Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Grüße aus Deutschland

Grüße aus Deutschland
Grüße aus Deutschland
Hoofdstukken

Als je internationaal wil ondernemen, zit je goed bij de Kamer van Koophandel. In bijna alle landen van de wereld vind je één Kamer van Koophandel of meerdere. Deze maand trekken we naar Duitsland, meer bepaald Keulen. Marc Van Audekerke is er hoofd van de  Belgisch­-Luxemburgs-­Duitse Kamer van Koophandel.

Hoe ben je in het buitenland terechtgekomen?

“Aangezien ik in Keulen geboren ben en er mijn jeugd tot aan het einde van mijn humaniora doorgebracht heb, is Duitsland in feite steeds mijn thuishaven, ‘meine Heimat‘, geweest. Na mijn hogere studies in Gent, ben ik in 1988 teruggekeerd naar Duitsland en ben mijn loopbaan op de marketingafdeling bij de Belgisch-Luxemburgs-Duitse Kamer van Koophandel (AHK debelux) in Keulen gestart en sinds 2009 directeur van het kantoor in Keulen. Deels woonachtig in Keulen maar ook deels in Lanaken is er voor mij zodoende in feite geen sprake van een concreet vertrek uit België.“

Wat trekt je vooral aan in jouw werk- en woonomgeving?

“Keulen is met iets meer dan een miljoen inwoners een zeer levendige stad met een zeer rijke geschiedenis, een groot cultuuraanbod, prachtige architectuur en tal van bezienswaardigheden en musea. Neem hier nog de talrijke Brauhäuser/ Bierbrauereien en de typisch Keulse regionale keuken bij en het feit dat de mensen hier zeer open en vriendelijk zijn, en dat maakt dat het bijzonder aangenaam vertoeven is in Keulen.“

Wat is voor jou in dit land de grootste uitdaging?

“Op privé-vlak bestaan er nagenoeg geen bijzondere uitdagingen meer hier in Duitsland. De mentaliteit in de regio Keulen en het Rijnland leunt nauw aan tegen deze van Vlaanderen/België. Als Belg in Duitsland kan men dan ook vrij snel in contact komen met de plaatselijke bevolking. Op professioneel vlak blijft het belangrijk om goede contacten op te bouwen en een netwerk van externe aanspreekpartners te onderhouden. Dit geldt met name voor vragen van juridische of fiscale aard die betrekking hebben op Duitsland.“

Wat is het verschil in zakencultuur met België?

“De kennis van de Duitse cultuur, hun normen en waarden, is van essentieel belang. Duitsers zijn formeel in de omgang en hechten belang aan de beleefdheidsvorm ‘Sie’. Gebruik aanspreektitels wanneer iemand een academische titel heeft (Dr., Prof.). Punctualiteit (‘Pünktlichkeit‘) is van het grootste belang. Te laat komen wordt in verband gebracht met niet betrouwbaar zijn. Grondigheid (‘Gründlichkeit‘): bereid je zakengesprek goed voor. Duitsers houden niet van verrassingen of veranderingen in hun planprocedures. Duitsers weten goed geïnformeerde en professioneel georganiseerde handelspartners te waarderen. Bovendien wordt het zeer op prijs gesteld wanneer buitenlandse zakenlui Duits kunnen praten. Daarmee kun je veel respect afdwingen. Als je documenten in het Duits opstelt, moet dat ook in goed, correct Duits gebeuren. Kleine foutjes worden je niet kwalijk genomen, maar wél als het contracten betreft.“

Heb je tips voor bedrijven die interesse hebben in de Duitse markt?

“Belangrijk voor bedrijven die naar Duitsland willen exporteren is een zeer goede voorbereiding. Voorafgaand marktonderzoek (o.a. afzetmogelijkheden, concurrentie ter plaatse, potentiele partners/afnemers) is hierbij cruciaal. Duitsland staat gekend als land van (internationale) gespecialiseerde vakbeurzen. Het bezoeken van of actief deelnemen aan deze beurzen, levert met zekerheid een belangrijke bron aan informatie over het reilen en zeilen in de sector. Ga niet te overhaast te werk en geef zeker niet te snel op. Maak een professionele en persoonlijke indruk en toon respect voor de Duitse markt en cultuur: alle details doen er toe bij je mogelijke zakenpartner. Duitsers zijn over het algemeen erg grondig. Jouw voorstellen en ideeën worden besproken tot in de top van de organisatie. Daarom kan het even duren tot een belangrijke beslissing wordt genomen en je daarvan hoort. De kunst van zakendoen in Duitsland bestaat uit de juiste mix van financiële en inhoudelijke welwillendheid, expertise en geloofwaardigheid. Een evenwichtige prijs-kwaliteitverhouding gepaard aan naleving van afspraken is vaak de sleutel tot het succes.“

Wat is de USP van jouw Kamer van Koophandel?

“Onze Kamer van Koophandel met kantoren in Brussel en Keulen is trilateraal opgesteld. Sedert een 15-tal jaren ligt de focus van onze dienstverlening in het kantoor te Keulen op specifieke diensten die wij voornamelijk aan Belgische bedrijven aanbieden, nl. loonadministratie, personeelsbemiddeling, ondersteuning bij de oprichting van een vestiging in Duitsland en het aanbieden van een virtual office. Zodoende kunnen wij als 'one-stop-shop' bedrijven met kwaliteitsvolle en efficiënte dienstverlening op maat verder helpen bij het ontplooien van hun activiteiten in Duitsland. Belangrijkste dienstverlening is onze loonadministratie-service, waar ondertussen ca. 130 bedrijven gebruik van maken.”

Hoe zie je de toekomst van jouw Kamer van Koophandel en van de Duitse markt?

“Onze Kamer van Koophandel heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een moderne dienstverlener en biedt bedrijven kwaliteitsvolle en efficiënte dienstverleningen op maat aan. Het toenemend aantal leden in onze partnerlanden spreekt voor zich. Hierbij doen vooral KMO’s meer en meer beroep op onze services. Onze prioritaire taak als Kamer blijft de ondersteuning van deze bedrijven, hetzij via informatieverstrekking,
grensoverschrijdend netwerken, events of doelgerichte seminaries.”