Painting with Light is dé Limburgse specialist in het ontwerpen en produceren van visuele totaalervaringen. Vanuit Genk richten ze hun licht, video en special effects op projecten in de leisure- en entertainmentindustrie wereldwijd. Hun missie: met een sterk visueel verhaal onvergetelijke herinneringen creëren.

Met onze aanpak op maat, focus op kwaliteit en de expertise van ons team maken we het verschil. We doorbreken letterlijk grenzen om het verhaal van onze klanten te vertellen.” Als HR-verantwoordelijke weet Nicole Engelen hoe belangrijk goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers zijn. Met hun eigen PWL Academy zetten ze daar dan ook sterk op in.
Ontwerpen met licht
Painting with Light is een bedrijf in volle ontwikkeling. Na de moeilijke coronajaren boomt hun business als nooit tevoren. “We leveren diensten aan de entertainmentsector, met vooral live shows en tv. Wij staan in voor het creatieve werk, het lichtontwerp, de programmering en de bediening. Onze insteek is: wat heeft de klant nodig en hoe kunnen wij dat realiseren? Een beetje zoals een architect in de bouw. We maken een ontwerp en volgen vervolgens het hele project op.”
“Mijn partner Luc Peumans is 25 jaar geleden als zelfstandige lichtdesigner gestart”, schetst Nicole het ontstaan. “Na enkele jaren ben ik erbij gekomen en kort nadien ook de eerste medewerkers. Zo zijn we steeds verder gegroeid. Onze focus is het visuele: licht, video en speciale effecten. Stilaan hebben we ook de stap gezet naar projecten. Met onze projectdivisie staan we in voor de vaste verlichting van gebouwen en publieke infrastructuren zoals musea en sportstadions. Denk maar aan de Ghelamco Arena in Gent en de Kunstuur-musea.”
Veerkracht en visie
Tijdens de covidpandemie kende het bedrijf een stevige terugval. “Van de ene op de andere dag stopte alles”, blikt Nicole terug. “In geen enkele crisis of oorlog in de geschiedenis is het ‘brood en spelen’ helemaal weggevallen, maar toen dus wel. Vrij snel echter hebben we ons opnieuw uitgevonden via virtuele events voor bedrijven. Dat draaide heel goed en zo konden we het hoofd boven water houden. De expertise die we toen opbouwden, kunnen we trouwens vandaag nog altijd gebruiken.”
“Nu hebben we opnieuw een team van 25 mensen en we willen graag naar 40. Met een strategische denkoefening en een vernieuwd managementteam werken we daaraan. Door onze doelen scherp te stellen, hebben we een duidelijke leidraad om onze verdere groei vorm te geven. Ook voor HR brengt dat uitdagingen mee. Met al die extra mensen zal ik mijn handen vol hebben. Waar we kunnen automatiseren en digitaliseren, doen we dat. Maar veel blijft natuurlijk mensenwerk. En gelukkig maar, we zitten nu eenmaal in een people’s business.”

Grenzen verleggen
Wat Painting with Light doet, is vrij uniek. Dat bezorgde hen dan ook vrij snel naam en faam in België en daarbuiten. “Het is een kleine wereld”, geeft Nicole aan. “Daardoor werden we ook al vrij snel gevraagd voor projecten in het buitenland. Zo werken we regelmatig in Saudi-Arabië. We stonden bijvoorbeeld in voor de vaste verlichting van het Al-Nassr-stadion en net buiten Riyad ook voor de verlichting en interactieve elementen in een nieuw Six Flags-pretpark.”
Wat maakt het zo’n interessant land om business mee te doen? “Kroonprins Mohammed bin Salman lanceerde de Saudi Vision 2030”, weet Nicole. “Met dat overheidsprogramma wil hij het land minder afhankelijk maken van olie. Onder meer door in te zetten op nieuwe sectoren als entertainment en leisure. De laatste 10 jaar zijn er dus heel wat investeringen en publieke werken uitgevoerd. Het hele land staat bij wijze van spreken in de steigers. Mondjesmaat verbeteren ook de mensenrechten. Er waait dus wel degelijk een nieuwe wind door de woestijn.”
Internationale verankering
Recent zette Painting with Light een nieuwe grote stap in de internationale plannen. “We openen binnenkort een eigen vestiging in Saudi-Arabië”, onthult Nicole.

“Dat doe je natuurlijk niet van vandaag op morgen. We zijn er al zo’n vijf jaar mee bezig. Eerst door naar beurzen te gaan en te netwerken. Dan door verschillende projecten in het land uit te voeren. En de laatste twee jaar zijn we intensief met de voorbereiding bezig. Ons btw-nummer is ondertussen in orde en nu zijn we op zoek naar een geschikte locatie. Begin 2025 willen we er effectief van start gaan.”
Hoe makkelijk is het om daar een onderneming te starten? “Op zich ging dat heel vlot. Administratief is het land goed geregeld en helemaal mee met het digitale tijdperk. Het is duidelijk dat ze nieuwe ondernemingen willen aantrekken om de visie van de kroonprins mee te realiseren. Er is dus een gigantische opportuniteit, al is er ook wel een zekere vorm van protectionisme. Zo heeft Luc ondertussen ook een Saudische identiteitskaart, anders mag je er geen bedrijf beginnen. En als je wil meedingen naar openbare aanbestedingen, moet je een lokale vestiging hebben én bij voorkeur lokale mensen aannemen.”
Team versterken
Hoe blijf je dat als kmo allemaal bolwerken? “Vandaag is Luc nog altijd zowel CEO als creative director”, geeft Nicole aan. “Binnen een klein bedrijf heeft iedereen noodgedwongen verschillende petjes op. Maar als je groeit, kan dat niet langer. We hebben nu een managementteam van zes mensen waarbij alle takken van de bedrijfsvoering zijn afgedekt. Onder meer met een countrymanager voor onze vestiging in Saudi-Arabië. En de aanwerving van de rest van het personeel daar is ook lopende.”
Door de goede naam heeft Painting with Light weinig problemen om nieuw personeel aan te trekken. “Mensen willen graag voor ons komen werken”, bevestigt Nicole. “En dus hebben ze meestal ook de juiste mentaliteit. We zijn een bedrijf met weinig regels, we werken goed en hard samen en er is een goede teamspirit. Dat komt grotendeels vanzelf, een sfeer kan je niet forceren. Al zetten we natuurlijk regelmatig een activiteit of teambuilding op. Het is belangrijk dat onze mensen elkaar goed kennen en op elkaar kunnen rekenen.”
Focus op kwaliteit
‘Going the extra mile’ is voor Painting with Light geen loos begrip. “We zijn sterk gericht op kwaliteit en de lat ligt hoog. We zijn niet snel tevreden en zijn steeds bereid om dat stapje extra te zetten, om een show bijvoorbeeld visueel nog nét iets beter te maken. Medewerkers die zich willen bijscholen, kunnen in onze eigen PWL Academy opleidingen volgen. We stimuleren iedereen ook echt om dat te doen, ook onze freelancers. Enkel zo kunnen ze ons kwaliteitslabel mee uitdragen.”
“We zijn een klein team, dus moeten we erg vertrouwen op de expertise en het functioneren van onze mensen on the job. Betrokkenheid en zelfstandigheid zijn hier erg belangrijk. We volgen hen natuurlijk wel op, maar zij moeten het waarmaken. Een keer per kwartaal houden we een ‘lessons learned’-moment waarbij we alle projecten overlopen. Door onze ervaringen en expertise te delen kunnen we samen groeien.”
Licht op de toekomst
Wat zijn de perspectieven voor het bedrijf? “Voor mijn man is the sky the limit. We willen zowel in België als in het Midden-Oosten groeien. Onze vestiging in Saudi-Arabië moet op termijn zelfbedruipend zijn, met een eigen team en eigen projecten. En ook hier is er nog groeipotentieel in de leisuremarkt, de pretparken en de musea. Ook zij zetten steeds meer in op evenementen en beleving. Kijk maar naar het PWC-gebouw in Zaventem, waarvan wij het lichtdesign deden. Dat is eigenlijk een reuzegroot visitekaartje. Iedereen die op de Brusselse Ring passeert, heeft het gezien.”
“Als HR-verantwoordelijke wil ik me blijven bijscholen. Via het Welt-traject van Voka en andere opleidingen houd ik de vinger aan de pols. Maar als je, zoals wij, een hart voor je personeel hebt, is er al veel gecoverd. Onze mensen hebben natuurlijk ook een fantastische job. We doen events in binnen- en buitenland, werken voor tv, theater, musicals… En dus krijgen we meestal de juiste persoon op de juiste plaats. Net zoals we ook altijd gaan voor de juiste lamp op de juiste plaats. Alles om onze klanten een onvergetelijke herinnering te geven dus!”
