Welkom bij ‘Spotlight’, waar we de schijnwerpers richten op de mensen die het kloppende hart vormen van Limburgse bedrijven. In deze rubriek gaan we in gesprek met de mensen achter de schermen, de medewerkers die dag in dag uit bijdragen aan het succes en de groei van hun organisaties. Deze maand: Julie Vanhorenbeke van Jaga Climate Designers en Els Vuerstaek van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt.
Julie Vanhorenbeke, online marketing expert - Jaga
Hoe ben je bij Jaga terechtgekomen?
Ik heb tijdens mijn masterjaar een stage gedaan op de internationale salesafdeling. Ik deed voor Jaga een marktonderzoek en maakte projectreferenties, en het bedrijf heeft mij daarna een contract aangeboden. Van projecten en marktonderzoeken ben ik doorgegroeid naar de marketingafdeling, waar ik meehelp om het digitale marketinglandschap vorm te geven.
Waarom werk je graag bij Jaga?
Ik heb fijne collega’s en er heerst een familiale sfeer bij Jaga. Dat vind ik heel belangrijk, want dan functioneer ik op mijn best. Verder hebben we een open bedrijfscultuur met veel ruimte voor initiatief en eigen verantwoordelijkheid. Ook belangrijk: ik sta achter de waarden van het bedrijf, vooral het duurzaamheidsaspect spreekt mij aan. En ik ben heel trots om in een bedrijf in de maakindustrie te werken.
Wat maakt je job uitdagend?
Dat geen enkele dag hier hetzelfde is. Bovendien is online marketing continu in beweging, daardoor blijft het boeiend. We werken ook niet enkel in België, maar voor verschillende landen. Ik heb een heel breed takenpakket: klantbevragingen, interne of externe communicatie, content, social media, projectreferenties, employer branding ... Veel afwisseling, dus.
Wat vind je belangrijk in een team?
Dat mensen positief zijn ingesteld en klaarstaan voor elkaar. Dus geen ‘ieder-voor-zichcultuur’, maar een helpende hand bieden aan je collega’s. En als er iets scheelt met een van je teamleden – privé bijvoorbeeld – begrip tonen en er rekening mee proberen te houden. O ja, en niet te veel klagen. Daar houd ik echt niet van!
Wat is jouw sterkste professionele eigenschap?
Ik werk zelfstandig en neem graag initiatief om zaken vooruit te helpen. Ik ben iemand die kansen ziet en actief problemen aanpakt. Daarnaast sta ik bekend om mijn optimisme, iets wat ik volgens mijn collega’s ook uitstraal op de werkvloer. Mijn positieve houding helpt niet alleen mijzelf om gemotiveerd te blijven, maar werkt vaak ook aanstekelijk.
Anneleen Jacobs Staff General Organization & Marcom Manager - Jaga
Welke inspanningen doet Jaga om talent aan te trekken en aan boord te houden?
• Onze eemployer-brandingcampagne ‘Hart werken in de buurt’: daarmee zetten we onze troeven als regionale werkgever in de verf.
• We zetten onze eigen mensen in als onze ambassadeurs om vacatures in te vullen.
• Toffe afterworks, zoals de jaarlijkse BBQ, sinterklaas- en kerstfeest …
Wat maakt de bedrijfscultuur van Jaga uniek?
• Onze keuze voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid
• Ons gebruik van vernieuwende materialen en productietechnieken
• Onze durf om innovatief en out-of-the-box te denken
• Onze gedeelde passie en emotie: samen hard werken en samen genieten
• Ons sterke team: binnen Jaga stellen we de groep boven het individu
Els Vuerstaek, klinisch psycholoog en gedragstherapeut - Jessa Ziekenhuis
Hoe ben je in het Jessa Ziekenhuis terechtgekomen?
Ik heb in Jessa mijn stage gedaan. Ik werd hier zo warm onthaald, dat ik er nooit meer ben weggegaan! Ik ben er al sinds 2008 aan de slag. Toch voelt het alsof ik al verschillende jobs heb gehad, doordat ik op verschillende afdelingen gewerkt heb. Ik heb hier diverse rollen vervuld, samen met een multidisciplinair team een nieuwe afdeling opgericht, en sinds kort werk ik deels in een nieuwe functie: coördinator van ons Jessa Fonds.
Waarom werk je graag in het Jessa Ziekenhuis?
Ik ben klinisch en gezondheidspsycholoog van opleiding, maar de organisatiecultuur heeft me ook altijd geboeid. In ons ziekenhuis heb ik de kans gekregen om mij daarin te verdiepen, als coördinator fondsenwerving in het team van dokter Breysem. Dat ik in Jessa vanuit mijn eigen interesses andere rollen kan oppakken en hierin de nodige ondersteuning en autonomie krijg, maakt dat ik hier heel graag werk.
Wat vind je belangrijk in een team?
Vertrouwen hebben in elkaars capaciteiten en expertise vind ik zeer belangrijk. Dat vertrouwen is er, omdat we weten dat we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben, namelijk hoogkwalitatieve en warme zorg verlenen aan onze patiënten. Verder vind ik het belangrijk om als team mild te zijn voor elkaar. Hoe we met elkaar omgaan als teamleden, weerspiegelt hoe we met onze patiënten willen omgaan, namelijk met zo veel mogelijk warmte en respect.
Wat doe je om de balans tussen werk en privé te bewaren?
Ik doe mijn job graag, ik kan hier groeien en nieuwe dingen ontdekken, door opleidingen te volgen of bijvoorbeeld een gastopdracht als lector op te nemen. Dat zorgt al in grote mate ervoor dat de werk-privébalans bij mij goed zit. Daarnaast kan je hier voor kortere periodes deeltijds werken, en dat is heel fijn als je twee kleine kinderen hebt!
Wat is jouw sterkste professionele eigenschap?
De open en warme luisterhouding die ik meeneem vanuit mijn achtergrond als psycholoog en psychotherapeut. Ik hoop dat ik daarmee mijn collega’s en de teams kan ondersteunen en motiveren om hun warme en innovatieve ideeën uit te voeren in de praktijk.
Dr. Yves Breysem, CEO
Wat maakt de bedrijfscultuur van het Jessa Ziekenhuis uniek?
• Onze kernwaarden in onze cultuur: warme zorg, collegialiteit, samenwerking en innovatie
• Andere waarden die wij belangrijk vinden: open dialoog, daadkracht en eigenaarschap: iedereen van het Jessa-team voelt zich eigenaar van wat hij of zij doet.
• Ons principe ‘Jij = Wij’: wat elke individuele medewerker doet, heeft belang in het grotere geheel, ons ziekenhuis.
Welke inspanningen doet het Jessa Ziekenhuis om talent aan te trekken en aan boord te houden?
• We gaan actief op zoek naar nieuw talent, o.a. via sociale media, speeddating, jobbeurzen, infomomenten, podcast …
• We zorgen voor een goed begeleide start voor nieuwe collega’s. Via groei- en loopbaangesprekken blijven we continu met hen in dialoog. Daarnaast promoten we ook heel wat opleidingsmogelijkheden.
• We waken over het welzijn en welbevinden van onze medewerkers, o.a. via de Team Barometer ‘Hoe is ‘t?’
• We voeren een waarderingsbeleid waarin niet alleen salaris een rol speelt, maar ook andere manieren om medewerkers te motiveren, we vieren kleine en grote successen en organiseren teambuildingactiviteiten.
• We voeren exitgesprekken met vertrekkende medewerkers: wat kan er beter in onze organisatie?