSRD, is twee derde al volop bezig om in lijn te zijn met de richtlijn Dat hoeft ook niet te verwonderen aangezien 43% van de bedrijven al vragen krijgt van klanten en leveranciers om te beantwoorden aan duurzaamheidscriteria binnen de CSRD.

Niet enkel regulering is een drijfveer voor bedrijven om duurzaam te worden. Met stip op één staat nog altijd collega’s bewuster maken van het belang van duurzaamheid (73%). Ander stimuli zijn klantentevredenheid verhogen (63%), ontwikkeling van nieuwe producten of diensten (54%), nieuw talent aantrekken (41%). Ondanks die beweegredenen, communiceren bedrijven niet noodzakelijk meer naar de buitenwereld toe. Niemand vindt dat het te veel over duurzaamheid communiceert, terwijl iets meer dan de helft aangeeft dat er nog meer kan.  

Prijs soms spelbreker

De duurzaamheidstoon is alvast gezet, maar het sluit niet uit dat bedrijven met nog meer kopzorgen opgezadeld zitten. Duurzaamheid als concurrentieel voordeel brengt nog vaak een prijskaartje met zich mee. 44% zegt dat een duurzame oplossing meestal duurder uitvalt. Maar beslissingen worden ook te weinig doordacht genomen, want 40% stelt dat er nog te weinig kennis is over wat duurzaamheid precies inhoudt. Andere redenen om niet voor de ecologische variant te kiezen, is onder meer dat de return on investment te l is (35%) of er nog te veel onzekerheid is over het regelgevend kader (30%).

Nog veel bedrijven worstelen met de berekening van hun CO2-voetafdruk, maar zijn er wel volop mee bezig. 78% van de bedrijven deed al een volledige berekening en 21% over alle scopes heen. Transparantie over de gegevens van leveranciers is nog een grote moeilijkheid om verdere acties op poten te zetten. Het ontneemt bedrijven alleszins hun ambitie niet om klimaatneutraal te worden.  

Business cases

94 bedrijven ontvangen prestigieuze erkenning voor duurzaamheid

94 Oost-Vlaamse bedrijven ontvangen donderdag het Voka Charter Duurzaam Ondernemen tijdens het STROOM-festival. Het certificaat is een belangrijke erkenning voor hun geleverde duurzaamheidsinspanningen van het voorbije jaar en wordt uitgereikt door Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen.

Meer weten over ons aanbod rond duurzaam ondernemen?

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Bekijk zeker ook volgende events of opleidingen

Big Refresh - de grote najaarsupdate van 2024

Wil je helemaal mee zijn met de laatste nieuwe trends en regelgevingen? Kom dan maandag 9 september 2024 naar Voka's Big Refresh. Een voormiddag vol gratis leermomenten over verschillende ‘hot’ topics. Kies sessies die je interessant vindt en maak kennis met diverse partners en collega-bedrijven. De topics die aan bod komen zijn o.a. innovatie & digitalisering, financieel, duurzaam ondernemen, HR-update en M&A.

Lerend Netwerk CSRD

Vanaf 2025 zal de eerste groep bedrijven gegevens doorgeven. Ben je benieuwd hoe andere CSRD-plichtige bedrijven dit praktisch aanpakken? Sluit je dan aan bij het Lerend Netwerk CSRD waarbij we in 5 sessies een aantal topics aanhalen.

Atelier Carbon Footprint

Weet jij hoeveel CO2 jouw bedrijf uitstoot? Met deze opleiding bereken je zelf de carbon footprint van jouw bedrijf en formuleer je duidelijke doelstellingen en in de vorm van een concreet actieplan.