Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • De (plannen van de) Europese commissarissen waar het bedrijfsleven naar uitkijkt

De (plannen van de) Europese commissarissen waar het bedrijfsleven naar uitkijkt

Voka nationaal
  • 14/01/2025

Met de Europese plannen in aantocht, doen we hieronder een oproep op basis van de portefeuilles van de verschillende commissarissen. Wat is voor het Vlaams bedrijfsleven echt essentieel? 

Voka kijkt met veel verwachting uit naar de plannen van de Europese Commissie. Die Europese Commissie is officieel van start gegaan op één december, maar voor de concretisering van de plannen is het uitkijken naar twee belangrijke data. 

Ten eerste het werkprogramma dat op 11 februari verschijnt. Dit programma bevat een overzicht van de geplande initiatieven van de Commissie. Op 26 februari wordt dan de ‘Clean Industry Deal verwacht’, waaronder verschillende nieuwe wetgevingen vallen die de industrie moeten stimuleren.

Met de Europese plannen in aantocht, doen we hieronder een oproep op basis van de portefeuilles van de verschillende commissarissen. Wat is voor het Vlaams bedrijfsleven echt essentieel? 

Séjourné en Ribeira: de architecten van de Clean Industry Deal

Stéphane Séjourné en Teresa Ribeira staan centraal in het ontwikkelen van de Clean Industry Deal, een ambitieus plan dat gericht is op industriële decarbonisatie en schone technologie. De Decarbonisation Accelerator Act, onder Séjourné’s leiding, moet vergunningenprocedures versnellen, een pijnpunt voor Vlaamse industrieën. Vlaanderen dringt aan op flexibele en eenvoudige regels om tijdige implementatie van projecten te waarborgen.

Daarnaast zet Ribeira zich in voor een nieuw staatssteunkader dat investeringen in hernieuwbare energie en industriële verduurzaming versnelt. Het Europese Competitiviteitsfonds, een essentieel instrument in haar portefeuille, moet de benodigde middelen mobiliseren voor een eerlijke transitie zonder interne marktverstoringen. Dit fonds biedt kansen voor Vlaamse bedrijven om hun concurrentiepositie te versterken.

Hoekstra en Jørgensen: de energie- en klimaattransitie

Wopke Hoekstra en Dan Jørgensen zijn sleutelfiguren in de energie- en klimaattransitie. Hoekstra’s verantwoordelijkheid voor de emissiereductiedoelen voor 2030 en 2040 vereist een sterke focus op koolstofopvang en -opslag (CCUS). Vlaanderen pleit voor een goed functionerende CO2-infrastructuur en een technologie-neutrale aanpak, waarbij zowel blauwe als hernieuwbare waterstof ondersteund worden.

Jørgensen richt zich op betaalbare energieprijzen en het versnellen van hernieuwbare energieprojecten. Innovatieve financieringsmechanismen zoals Power Purchase Agreements en Carbon Contracts for Difference kunnen investeringen in duurzame energie stimuleren. Vlaanderen benadrukt de noodzaak van een gelijk speelveld in energietarieven en infrastructuurkosten binnen de EU.

Roswell: milieu hoog op de agenda

Jessika Roswell is de drijvende kracht achter milieuthema’s, die diep geworteld zijn in Vlaanderen. De Circular Economy Act moet vraag naar secundaire materialen stimuleren en een eengemaakte markt voor afval creëren. Voka pleit voor eenvoudige en geharmoniseerde regelgeving om bedrijven te ondersteunen.

Daarnaast is een Europese aanpak voor PFAS-contaminatie cruciaal. Vlaanderen, waar deze problematiek bijzonder leeft, dringt aan op financiering voor onderzoek naar innovatieve saneringsmethoden. Ook de Europese Waterstrategie, onder Roswell’s leiding, is van belang met betrekking tot o.a. de Vlaamse Blue Deal en de perikelen rond het waterarrest. 

Dombrovskis: administratieve vereenvoudiging

Valdis Dombrovskis zet in op het terugdringen van administratieve lasten, een prioriteit voor Vlaamse bedrijven. De aangekondigde Omnibus Simplification Regulation – die ook op 26 februari wordt verwacht - biedt kansen om complexiteit te verminderen en de rapporteringsverplichtingen te verlichten. Vlaanderen vraagt om een ‘think small first’-aanpak, waarbij de specifieke noden van kmo’s centraal staan.

Daarnaast is een herziening van het EU-acquis noodzakelijk om tegenstrijdige regelgeving en overlap te elimineren. Dombrovskis’ focus op eenvoud en coherentie zal Vlaamse bedrijven helpen zich beter aan te passen aan zowel Europese als nationale regelgeving.

Šefčovič: economische veiligheid en handelsagenda

In een tijd van geopolitieke onzekerheid in de VS en China speelt Maroš Šefčovič een cruciale rol in het versterken van de economische veiligheid en de handelspositie van Europa. De herziening van handelsakkoorden zoals Mercosur en het VK biedt kansen voor Vlaamse exporteurs. Daarnaast zijn strengere handelsverdedigingsinstrumenten, zoals anti-dumpingmaatregelen, essentieel om Vlaamse bedrijven te beschermen tegen oneerlijke concurrentie.

Conclusie

De aankomende plannen van de Europese Commissie bevatten ongetwijfeld veelbelovende kansen voor groei en duurzaamheid. Echter, de tijd van wachten en analyseren is voorbij. Het Vlaams bedrijfsleven heeft nood aan daadkrachtige en snelle uitvoering van beleidsmaatregelen die zichtbaar impact maken op korte termijn.

Of het nu gaat om industriële transformatie, energie, milieu of administratieve vereenvoudiging, Vlaanderen vraagt een verschuiving van rapporten naar concrete actie op het terrein. Door obstakels zoals complexe regelgeving en trage procedures resoluut aan te pakken, kan de regio niet alleen haar economische en ecologische ambities realiseren, maar ook een voorbeeld stellen binnen Europa.

Contactpersoon

Maarten Libeer

Adviseur Internationaal ondernemen

imu - vzw - obd
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - bebat