Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/10/2023

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, roept de Vlaamse regering op om een coherente en ambitieuze Vlaamse luchtvaartstrategie uit te tekenen.

Het Waals gewest heeft wel al jaren een duidelijke strategie voor de luchthavens van Charleroi en Luik die haar vruchten afwerpt. Voka benadrukt dat de Vlaamse regionale luchthavens complementair zijn met Brussels Airport, de tweede motor van de Vlaamse economie. Met het oog op het uitwerken van een Vlaamse luchtvaartstrategie, heeft Voka 10 concrete aanbevelingen overgemaakt aan de Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters.

Verder ontwikkelen

“We hebben nood aan een strategisch beleidskader dat de bakens uitzet voor de toekomst van de luchthavens in Vlaanderen. Onze luchthavens moet zich verder kunnen ontwikkelen om volop hun economische en maatschappelijke rol te kunnen spelen. Een volgende Vlaamse regering moet verdergaan op de ingeslagen weg. Voka doet 10 concrete aanbevelingen die gedragen zijn door de ganse Vlaamse luchtvaartsector”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Vlaanderen heeft dringend nood aan een duidelijke en coherente luchtvaartstrategie die uitstippelt hoe Brussels Airport en de regionale luchthavens zich best kunnen ontwikkelen om maximaal te renderen in termen van connectiviteit, ondersteuning van het economisch weefsel, welvaartscreatie, innovatie en om mee te kunnen groeien met de ontwikkeling van de Europese luchtvaart. 

Motor van onze economie

Voka benadrukt dat de Vlaamse regionale luchthavens bijzonder geschikt zijn voor de luchtvaart van de toekomst, rekening houdend met tendensen als Urban Air Mobility, drones, de technologische evolutie richting kleinere vliegtuigen (met minder of geen emissie en aanzienlijke geluidsreductie) die slechts korte landingsbanen vereisen. De regionale luchthavens kunnen complementair zijn met Brussels Airport, de tweede motor van de Vlaamse economie na de Port of Antwerp-Bruges, die eveneens alle groei- en ontwikkelingskansen verdient en essentieel is voor onze connectiviteit als belangrijke logistieke hub.

De Vlaamse regionale luchthavens blijven daarnaast cruciaal voor de luchtvaartopleidingen, bieden ook een belangrijke back-up functie en bieden diensten aan met een ruimer belang voor de maatschappij, zoals de search en rescue flights naar drenkelingen, het snel ter plaatse brengen van organen voor orgaantransplantaties.

Aanbevelingen

In het laatste Vlaamse regeerakkoord werd te weinig aandacht besteed aan de luchtvaart. Dat moet anders in het volgende regeerakkoord, zodat de Vlaamse luchtvaart niet langer ver onder zijn potentieel blijft. De Vlaamse overheid liet ondertussen een maatschappelijke kosten-batenanalyse maken rond de Vlaamse regionale luchthavens en maakte een visienota op. Een duidelijke en coherente Vlaamse luchtvaartstrategie moet nu de volgende logische stap zijn.

10 Voka-aanbevelingen voor een Vlaamse luchtvaartstrategie

1. Maak werk van een stabiel en coherent wettelijk kader voor o.a. vliegroutes
2. Maak Vlaanderen mee aandeelhouder in Brussels Airport
3. Vermijd bijkomende exploitatiebeperkingen die nefaste gevolgen kunnen hebben op onze economie, tewerkstelling en connectiviteit
4. Werk samen rond duurzame brandstoffen zoals Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) en waterstof
5. Voer een ruimtelijk beleid gericht op hinderbeperking
6. Maak de luchthavens beter bereikbaar
7. Organiseer één remote control tower voor alle luchthavens
8. Zet in op toekomstgerichte investeringen en ontwikkelingen
9. Stimuleer synergieën en aansluitingen voor Vlaamse regionale luchthavens
10. Zet in op innovatie en maak van luchthavens innovatieve hubs en testsites voor nieuwe duurzame technologieën

Bekijk hier de volledige 10 aanbevelingen. 
 

imu - vzw - exact
imu - vzw - mediafin
imu - vzw - bebat
imu - vzw - brussels airport