Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 27/08/2024

Transport is een van de terreinen waar bedrijven die bezig zijn met duurzaamheid nog veel beterschap kunnen boeken. Met gezond boerenverstand nadenken over een betere bezorging van grondstoffen en eindproducten is niet alleen goed voor volgende generaties, vaak varen ook de efficiëntie én de portefeuille er wel bij. Vraag bijvoorbeeld eens aan Ebema, dat klanten laat kiezen hoe duurzaam ze hun goederen aangeleverd willen krijgen.

Koen Heyens, commercieel directeur van Ebema

Als er in bedrijfsmiddens wordt gesproken over meer duurzaamheid, gaat het al snel over groene energie, afvalrecyclage of elektrische wagens.  Een andere belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot ligt in handen van het transport dat bedrijven inschakelen voor het aanvoeren en verzenden van hun grondstoffen en goederen. De optimalisering van de logistieke keten is zowel op bedrijfsniveau als voor het algemeen maatschappelijk belang, ontegensprekelijk een factor die de duurzaamheid nog een flinke boost kan geven.

Ebema, het familiebedrijf uit Zutendaal dat op grote schaal prefab betonproducten voor buitenruimtes maakt, zet sinds jaar en dag in op milieubewust transport. “We denken voortdurend na over de verbetering van onze operaties, inclusief de duurzaamheid van onze logistieke keten”, zegt Koen Heyens, commercieel directeur van Ebema. “Zo investeren we in de laatste generatie van vrachtwagens, die voldoet aan de strengste normen. We zetten onze eigen transportmiddelen in voor leveringen aan onze B2B-klanten en leggen de voorwaarden qua duurzaamheid ook op aan de externe transporteurs waarmee we samenwerken om onze particuliere markt te bedienen. Dat samen maakt een groot verschil.”

Perfecte planning
Een uitstekende planning van de logistiek is een belangrijke factor om de doelstellingen qua tijd- en energie-efficiëntie te realiseren. “De diverse materialen worden just-in-time op de werven geleverd, met een geoptimaliseerde planning voor de meest efficiënte routes en samenstelling van de ladingen”, aldus nog Koen Heyens. “En ook voorafgaandelijk worden onze machines en transportmiddelen zo praktisch mogelijk ingezet. Alles wordt met heftrucks netjes klaargezet. Met een systeem van tablets zien de chauffeurs vervolgens meteen waar ze welke materialen moeten laden. Ook de logistiek voor levering aan particulieren loopt steeds volgens plan. De bouwhandelaars komen hier de bestellingen ophalen en brengen in één rit alle benodigdheden, zoals zand of boordstenen, samen met de tegels en klinkers naar de mensen thuis.”

Omni-lijn
Ebema gaat zelfs nog een stapje verder in de vergroening van de logistiek. “Onze drie vestigingen (Zutendaal, Grobbendonk en Rijkevorsel) liggen aan het Albertkanaal, wat het mogelijk maakt om onze grondstoffen via het water aan te voeren”, vertelt de commercieel directeur. “Met alle grondstoffen die ons per boot bereiken, houden we erg veel vrachtwagens van de weg. In de andere richting bieden we onze klanten aan om de levering van onze eindproducten via het water te ontvangen. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden, zoals de locatie van de werf, het geschikte volume, het type van lading en de haalbaarheid van de timing, maar het is vooral belangrijk dat de klant openstaat voor de aanvoer per boot.”

Bij Ebema trachten ze zoveel mogelijk drempels voor deze keuze uit de weg te ruimen. Koen Heyens: “Vervoer over het water sluit perfect aan bij onze visie om ruimte te verbeteren door ecologische en innovatieve oplossingen te omarmen. Zo kunnen we nu een boot inschakelen met een capaciteit van 300 ton, wat een veel couranter levervolume is dan de 1.200 ton die we leverden bij ons vorige transport per schip. Dit laat toe dat er kleinere hoeveelheden per schip geleverd kunnen worden. In de toekomst hopen we gebruik te kunnen maken van een soort van ‘omni-lijn’, waarbij de vrachtboot bij diverse leveranciers ophaalt en bij diverse klanten stopt, net zoals een lijnbus meerdere haltes aandoet.” 
Op die manier verhoogt uiteraard de positieve impact op het milieu en de efficiëntie gevoelig.

Iets complexer
De keuze voor multimodaal vervoer (want de laatste kilometers moeten vaak wel nog met de vrachtwagen worden afgelegd) hoeft volgens Ebema niet duurder te zijn dan het zuivere wegtransport. “Leveringen per boot zijn iets complexer en vragen meer communicatie en coördinatie, maar door de grote volumes is het, zeker voor de omvangrijke werven, echt wel een interessante optie. Alles begint echter bij de motivatie van de klant. Wil je een verschil maken, dan neem je er de extra inspanningen voor multimodaal transport met plezier bij.”

Beton in Brussel
Een prachtig voorbeeld van een project dat voor de duurzame levering van Ebema heeft gekozen, is de heraanleg van het bekende Saincteletteplein in het centrum van Brussel. Einde augustus vertrok een schip om 12 uur ’s middags aan de kade van Ebema in Zutendaal, om koers te zetten naar Brussel. Zowat 300 ton betonnen straat­stenen werd 26 uur later gelost aan de kade van Ship-it in Brussel. Aannemer Colas zal de komende 3 jaar vanuit het depot op afroep de benodigde delen van de lading 2 kilometer verderop naar de werf vervoeren. “Als we dit project volledig via de weg hadden moeten leveren, zouden er 12 vrachtwagens een afstand van 102 kilometer (enkele rit) hebben moeten afleggen. Het verschil met de boot is een totale afstand van maar liefst 1.094 kilometer! De CO2-uitstoot is hierdoor dus aanzienlijk verminderd. Bovendien hebben we de impact op de files hiermee beperkt en werd de verkeersveiligheid positief beïnvloed. Alleen maar voordelen, dus.”

Policy
Het project is alleen maar mogelijk dankzij de juiste ingesteldheid van alle partijen om zonder verpinken voor de meest duurzame oplossingen te kiezen. “Dat klopt”, aldus nog Koen Heyens. “Voor aannemer Colas is het watergebonden transport een onderdeel van hun duurzaamheidspolicy, waartoe ook andere milieuvriendelijke bouwtechnieken en recyclagemethoden behoren.” De verkleining van hun ecologische voetafdruk is ook voor de Stad Brussel een bewuste keuze. Voor hen is dit een onderdeel van hun streven naar een betere mobiliteit en een leefbare, groenere stad. Samen met Ebema zetten zij hiermee dus een duidelijke stap naar een duurzamer en efficiënter transportnetwerk.

Duurzaam Vlaanderen
Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, besluit: “Dit project onderstreept de mogelijkheden van onze waterwegen als duurzame transportcorridors. Door de binnenvaart te gebruiken voor het transport van bouwmaterialen verminderen we niet alleen de druk op onze wegen, maar dragen we ook bij aan een duurzamer Vlaanderen.” 

 

Contactpersoon

Gitte Briers

Adviseur duurzaam ondernemen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie