Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 02/02/2022

Vier op de tien ondernemingen in Mechelen en Kempen stellen een foutief gebruik van het ziektebriefje vast. Wie in quarantaine zit - en niet ziek of besmet is - moet eigenlijk een quarantaine-attest krijgen. Maar in realiteit krijgt de medewerker vaak een ziektebriefje. "Werkgevers worden hierdoor nodeloos op kosten gejaagd", stelt Tom Laveren van Voka Mechelen-Kempen.

Het aantal afwezigen op de werkvloer piekt, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Voka. Gemiddeld 8 procent van de medewerkers zit thuis. Dat is het hoogste aantal sinds Voka hier onderzoek naar doet.

Vier op de tien ondernemingen maken wel melding van het foutief gebruik van ziektebriefjes. Medewerkers die in quarantaine moeten - en niet ziek of besmet zijn - krijgen die. Terwijl ze eigenlijk een quarantaine-attest nodig hebben voor hun werkgever. Dan heb je recht op een tijdelijke werkloosheidsuitkering, maar niet op gewaarborgd loon bij ziekte.

“Misschien is het hier en daar uit onwetendheid. Maar de werkgevers zijn nu vaak twee keer de dupe: ze missen hun personeelsleden én ze moeten het loon van die medewerkers doorbetalen. We roepen medewerkers die in quarantaine zitten op om de regels correct toe te passen. Een ziektebriefje is niet hetzelfde als een quarantaine-attest. Werkgevers worden vandaag nodeloos op kosten gejaagd. Het is voor bedrijven op dit moment enorm moeilijk om te blijven draaien. Om de continuïteit te garanderen”, zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka Mechelen-Kempen. "

Om niet stil te vallen is er in 1 op de 5 ondernemingen al een noodplan in gebruik. In januari was dat 'maar' in 1 op de 7 ondernemingen.

Meer nieuws

Van Vlaanderen naar Vancouver: zakelijke inzichten in Canada door Paul Van Coillie, CEO van Arco
Voka nationaal
Nieuws

Grensbreker | Van Vlaanderen naar Vancouver: zakelijke inzichten in Canada door Paul Van Coillie, CEO van Arco

"Canada voelt als een verlengstuk van België," zegt Paul Van Coillie, CEO van Arco. Sinds zijn eerste project in 1991 heeft hij Canada goed leren kennen. Hij deelt zijn inzichten over cultuurverschillen, zakelijke kansen en praktische tips voor Belgische ondernemers die overwegen naar Canada uit te breiden. “Canada biedt enorm veel mogelijkheden, maar je moet investeren in relaties en je aanpak afstemmen op de lokale markt.”

Familie, veerkracht en zorg: Antoon Huylebroeck bouwt verder aan het familiebedrijf WZC Vlaspand
Voka nationaal
Nieuws

Familie, veerkracht en zorg: Antoon Huylebroeck bouwt verder aan het familiebedrijf WZC Vlaspand

Met een geschiedenis die drie generaties omvat, staat WZC Vlaspand niet alleen voor zorg, maar ook voor een sterke familietraditie. Antoon Huylebroeck, kleinzoon van de oprichtster en zoon van de huidige directeur, vertelt in een openhartig gesprek over de weg die zijn familie heeft afgelegd, de uitdagingen van het familiebedrijf en zijn eigen rol in de toekomst. "Ik ben ongelooflijk trots op wat mijn moeder heeft bereikt en wat ik nu mag voortzetten," aldus Antoon.