Het opzetten van een effectief managementteam
Groeiende bedrijven staan voor tal van uitdagingen. Naarmate een organisatie uitbreidt, wordt een duidelijke organisatiestructuur steeds essentiëler. Het installeren van een managementteam kan cruciaal zijn voor het bevorderen van efficiëntie en het waarborgen van succes. Maar welke fasen doorloop je het best om tot een effectief managementteam te komen?
Wanneer is het tijd voor een managementteam?
Een managementteam wordt relevant wanneer er kleine afdelingen beginnen te ontstaan en communicatielijnen complexer worden. Voor veel bedrijven wordt dat punt bereikt wanneer ze vijftien à twintig medewerkers tellen. De zaakvoerder laat zich op dit moment vaak door twee à drie managers omringen, en er wordt wat meer structuur in de organisatie aangebracht. Zodra de organisatie nog verder toeneemt in omvang en complexiteit, groeit ook de structuur mee en is er nood aan een meer uitgebreid managementteam. Naast structuur biedt een managementteam de organisatie ook meer slagkracht om operationele uitdagingen aan te gaan, focus te leggen op de juiste strategie, en medewerkers gericht te helpen ontwikkelen in hun talent.
Het kiezen van de juiste managers
Hoe kies je voor de juiste managers binnen je onderneming? Laat je interne medewerkers doorgroeien? Of trek je ze net extern aan? Vooraleer je deze denkoefening aanvat, is het van belang te weten welke verantwoordelijkheden en competenties je aan je managers wil toewijzen. We adviseren om vervolgens intern het gesprek aan te gaan met medewerkers die in dit plaatje kunnen passen. Om te bepalen of er medewerkers geschikt zijn om door te groeien krijg je best zicht op zowel hun competenties en potentieel, als op hun motivatie en drijfveren. De combinatie van deze elementen bepaalt namelijk de slaagkans. Een talentgericht assessmentcenter kan hierin zinvol zijn om deze elementen op een objectieve manier in kaart te laten brengen en een helder beeld te krijgen van de inspanningen die geleverd dienen te worden bij de eventuele doorstroom.
Wervingsstrategie voor niet-ingevulde managementposities
Het aantrekken van extern talent in managementposities is nodig wanneer niet alle rollen vanuit de interne zoektocht ingevuld raken. Het kan echter ook een strategie zijn om de interne kennis en competenties gericht aan te vullen. Ook hier vormt het opgestelde profiel een belangrijke basis om de denkoefening te maken. Bij de aanwerving extern zal het eveneens cruciaal zijn om de fit met de bedrijfscultuur in beeld te krijgen. In kleine organisaties met een eerste managementstructuur wordt bovendien ook best rekening gehouden met een goede fit in de samenwerking met de bedrijfsleider.
Tot slot is het van belang om bij de samenstelling van een managementteam niet alleen naar de individuele competenties te kijken maar ook het grotere plaatje in rekening te brengen. Een managementteam dient complementair te zijn in de individuele sterktes en op één lijn te zitten in de onderlinge samenwerking. Het is dan ook een strategische keuze voor je organisatie die je best doordacht en objectief maakt, om juist te positioneren voor de toekomst.