Een correcte prijszetting is cruciaal voor succes op internationale markten. Het is een strategische beslissing die mee de uiteindelijke winstgevendheid van je onderneming bepaalt. Bovendien beïnvloedt prijs de concurrentiepositie van jouw product of dienst, de marktwaarde van jouw merk alsook de perceptie ervan bij klanten.
Bij internationale verkoop moet je rekening houden met zowel interne als externe factoren. In deze opleiding gaan we dieper in op:
- Interne factoren
- marktpositioneringsstrategie
- kostenstructuur
- groeiambities
- Externe factoren
- wisselkoersen
- transportkosten
- commerciële partnerships
- distributiekanalen
- lokale marktdynamiek
- culturele prijsgevoeligheid
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
- een gepaste internationale prijsstrategie bepalen;
- een export prijslijst opstellen met slimme commerciële condities;
- een commercieel beleid bepalen en implementeren;
- veel voorkomende valkuilen en risico’s vermijden a.d.h.v. concrete tips & tricks.
Doelgroep en voorkennis
Voor elke bedrijfsleider, commercieel directeur of sales manager die met buitenlandse klanten of partners samenwerkt.
Zowel ondernemers die hun eerste internationale stappen willen zetten tot ervaren export managers die hun kennis willen verrijken hebben baat bij deze opleiding. De docent past de training aan op basis van de sectoren waarin de deelnemers actief zijn.
- voor- en nadelen van de verschillende prijsstrategieën (bv. cost-plus vs. marktprijszetting, freemium, abonnementsformules, licenties, tiered pricing, bundling, …);
- een gepaste internationale prijsstrategie in functie van je:
- Belgische en internationale marktpositionering;
- kostenstructuur;
- internationale business objectieven, o.m. marktaandeel, winstmarge, merkbekendheid; en
- lokale marktomstandigheden en concurrentie.
- margeoptimalisatie doorheen de waardeketen a.d.h.v. cijfervoorbeelden, templates en oefeningen;
- een export prijslijst opstellen a.d.h.v. een berekende waarde keten analyse (incl. concrete oefeningen);
- slimme commerciële condities opstellen m.b.t. inco-terms, munteenheid, betalingstermijn, MOQ, extra’s, …
- een commercieel beleid bepalen en implementeren m.b.t. kortingen, promoties en andere sales & marketing investeringen, en hun effect op je verkoopvolume, marge en merk (incl. concrete oefeningen);
- Valkuilen en risico’s vermijden a.d.h.v. concrete voorbeelden en becijferde oefeningen: marge vs. mark-up, cross-border parallelverkopen, wisselkoersen, onbetaalde facturen, …
- Tips & tricks: prijsonderhandelingen, TCO, merk vs. private label, gebruik van data & IT, juridische aandachtspunten, kredieten, subsidies, …
Maak kennis met Bram Vaerewyck, partner bij Business Markers.
expert in exportstrategie en business development met bijna 20 jaar ervaring in een internationale B2B en B2C omgeving
exportdirecteur en lid van het internationale managementteam bij o.m. Duvel Moortgat, Leonidas en Luxilon Industries - wereldwijde verkoops- en distributienetwerken van Belgische kwaliteitsproducten en de promotie van premiummerken.
jarenlange begeleider van entrepreneurs en managers bij het bepalen van hun exportstrategie en het opmaken, implementeren en opvolgen van een concreet actieplan voor de (verdere) uitbouw van hun exportactiviteiten. Hij maakt daarbij gebruik van een gezonde mix van strategisch-conceptueel denken, theoretische modellen getest in de praktijk en hands-on oefeningen die helpen om strategische keuzes te maken.