Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 05/12/2023

BBC, het creatieve bureau uit Mechelen gespecialiseerd in B2B communicatie koos in 2020 voor een totaal nieuwe manier van organisatiemanagement. Het bedrijf schakelde over op een holacracy, een platte organisatiestructuur met een specifieke benadering voor taakverdeling, hiërarchie en besluitvorming. “Holacracy legt de verantwoordelijkheid en een groot deel van de beslissingsbevoegdheid bij de collega’s”, zegt Managing Director Anton Loos. “We geloven zeer sterk dat door vrijheid te krijgen en verantwoordelijkheid te nemen mensen veel beter én prettiger samenwerken.”

BBC, wat staat voor Business-to-Business Communicatie, is een creatief bedrijf dat al een tijdje – en we mogen gerust zeggen – met succes meegaat. Het bureau is opgericht in 1983 in het zog van Flanders Technology International. Hun eerste campagnebeeld – een visual van een handdruk tussen mens en robot – staat nog steeds in ons collectieve geheugen gebeiteld. In die periode registreerde BBC ook de toen gloednieuwe termen ‘business-to-business’ en ‘b-to-b’. Termen waarop ze nog steeds een trademark hebben.

“In de daaropvolgende decennia heeft ons bedrijf uiteraard heel wat evoluties en veranderingen doorgemaakt”, vertelt Anton Loos. “Ikzelf ben in 1990 in dienst getreden en ben Managing Director sinds 1992. Samen met Jordan Audenaert nam ik in 2009 het bedrijf over. In 1999 zijn we toegetreden tot het internationaal E3-netwerk (een netwerk dat de leden directe toegang verschaft tot opdrachtgevers in vier continenten), wat voor een explosieve groei heeft gezorgd. Hierdoor zijn we in 2016 ook verhuisd naar onze huidige hoofdzetel in Mechelen. Daarnaast hebben we intussen nog een vestiging in Gent en een kantoor in Chicago (VS) en Bordeaux (Frankrijk). Gelukkig is er ook een heel duidelijke constante in al die jaren en dat is onze focus op B2B- communicatie en employer branding. Met onze doeltreffende communicatie en marketing maken we bedrijven sterker.”

"Wanneer mensen gelukkig zijn, zijn ze een plezier om mee te werken."

Anton Loos

Verschillende experten

Het resultaat van deze veertigjarige geschiedenis mag absoluut gezien worden. BBC ontwikkelt vandaag campagnes voor (internationale) klanten met een team van meer dan zeventig experts. “En dat werd meer en meer een uitdaging”, weet ook Managing Partner Jordan Audenaert. “Zes jaar geleden waren we nog met vijfentwintig mensen, intussen zijn we met meer dan zeventig. Allemaal experten in verschillende domeinen die aan verschillende projecten op hetzelfde moment moeten samenwerken.

Aangezien de competenties van onze mensen zo divers zijn en iedereen zijn of haar job het beste kent, zagen we het niet zitten om met een middelmanagement te gaan werken. Ons bedrijfsmotto is ‘Always a pleasure to work with’ en die visie wilden we ook doortrekken in ons organisatiemanagement.”

Deel van het geheel

“Via een inspirerende presentatie van Frederix Laloux over zijn boek ‘Reinventing Organizations’, zijn we uiteindelijk bij Holacracy uitgekomen”, vervolgt Anton Loos. “Deze managementstijl is in 2007 gelanceerd door de Amerikaan Brian Robertson. Holon staat voor deel van het geheel en cracy voor bestuur. Robertson ontwikkelde een set van spelregels voor organisaties om zelfsturing, autonomie en efficiëntie te bereiken. We zijn daarmee aan de slag gegaan en hebben zijn principes vertaald naar ons bedrijf. Wat maakt dat we bij BBC allemaal de werking van het bedrijf continue kunnen verbeteren. Maar ook dat mensen zelf de vrijheid hebben om te bepalen hoe ze hun talent willen inzetten binnen ons bedrijf. Want we geloven oprecht dat wanneer onze mensen gelukkig zijn, ze een plezier zijn om mee te werken en dat onze klanten dan ook gelukkig worden.”

Spanningen bespreken

Maar hoe werkt dat dan in de praktijk, zo’n holacracy? “Om te beginnen hebben we alle collega’s met een gelijkaardige jobinhoud samengebracht in eenzelfde expert team”, verduidelijkt Jordan Audenaert. “Binnen zo’n team verdelen die collega’s onder elkaar het werk. Op die manier werkt iedereen mee aan de projecten waar hij of zij de grootste affiniteit mee heeft. Daarnaast bespreken ze praktische of structurele uitdagingen of spanningen binnen hun team. In totaal zijn alle collega’s verdeeld in tien verschillende expert teams (bijvoorbeeld accountmanagers, grafici, copywriters, …). Daarnaast is er maandelijks een overkoepelend organisatieoverleg. Daar bespreken we spanningen die te maken hebben met de algemene werking van het bedrijf of spanningen die opduiken tussen een aantal expert teams.

Bijvoorbeeld wanneer een copywriter graag verandering ziet in de manier van het opstellen van de planning door een accountmanager, zodat de beschikbare tijd beter kan ingeschat worden. Is een spanning niet oplosbaar tijdens dit overleg, dan richten we een projectgroep op met deelnemers uit de betrokken expert teams om structureel een oplossing uit te werken.”

Iedereen groeit

Deze manier van werken geeft de medewerkers van BBC heel veel vrijheid, maar ook best veel verantwoordelijkheid. “Binnen onze organisatie werkt ieder expert team mee aan meerdere projecten”, legt Anton Loos uit. “Het zijn onze medewerkers zelf die bepalen welke collega’s in welk project zitten en hoe belangrijk hun rol in dat project is. Dus in het ene project is iemand de trekker, terwijl die op hetzelfde ogenblik in een ander project zich meer laat leiden. Hierdoor maak je binnen ons bedrijf ook geen carrière op de klassieke manier.

We werken niet met juniors, seniors of managers. Iedereen groeit – en krijgt daar uiteraard ook te gepasten tijden een correcte beloning voor, maar binnen een vlakke structuur. Is een project op je lijf geschreven, dan neem je de lead. Betreed je onbekend terrein, dan laat diezelfde persoon zich leiden door de op dat gebied meer ervaren kracht. We merken dat collega’s hierdoor veel beter voor elkaar zorgen, beter met elkaar samenwerken en samen problemen aanpakken. Waardoor we als bedrijf een plezier zijn om mee te werken.” 

Artikel uit publicatie