Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • “Groeien is een verhaal van vallen, opstaan en doorgaan”

“Groeien is een verhaal van vallen, opstaan en doorgaan”

  • 28/05/2024

Voor CEO Luc Jeurissen is het winnen van de 29ste Ondernemersprijs Herman Dessers de kers op de taart voor het fantastische groeiverhaal dat hij en zijn team met TRIXXO hebben gerealiseerd. Een bekroning voor 20 jaar doorzetten en durven. Hij ziet de prijs ook als een grote stimulans om het groeitraject verder te zetten en met hart en ziel te blijven ondernemen. Een terug- en vooruitblik.

 

 

 

 

 

 

 

 

Luc Jeurissen
● Bedrijf: TRIXXO
● Opgericht in: 2014 (in 2005 gestart onder de naam work@home)
● Activiteiten: TRIXXO is gespecialiseerd in huishoudhulp en uitzendarbeid, en is een van de grootste spelers op het vlak van dienstencheques in België. Het bedrijf heeft bijna 200 kantoren verspreid over Vlaanderen, Brussel en Wallonië, Nederland en Luxemburg.

Een ambitieus bedrijf met een sterk werkgeversmerk, gecombineerd met een indrukwekkend overnametraject en slimme diversificatie. Dat zijn de troeven waarmee TRIXXO de jury wist te overtuigen. Die was onder de indruk van hoe het bedrijf enerzijds blijft investeren in lokale verankering – met onder meer een nieuw hoofdkantoor in Hoeselt – en anderzijds een organische groei over de taal- en landsgrens realiseert.

“TRIXXO is een mooie en terechte laureaat”, vindt ook Manon Beerten, directeur marketing & communicatie bij Voka – Kamer van Koophandel Limburg. “Met deze prijs bevestigt Luc zijn status als rasechte ondernemer die gedurfde keuzes maakt.”

Vallen en opstaan
In 2005 begon Luc een klein dienstenchequebedrijf onder de naam work@home. 20 jaar later telt TRIXXO ruim 200 kantoren in België en Nederland, goed voor 14.000 medewerkers. Het geheim van dat succesvolle groeiparcours? “Doorzettingsvermogen is een essentiële factor”, stelt Luc. “Erin blijven geloven, ook als het tegenzit. En dat gebeurt, want groeien is een verhaal van vallen en opstaan. Daarnaast heb je investeerders nodig die in je geloven. En last but not least: een team van toegewijde medewerkers.”

Overnames
Het opmerkelijke groeitraject van TRIXXO kent drie hoofdstukken, vertelt Luc: “In het begin openden we zelf kantoren in Limburg, en daarna in Antwerpen en West-Vlaanderen. Maar al vrij snel trokken we op overnamepad. Eerst richtten we ons op bestaande dienstencheque­bedrijven die in slechte papieren zaten. In een bepaalde fase – zo’n zes jaar geleden – zijn we ons gaan toeleggen op het overnemen van gezonde, grotere bedrijven. Wel steeds met een dosis voorzichtigheid; we willen financieel solide blijven.”

Andere aanpak
“Vanuit mijn achtergrond in de industrie pakte ik een aantal zaken anders aan dan in de dienstensector gebruikelijk was. Zo zijn we vanaf dag één begonnen met automatiseren. We ontwikkelden een eigen CRM-platform waarmee we alles centraal en efficiënt konden beheren en coördineren. En we namen een jurist onder de arm – dat vond men heel vreemd toen. Nu hebben we 5 fulltime juristen in dienst, die erop toezien dat alles correct verloopt en dat we in regel zijn met de wet­geving. Dankzij hen slaap ik ‘s nachts heel goed.” (lacht)

Het netwerk Voka Gazellen is voor mij een herstart geweest als ondernemer. - Luc Jeurissen, CEO TRIXXO

Netwerk Voka Gazellen
De waarde van netwerken ontdekte Luc pas laat. “Tot mijn 40ste ben ik eigenlijk een ondernemer zonder netwerk geweest. Toen heb ik een aantal collega-ondernemers ontmoet met wie ik het netwerk Voka Gazellen ben gestart, om ervaringen en kennis uit te wisselen rond thema’s gelinkt aan groei. Dat is eigenlijk een herstart voor mij geweest als ondernemer.” Opvallend veel deelnemers aan het Gazellen-netwerk zijn winnaar van de Ondernemersprijs Herman Dessers geworden. Luc: “Ik denk dat elkaar triggeren en uitdagen ieder van ons naar een hoger niveau heeft getild.”

“Ondernemen doe je niet alleen”, valt Manon bij. “Bij Voka – KvK Limburg verbinden we ondernemers zodat ze hun kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. Dat is een cruciale, niet te onderschatten factor om te groeien. Luc zit in veel netwerken en trekt overal mee aan de kar, hij is het schoolvoorbeeld van een Voka-ambassadeur. De Ondernemersprijs Herman Dessers is ook een erkenning voor wat hij als ondernemer op lange termijn heeft betekend voor onze provincie.”

100 jaar 
TRIXXO blijft verder investeren in overnames, met nieuwe kantoren in West-Vlaanderen, de Vlaamse Ardennen, Nederland en Luxemburg. Luc ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet, ook al is er op dit moment economisch wat tegenwind en wat minder groei. “Een grotere bekommernis is het vinden van goed, gemotiveerd personeel. We zien meer en meer dat Oost-Europese arbeidskrachten terugkeren naar hun thuisland, om nooit meer terug te komen. We moeten daardoor internationaal op zoek naar personeel. Daarin nemen we nu de nodige stappen.” 
Wat naar de toekomst toe is verzekerd, is zijn opvolging. Zoon Thomas, die al enige tijd actief is binnen het familiebedrijf, staat in de coulissen klaar. “Onze ambitie is om als familiebedrijf minstens 100 jaar te worden.” 
 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie