Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/06/2024

Sportliefhebbers kunnen de komende zomer weer hun sporthart ophalen. Naast het EK voetbal in Duitsland en de Tour de France landen de Olympische Spelen ditmaal in Parijs. Grootschalige evenementen waar de sportprestaties prioritair zijn, maar de organisatie en omkadering ook met een vergrootglas worden bekeken. Voor bedrijven een gelegenheid bij uitstek om hun beste beentje voor te zetten met hun product of dienst. We gingen in gesprek met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) en vier Oost-Vlaamse bedrijven die onze nationale delegatie bijstaan in hun jacht naar goud. Ontdek hier het verhaal van 6d Sports Nutrition, één van de partners van het BOIC.

Andy Baert van 6d Sports Nutrition heeft een partnership met het BOIC voor vijf jaar. 

 
 

Dat voeding voor sporters elementair is, hoeft geen betoog meer. Al is de wetenschappelijke basis in sommige sportvoeding ver te zoeken. Het zette Andy Baert aan om de markt uit te dagen en 6d Sports Nutrition op te richten. “6d slaat op zes dimensies die onze producten nodig hebben. De wetenschappelijke onderbouwing is daar een belangrijke component in. Vandaag werken we samen met drie toonaangevende universiteiten, waaronder UGent.”

Elk product dat 6d uitbrengt, heeft minstens één wetenschappelijke studie als basis. “We proberen altijd om daar nog een bevestigende studie van een andere universiteit aan toe te voegen. Dat heeft ons bij de start heel wat tijd gekost vooraleer we commercieel de markt op konden. Maar het is tijd die loont, want we worden veel sneller opgepikt door zowel nationale als internationale topsporters. Die wetenschappelijke benadering is zwaar onderschat. Daarnaast maken we er een punt van om bij elke batch ons product te testen, hetgeen niet verplicht is in onze sector. Die testen gebeuren door Informed Sports, een Britse onafhankelijke entiteit die zelfs al onze leveranciers bevraagt. Jaarlijks gaat er meer dan 100.000 euro budget naartoe, een fractie van de prijs die je betaalt om wetenschappelijk te zijn. We maken deze investering om de veiligheid van onze topsporters te waarborgen.”

Sportvoeding op maat

Naast de werkingsstoffen, is smaak een component die niet te onderschatten valt. “Onze sportdrank bevat bijvoorbeeld een hoge dosis natrium. Dit kan een negatieve impact hebben op de smaak, maar zorgt wel voor een completer product. Zeker voor de atleten die veel zweten en vochtverlies willen opvangen. Toch slagen we erin door onze knowhow en ervaring goed smakende en goed verteerbare sportdranken met een hoger natriumgehalte te maken”, zegt Andy.

Tijdens de Olympische Spelen zullen alle Belgische atleten zichzelf dus versterken met de gels, repen en shakes  van 6d. “Ons partnership met het BOIC is voor vijf jaar. Sowieso zijn er al veel atleten in de olympische delegatie die gebruik maken van onze sportvoeding. Nu kan elke olympiër ook een voedingsstrategie op maat laten uitwerken. Het BOIC heeft niet lang getwijfeld om met ons samen te werken. Onze sterk wetenschappelijke achtergrond gaf de doorslag.”

Artikel uit publicatie