Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Continental Mechelen zet in op digitalisatie

Continental Mechelen zet in op digitalisatie
Continental Mechelen zet in op digitalisatie
Hoofdstukken

Continental Automotive in Mechelen is een onderneming die flink investeert in een doorgedreven automatisering en digitalisering. Het bedrijf maakt al heel wat jaren gebruik van slimme en geautomatiseerde productiesystemen en digitaliseert nu ook alle processen die invloed hebben op de productie. “Continu verbeteren zit in het DNA van Continental”, zegt Plant Manager Peter Van Looy.

“Door alle processen in onze fabriek te digitaliseren, hebben we permanent toegang tot belangrijke data. Hierdoor hebben we op elk moment een totaaloverzicht van onze performance en kunnen we wanneer het nodig is snel, efficiënt en gericht bijsturen.”

Continental is vooral bekend omwille van de autobanden. Maar het Duitse concern ontwikkelt ook allerlei andere producten voor de auto- industrie en tal van andere sectoren. In Mechelen produceert het bedrijf wielsnelheidssensors, elektronische remsystemen voor motorfietsen en ventielen voor remsystemen. “We produceren in een hogelonenland, waardoor onze productiviteit top moet zijn. We zijn daarom genoodzaakt om manieren te vinden die onze efficiëntie verhogen.”

Onze mensen krijgen veel verantwoordelijkheid en zijn daardoor heel gemotiveerd.

Peter Van Looy

iPhone

‘Slimme’ productiesystemen zijn reeds lang deel van de volledig automatische productielijnen. “De stappen die we recent gezet hebben, bouwen verder op de bestaande automatisatie”, licht IT Manager Luc Van Winckel toe. “In onze vestiging zijn er een dertigtal verschillende productielijnen. Alle logistieke en ondersteunende processen die nodig zijn om deze lijnen optimaal te laten werken, zijn we efficiënter gaan aanpakken. Hiervoor hebben we met ons IT-team ingezet op de kracht van onder andere Office 365 en hebben we de back-end systemen die beschikbaar waren binnen de groep aangepast aan onze specifieke noden.

Dankzij deze digitalisatie verzamelen we alle beschikbare data van onze machines en vormen deze data om tot informatie die we in real time beschikbaar stellen voor onze medewerkers. Om de info te raadplegen beschikt iedereen in onze fabriek over een iPhone. Via dit toestel hebben alle productiemedewerkers rechtstreeks toegang tot actuele informatie van de productielijnen en individuele machines. Techniekers kunnen vanop afstand hun machine in de gaten houden en zien onmiddellijk wanneer er een technische storing is of zelfs wanneer er een storing zit aan te komen, magazijniers weten wanneer materialen aangevuld moeten worden en productieplanners kunnen eenvoudig en snel actuele productieaantallen zien, waardoor de productie efficiënt bijgestuurd kan worden.”

Betere communicatie

Maar de iPhones doen meer dan alleen de productie efficiënter laten verlopen. “Al onze communicatie verloopt intussen via Teams”, legt Peter Van Looy uit. 

“We hebben geen telefooncentrale meer en in onze hele fabriek gebruikt niemand nog een klassiek telefoontoestel. Dankzij de iPhones verloopt ook de communicatie tussen de verschillende shiften veel vlotter. Info wordt via Teams in de juiste groep gedeeld en medewerkers kunnen deze – over de shiften heen – makkelijk raadplegen. Ook alle HR-gerelateerde handelingen (verlof aanvragen, dienstindelingen, algemene info, …) verlopen via de iPhone. De smartphone vervangt ook heel wat andere toestellen. Vroeger hadden we bijvoorbeeld heel veel aparte scanners nodig, deze zijn door de iPhones volledig overbodig geworden.”

Groeiproces

Door in te zetten op automatisatie en digitalisatie slaagt Continental Mechelen erin om performanter te zijn en te blijven. “Sinds 2021 hebben we 121 digitalisatieprojecten geïnitieerd”, vertelt Luc Van Winckel. 

“Die zijn uiteraard allemaal niet zo ingrijpend als het Shopfloor Digital Access (SDA)-project – het invoeren van de iPhone als enige communicatiemiddel – maar toch spelen ze elk hun rol in ons succes. Dankzij de digitalisatieprojecten kunnen onze mensen zich concentreren op taken die toegevoegde waarde creëren. Ze hoeven geen manueel en repetitief werk meer uit te voeren, waardoor ze heel wat uren winnen en meer verantwoordelijkheden kunnen opnemen. We merken dat hierdoor de motivatie stijgt en dat mensen permanent willen bijleren. Hiervoor geven we ze dan ook de kans. We voorzien heel wat opleidingen en zorgen er ook altijd voor dat we voor elk nieuw project voldoende draagkracht creëren. Digitaliseren is altijd een groeiproces, waarin je de mensen moet meenemen. Als het proces niet gedragen wordt in alle lagen van je organisatie dan lukt het niet. Door transparant te werken en iedereen te betrekken, verhoog je de impact en het succes van de digitalisering.”