Voor Apzi-Voka blijft de ‘natte’ hinterlandontsluiting van Zeebrugge een en-en-verhaal, waarbij binnenvaart en estuaire vaart een rol spelen. Naast de estuaire scheepvaart moeten ook binnenvaartschepen tot 2500 ton naar de haven van Zeebrugge kunnen blijven varen.
Na jaren ijveren is er eindelijk een doorbraak gekomen inzake de estuaire vaart. De juridische hinderpalen die Nederland opwierp zijn binnenkort van de baan, waardoor er meer goederen vanuit Zeebrugge over zee en via de Westerschelde naar het hinterland getransporteerd zullen kunnen worden. Aangezien die overeenkomst enkel de juridische knelpunten aanpakt, is de overeenkomst voor Apzi - Voka West-Vlaanderen onvoldoende. Ook de technische voorwaarden waaraan een estuair schip moet voldoen, moeten nog een heel pak soepeler worden.
“Estuaire vaart zal pas een volwaardig alternatief zijn als ook normale binnenvaartschepen over zee mogen varen. Dat is nu in de verste verte niet het geval. Er zijn heel wat technische verschillen tussen een estuair schip en een binnenvaartschip. Voor het vervoer van containers vanuit Zeebrugge naar Antwerpen en het Rijngebied is de estuaire vaart zeker interessant. Om goederen vanuit het Seine-Scheldebekken naar Zeebrugge te vervoeren daarentegen, zijn estuaire schepen ongeschikt. Dat moet via reguliere binnenvaart”, aldus Marc Adriansens, voorzitter Apzi - Voka West-Vlaanderen.
Tegelijk raakte in december 2022 bekend dat een verbreding en verdieping van het Schipdonkkanaal er niet zal komen. Voor Apzi-Voka blijft de ‘natte’ hinterlandontsluiting van Zeebrugge een en-en-verhaal, waarbij binnenvaart en estuaire vaart een rol spelen. Naast de estuaire scheepvaart moeten ook binnenvaartschepen tot 2500 ton naar de haven van Zeebrugge kunnen blijven varen.
Marc Adriansens: “De Vlaamse Regering moet nu een duidelijke keuze maken voor de opwaardering van het kanaal Gent-Brugge en de Ringvaart rond Brugge. Deze kanalen worden al jaren stiefmoederlijk behandeld. Op een boogscheut volgen de kritieke punten elkaar op. De ‘bruggenmiserie’ is niet goed voor de scheepvaart richting Zeebrugge. Een positief punt is dat de omgevingsvergunning voor de Steenbruggebrug aangevraagd is en dat de werken normaal gezien in 2023 zullen starten. Maar verderop blijft er heel wat werk aan de winkel. Er is nog altijd geen definitieve oplossing voor de tweede Kruispoortbrug. De Boudewijnbrug kent steeds vaker technische problemen. Enkele maanden geleden botste een schip tegen de Krakelebrug. Sindsdien is die geblokkeerd, zonder uitzicht op herstelling. En ondertussen blijft een oplossing uit voor de krakemikkige Dampoortbruggen en Dampoortsluis. Gezien hun beperkte gabarit vormen zij bovendien een bottleneck van jewelste voor schepen richting Zeebrugge. De overheid blijft hier in gebreke. Er moet dringend geïnvesteerd worden in de binnenvaartinfrastructuur.”