Je stampt een succesvolle zaak uit de grond en je kijkt stilaan uit naar je pensioen. Wat nu? We zitten samen met Carl Trioen en zijn zoon Tom. In 1991 richtte Carl ‘Cartri’ op in Lint, een groothandel in tuinhout. De familie Trioen schreef zich in voor ons Familiotraject. Het doel? Als gezin nadenken over de toekomst van het familiebedrijf.
Wat typeert jullie als familiebedrijf?
Vader Carl: “Dat we geen typisch familiebedrijf zijn (lacht). Ik noem het een familiezaak omdat we een familiale kmo zijn. Maar mijn echtgenote en drie kinderen hebben er tot voor kort nooit in gewerkt. Naast de groothandel in tuinhout Cartri heb ik een aantal andere firma’s opgericht. Met Ambo bouwen we eiken bijgebouwen en poolhouses. En met De Cock Tuinhuizen ontwerpen en installeren we tuinhuizen en carports. Mijn zoon Tom werkt nu bijna twee jaar bij De Cock Tuinhuizen en hij is het eerste gezinslid dat deel uitmaakt van mijn business.”
Zoon Tom: “Als industrieel ingenieur bouwkunde sta ik in voor de technische tekeningen. Daarnaast help ik met de verkoop en administratie. Het is altijd mijn droom geweest om mee in de zaak te stappen. Op termijn is het de bedoeling om misschien een van de bedrijven over te nemen. Maar ik wil eerst in de praktijk ervaring opdoen om te kijken of het iets voor mij is.”
Hoe is het om als vader en zoon samen te werken binnen een familiebedrijf?
Zoon Tom: “We zien elkaar niet veel en werken niet rechtstreeks samen. Dus dat valt wel mee (lacht).
Vader Carl: “Ik wil Tom vooral een kans geven om te kijken of het zijn ding is. Onze kinderen zijn niet groot geworden in het bedrijf. Bij andere familiezaken zie je dat kinderen op zaterdag mee de winkel opruimen of rondlopen in het magazijn. Dat was bij ons nooit het geval. Ik wil niet dat ze zich verplicht voelen om de zaak over te nemen, maar ze wel de kans geven om een goed geïnformeerde beslissing te nemen.”
Met Familio bereiden we ons als gezin voor en krijgen de kinderen zakelijke inzichten zodat ze weten wat een zaak runnen inhoudt.
Carl Trioen
Is dat de reden waarom jullie deelnemen aan het Familio-traject?
Vader Carl: “Inderdaad. Ik ben nu 59 jaar en wil nog niet meteen stoppen met werken. Maar ik moet wel beginnen nadenken over de opvolging van mijn bedrijf. Business is bij ons nooit aan de keukentafel besproken. Met Familio bereiden we ons als gezin voor en krijgen de kinderen zakelijke inzichten zodat ze weten wat een zaak runnen inhoudt. We vinden het ook interessant om ervaringen uit te wisselen met andere bedrijven.
Hoe pakken zij het aan?”
Wat hebben jullie tot nu toe geleerd uit de sessies en bijeenkomsten met andere familiebedrijven?
Zoon Tom: “Dat het belangrijk is om een goede communicatie te hebben tussen alle betrokkenen. Je maakt best op voorhand duidelijke afspraken en niet pas bij de overdracht. Je leert ook hoe je je bedrijf kunt waarderen bij een eventuele overdracht. Door er op voorhand over na te denken vermijd je problemen als het zover is.”
Vader Carl: “Een adviseur zei ooit tegen mij: ‘Je moet niet doen alsof er niets is. De kinderen weten dat er ooit iets met de zaak moet gebeuren.’ Met Familio neem ik zijn advies ter harte om alles op tijd bespreekbaar te maken. Veel eigenaars van familiezaken wachten tot ze 70 zijn om die gesprekken aan te gaan. Dat kan alleen maar voor problemen zorgen.”
Wat zou voor jullie een succesvol resultaat zijn van het Familio-traject?
Vader Carl: “Als ouder wil je dat je kinderen gelukkig zijn. Voor mij is het belangrijk dat ze een onderbouwde beslissing kunnen nemen. Willen ze iets doen in het familiebedrijf? En op welke manier: als aandeelhouder, als manager, als gewone werknemer, …?”
Zoon Tom: “Ik hoop dat mijn twee zussen en ik na het traject weten of we iets met de zaak willen doen. Maar ook dat we de goede gewoontes die we in Familio leren blijven volhouden. Zoals elke maand samenkomen om te praten.”
Hoe zien jullie de toekomst van het bedrijf, en welke rol speelt de volgende generatie daarin?
Vader Carl: “Goede vraag. Momenteel is het niet mijn ambitie om uit te breiden en ik denk ook niet dat de volgende generatie die ambitie heeft.
We zijn een gezond bedrijf en een belangrijke speler op de Belgische markt. Er komen nieuwe spelers bij en het is mijn doel om onze toppositie te behouden.”
“Ik hoop vooral dat mijn bedrijf in de familie kan blijven en kan blijven bestaan. Ik wil de kinderen niet pushen natuurlijk. Maar als ze die ambitie hebben om de zaak over te nemen dan hebben ze mijn volle steun. Persoonlijk draag ik familiale lokale bedrijven hoog in het vaandel. Bij Bol.com of Ali Express koop ik niets. Jammer genoeg is er een trend bezig in de retail waarbij familiebedrijven verdwijnen. We zien dat zelf in onze klantenportefeuille: de kleine retailers gaan eruit en de grote jongens hebben een steeds groter marktaandeel. Terwijl er zo’n mooie Belgische familiebedrijven zijn.”
Carl, wat hoop je als zaakvoerder en ondernemer door te geven aan de volgende generatie?
Vader Carl: “Respect voor iedereen. In eerste instantie voor ons ‘human capital’: de werknemers. Maar ook voor de leveranciers en onze klanten. Het menselijke vind ik heel belangrijk. Daarnaast wil ik dat we garant blijven staan voor kwaliteit en topservice. Dat is de enige manier om op lange termijn op de markt aanwezig te blijven en om te kunnen groeien.”
En jij, Tom, wat hoop je in te brengen in de zaak die je papa zelf uit de grond heeft gestampt?
Zoon Tom: “Een meer gestroomlijnde en efficiëntere manier van werken, vooral in de productie. Nog altijd met een focus op maatwerk zodat het voor onze klanten interessant blijft. Verder zou ik de meeste dingen wel behouden hoor. Ik heb altijd naar mijn vader opgekeken, al van toen ik zelf nog heel klein was. Hij weet van aanpakken en heeft veel inzicht op strategisch en economisch vlak. Ik bewonder ook hoe dicht hij bij de mensen staat. Hij gaat heel goed om met zijn werknemers, leveranciers en klanten. Ik hoop zelf op een dag ook zo’n band te hebben met de mensen in mijn professionele omgeving.”
In 2025 start een nieuw Familio traject op
Contacteer geheel vrijblijvend Elien Vingerhoets voor meer informatie.