Een heel erg jonge starter met een cool concept krijgt salesadvies van een starter met wat meer ervaring. Iemand anders maakt van het bezoek aan je bedrijf zo’n mooi filmpje dat het perfect promotiemateriaal is. Twee andere starters vinden het zo goed met elkaar dat ze samen een nieuw product in de markt zetten. Het gebeurt allemaal bij Voka Bryo. In deze unieke starterscommunity bruist het van de energie, de ideeën en het enthousiasme om er samen stevig in te vliegen.
Na een dagje ondernemen en keihard werken, overdondert Voka Bryo je niet met een hoop nieuwe businessmodellen, frameworks of een typische verkoopsopleiding. “We zijn geen avondschool of opleidingsinstituut”, legt Lise Quaghebeur uit. “We trekken je even uit je bedrijfsleven zodat je op afstand kan kijken of je nog de juiste koers aan het volgen bent. Je krijgt er nieuwe energie van om ertegenaan te gaan.” In totaal duurt het traject een jaar. Naast de maandelijkse sessies kan je 1-op-1 advies krijgen, netwerkevents bijwonen of deelnemen aan seminaries. “We geven de deelnemers zo veel mogelijk zichtbaarheid met startersfilmpjes, artikels in Ondernemers of op pitch events. We helpen hen met de starterslening en dragen hen voor bij speciale subsidies of wedstrijden.”
Fitnessabonnement
Je kiest zelf hoeveel tijd je investeert. Wat je uit Bryo haalt, hangt af van hoe sterk je er zelf voor gaat. “Ik vergelijk het graag met een fitnessabonnement”, lacht Lise. “Alles wat we aanbieden, is inbegrepen in het abonnement. Maar er is geen verplichting om altijd te komen. De Bryo’s die het meest actief zijn, krijgen ook de meeste return.” Soms is die return on investment heel tastbaar. “Eén van onze starters kreeg via Voka de kans om te gaan pitchen op het grote pitchevent de Big Score. Voka heeft hen begeleid, ze hebben het op voorhand kunnen repeteren en het bedrijf heeft daar hele grote klanten uitgehaald. Dat is een voorbeeld van een starter voor wie we de deuren openen en die dat vervolgens met beide handen aanpakt. Veel minder tastbaar, maar even belangrijk is de directe feedback die een van onze deelnemers in de sessie strategie en strategische doelstellingen kreeg om minder te focussen op productie en meer op sales. De klik die je maakt in een traject, de lessen die je leert, … dat alles samen maakt van Bryo zo’n waardevol traject.”
Warme community
Als Bryo-deelnemer beland je in een groep met wie je samen het traject doorloopt. Dat zijn tien à vijftien mensen die allemaal ondernemer willen worden of het net zijn. “Sommige sessies zijn gemeenschappelijk met andere groepen”, beschrijft Lise. “We organiseren business dates, pitches, bedrijfsbezoeken. Altijd met dezelfde Bryo-sfeer en -vibe. Natuurlijk is er ook een Facebook en Whatsapp-groep waarin ze contact kunnen houden, maar elkaar fysiek zien maakt dat we een echte Bryo- community vormen. Je krijgt dus veel meer dan alleen 1-op-1-advies over je start-up. Je krijgt er meteen ook de hele starterscommunity bij. Daar werken we hard aan, want we zien dat het onze starters echt vooruit helpt. Onze starters weten dat ze er niet alleen voor staan.
Je komt terecht in een groep die elkaar verder helpt. In een heel laagdrempelige, warme sfeer waarin je zonder schroom je kaarten op tafel kan leggen. Iedereen denkt ook mee over elkaars probleem en levert input voor elkaar. Dat leidt soms tot verrassende inzichten. Eigenlijk is er geen weg naast”, besluit Lise. “Als starter zou je sowieso Bryo moeten doen.”