Skip to main content
teaser soetkin
  • 25/06/2019

Bloemen met een retro touch

Werken voor ondernemers doet zelf ondernemen. Als Soetkin Van Causbroeck niet tussen haar Voka-collega’s zit, dan kan je haar in haar garage vinden. Daar maakt ze allerlei boeketten en bloemstukken klaar als florist in bijberoep. Met ‘Tante Fin’s floral & retro deco’ combineert ze haar passie voor bloemen met haar liefde voor tweedehandsspullen. Zo kan je bij elk boeket ook kiezen voor een retro vaas. Vanaf deze zomer vind je Soetkin ook in haar eigen pop-upshop in Vilvoorde.

Tekst: Jolien Vandeven - Foto's: Dirk Leemans

De zaken draaien goed bij Soetkin. Ze startte begin dit jaar met haar eigen bloemenzaak en mocht sindsdien al heel wat bestellingen verzorgen, waaronder zelfs een boeketje voor koningin Mathilde. In 2020 mag ze een aantal bruiloften aankleden en vanaf deze zomer staat ze in haar eigen pop-upshop. Die laatste heeft een uniek concept. Soetkin: “In de winkel gaan de mensen zelf hun boeket kunnen samenstellen. Er zal een plukbar staan waaruit ze naar eigen smaak kunnen kiezen. Mensen die zich daar niet goed bij voelen, help ik natuurlijk. En bij elk boeket voorzie ik een standaard vaas.”

“Ik heb het idee voor zo’n plukbar opgepikt in de Verenigde Staten. Daar zag ik een Volkswagen-busje waar mensen zelf hun boeketten konden samenstellen. En een bar waar ze je boeket klaarmaken terwijl je iets drinkt. Zelf combineer ik het idee van de bloemenbar met mijn liefde voor retro spullen. Elk vrij moment kan je me op een rommelmarkt of in een tweedehandswinkel vinden. Ik wil mensen laten zien hoe waardevol en uniek die spullen nog zijn. Achter die dingen zit vaak nog echt vakmanschap. Ik doe dus niet liever dan ze ‘redden’ en een tweede leven geven. Je ziet dat ook terug in mijn interieur thuis en in mijn pop-upshop” Bij Soetkin kan je niet alleen terecht voor een boeket of bloemstuk, maar ook voor een bloemenworkshop. “Workshops organiseren is iets dat ik al lang wil doen. Het lijkt me heel plezant om een groep mensen een fijne namiddag of avond te bezorgen met mijn bloemen. Dat heb ik nu ook al met mijn boeketten. Niets zo leuk als een berichtje krijgen van iemand die zegt heel blij te zijn met een van mijn creaties.”

Soetkin

Verduurzamen

De bloemensector mag dan geen duurzame naam hebben, Soetkin probeert toch haar steentje bij te dragen. “Het wordt meer en meer een trend om met lokale en duurzame bloemen te werken. Bij de groothandelaar in Nederland waar ik de bloemen bestel, probeer ik zo veel mogelijk te kiezen voor de ecologischere soorten met een MPS label. Op termijn zou ik graag met lokale telers uit bijvoorbeeld het Pajottenland werken. Ik ken zelf ook floristen die volledig seizoensafhankelijk werken en een eigen bloementuin hebben. Dat is voor mij niet zo evident. Ik woon namelijk in de stad en in de winter heb je dan geen inkomsten.”

Duurzame bloemen kiezen is één ding, ze bewaren iets anders. “Ik doe echt alle moeite om mijn bloemen zo vers mogelijk te houden zodat de klanten er zo lang mogelijk van kunnen genieten. Als ze midden in de nacht komen leveren, dan sta ik op om de bloemen meteen in een vaas te zetten op een koele plaats. Want hoe langer een bloem zonder water zit, hoe slechter. Ik zou niet willen dat mensen een boeket kopen, het op de achterbank van de auto leggen en vervolgens nog boodschappen gaan doen. Daarom zoek ik een manier om mijn boeketten zo te verpakken, dat ik er water bij kan gieten. Om ze dan eventueel in een grote kubusvormige papieren zak met lange lussen te zetten. Zo blijft het boeket ook in je auto rechtstaan en loopt het water er niet uit. En zo’n zak is meteen de ideale plek om mijn logo op te stempelen.”

Zoeken en vinden

Als prille starter is Soetkin nog volop haar weg aan het zoeken. “Ze zeggen vaak dat je als ondernemer een duidelijk doel voor ogen moet hebben en daar stap voor stap naartoe moet werken. Maar ik vind eigenlijk dat je gaandeweg door dingen uit te testen ontdekt wat je leuk vindt en wat niet. En dat je doel dus kan veranderen. Mijn pop-up is daar een mooi voorbeeld van. Dat is voor mij echt een avontuur om te zien of zo’n winkel me wel ligt. Daarom vind ik het ook fantastisch dat je met zo’n pop-upconcept kan werken. Als ik na drie maanden merk dat het niks voor mij is, dan is er niks verloren.”

Soetkin

Netwerken netwerken netwerken

Daarnaast kan je als starter ook de nodige ondersteuning gebruiken. “Als het gaat over praktische details voel ik me vaak verloren. Je boekhouding, je juridische status… het zijn allemaal dingen die je moet uitzoeken en waar je soms het bos door de bomen niet meer ziet. Daarom ben ik ook blij dat ik via Voka en Bryo veel kansen krijg om met andere ondernemers te praten. Die zitten vaak in andere groeistadia dan ik, waardoor het altijd interessant is om met hen te overleggen. Ik heb echt geleerd hoe belangrijk netwerken is. Zo kreeg ik onlangs een goede tip van een fotograaf. Die zei me dat je moet zorgen dat mensen niet voor je kiezen omdat je een fotograaf of florist bent. Ze moeten voor jou kiezen omwille van je persoonlijkheid en je verhaal. En dat vind ik wel belangrijk. Via een beurs kwam ik bijvoorbeeld in contact met iemand uit Brussel die een co-working-ruimte heeft. Ze wil dat ik ter plaatse kom kijken om de ruimtes daar op te fleuren met mijn bloemstukken. Zo’n opdrachten geven altijd veel voldoening. Je merkt dat die mensen echt voor mij en mijn stijl kiezen. Fantastisch gewoon.”

 

www.tantefins.com

Soetkin

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie juni 2019.

Contactpersonen

Soetkin Van Causbroeck

Relatiebeheerder K-L-M

Shana Egaña Viteri

Relatiebeheerder

Julie Haubourdin

Relatiebeheerder Groot Leuven

Bie Gielen

Relatiebeheerder Groot Leuven

Cathy Van Kerckhoven

Relatiebeheerder Z-D-V

Rachida Bou M'Barek

Relatiebeheerder Voka Metropolitan/ Coördinator Young Voka Metropolitan

Proximus
Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad