Overslaan en naar de inhoud gaan

Is jouw scale-up klaar om te groeien? 

 

Het Voka ScaleUp-programma helpt je de groeistrategie om te zetten naar concrete processen. We geven je de nodige handvaten op de belangrijkste strategische domeinen. Zo focus jij je volop op de valorisatie van je strategische keuzes en wordt opschalen een koud kunstje. 

In het kort

Advies, coaching en begeleiding voor scale-ups die klaar zijn voor hun groei. Groeistrategie, expansie, internationalisatie, processen, bedrijfscultuur, en meer. Van april 2025 tot februari 2026. Focus op tech-bedrijven.

Hoe laat je je scale-up groeien?

Je hebt de strategie, je hebt het potentieel én je hebt het kapitaal. Deze groeifase is geweldig, maar ze vraagt ook nieuwe structuren en een andere manier van werken dan voorheen. Opschalen en je groei valoriseren, vraagt dus aandacht en slimme keuzes. Hoe pak je je bedrijfsprocessen aan? Wat wil je dat jouw rol in de onderneming wordt? Hoe groei je internationaal, en duurzaam? En aan welke aspecten van expansie heb je nog niet gedacht? Tijd om je groeistrategie in de praktijk te brengen!

Dit begeleidingstraject biedt jou coaching en advies voor je scale-up. Gedurende een klein jaar leer je van experten in het vak, ontdek je de uitdagingen van je peers en krijg je de nodige inzichten om je groeistrategie waar te maken. Ontdek het concrete programma hieronder, en schrijf meteen in voor Voka ScaleUp. Van processen tot financiering en internationaliseren: dit is hét traject voor jouw groeibedrijf.

Schrijf meteen in

Programma ScaleUp

Acht sessies, een schare experten, en een vaste groep van groeiende ondernemers: dat is het succesrecept van dit traject. Je leert in elke sessie de nodige inzichten voor je onderneming:

  • Implementatie van processen, met focus op digitalisering en het versterken van je interne organisatie
  • Versterken van leiderschap
  • Een duurzame manier om te groeien
  • Slimme partnerships
  • Het uitbouwen van een team dat meegroeit in je doelstellingen

Zo zien de sessies eruit:

Telkens van 13.00 uur tot 16.30 uur (*behalve sessie 2: 9.30 uur - 13.00 uur)

Sessie 1
3 april 

Jouw rol als ondernemer in een groeibedrijf 

In deze eerste sessie gaan we in op je veranderende rol bij snelle groei: je focus verschuift naar strategische beslissingen in plaats van operationele taken, er komen extra processen bij en je bedrijfscultuur krijgt stilaan vorm. Jouw vaardigheden worden dus ook op de proef gesteld. Want medewerkers aanwerven, de bedrijfscultuur voeden of taken delegeren aan nieuwe verantwoordelijken: voor jou is dit ook nieuw. Hoe vind je het evenwicht tussen je oorspronkelijke visie en de flexibiliteit voor nieuwe opportuniteiten? Dat leer je hier.

Expert

Yannick Dillen is professor Ondernemen bij Vlerick Business School en directeur van het Impulse Centre for Growth Management. Zijn expertise goot hij onder meer in een boek voor jonge, groeiende ondernemers en zet hij in om bedrijfsleiders te helpen bij hun expansie.

 

Sessie 2
7 mei 

Organisatiestructuur met People Model Canvas: workshop

Als scale-up pik je steeds in op nieuwe technologieën en marktomstandigheden. En bij gebrek aan een heldere structuur, durft dat al eens uitmonden in chaos en inefficiëntie. Wie neemt welke rol en verantwoordelijkheid op in je team? Wat wordt er van iedereen verwacht en hoe draagt hun werk bij aan de bredere bedrijfsdoelen? Het People Model Canvas geeft je het perfecte kader om deze vragen te beantwoorden - zonder de kernwaarden en de visie van je bedrijf uit het oog te verliezen. 

Expert

Stijn Van Loo is Operator bij Q7Leader en loodst je door alle cruciale aspecten van het PMC. 

 

Sessie 3
3 juni

Groeien dankzij een sterke bedrijfscultuur: best practices

Getalenteerde medewerkers vinden én houden? Niets zo belangrijk als je bedrijfscultuur. Wil je je onderneming doen groeien, dan zet je maar beter in op een sterke cultuur en employer branding. Het maakt je aantrekkelijker voor toptalent en helpt je onderscheiden van je concurrenten. En laat dat in de tech-sector en brede scale-up scene een belangrijk voordeel zijn, want de zoektocht naar gekwalificeerd personeel is moeilijk! Hoe maak je daar in jouw bedrijf werk van? 

Experten

Eleni Jacobs is founder van NNorm. Haar expertise schetst het kader voor een sterke employer brand, aangevuld met testimonials van Premium Plus en Mbrella

 

Sessie 4
9 september

Financiële gezondheid: rapportage, budgettering en forecasting 

Een solide basis voor rapportage, budgetten en forecasting is in deze fase onmisbaar. Je neemt er betere beslissingen mee, want het helpt je om trends te identificeren en succes op te volgen. Potentiële problemen pik je op nog voor ze escaleren. En ook als je investeerders en stakeholders wil informeren of overtuigen, kom je maar beter op de proppen met heldere cijfers. Win, win en nog eens win.  

Expert

Pieterjan Van Dam is CEO en co-founder van Monitr. Hij weet als geen anders welke cijfers én methoden jouw succes garanderen. 

 

Sessie 5
14 oktober

Fundraising en maximale valorisatie 

Strategisch groeien doe je natuurlijk ook door slim om te gaan met je centen. Hoe werf je fondsen? Hoe haal je een maximale waardering uit je voorstel? Welke samenwerkingsvormen helpen je vooruit? In deze sessie kijken we naar de mogelijkheden van fundraising, equity en andere vormen van groei en samenwerking om je expansie te boosten. En natuurlijk kijken we ook naar de impact van een onweerstaanbaar pitch deck en accurate waardering om investeerders aan te trekken.   

Expert

Joris Noreillie is freelance CFO voor start- en scale-ups via CFOrent. Zijn ervaring helpt je op weg met de interessantste inzichten voor jouw context. 

 

Sessie 6
18 november 

Business development met een effectief salesteam 

We werken nog volop aan de inhoud van deze sessie. Stay tuned.    

Expert

Thierry D'haenens is CEO van Better Growth en werkt samen met jou naar een sterk verkoopteam. 

 

Sessie 7
20 januari
2026

Je strategie op één A4: workshop

We werken nog volop aan de inhoud van deze sessie. Stay tuned.    

Expert

De expert voor deze sessie verklappen we later. 

 

Sessie 8
24 februari

Strategie omzetten in planning: workshop

Objectives, Goals, Strategies & Measures zijn dé pijlers voor een concrete en meetbare vertaling van je langetermijnvisie. Met de OGSM-methode gaan we in deze sessie aan de slag om je strategische doelen en bijhorende acties te structureren. Een workshop als kers op de taart van dit resultaatgericht begeleidingstraject. 

Wie neemt deel?

Zaakvoerders van (tech-)scale-ups die klaar zijn voor snelle groei. Voldoet je onderneming aan de volgende voorwaarden? 

  • Je onderneming heeft een groeistrategie, die nu concreet moet uitgewerkt worden: je bent groeiklaar,
  • Je hebt een analyse gemaakt van je (internationale) marktpotentieel en interne werking;
  • Je hebt voldoende middelen (bank- of achtergestelde leningen, subsidies, of risicokapitaal) om je groei te financieren;
  • Je inkomstenstromen zijn voornamelijk recurrent;
  • Je geeft in je groei en management aandacht aan digitalisering en verduurzaming van je bedrijfsvoering.

Schrijf nu in voor het groeitraject van je leven

Ook interessant voor jou

Ontdek andere opleidingen en activiteiten voor start- & scale-ups, of verdiep je in topics voor je algemeen management. 

Contactpersoon

Pieter Van Gool

Coördinator innovatie & digitalisering

Adres

Kantoor Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €1.500 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €1.800 (excl. 21% btw)

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.

Voorwaarden

Annuleren
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 27 maart. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Contactpersoon

Pieter Van Gool

Coördinator innovatie & digitalisering

Adres

Kantoor Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €1.500 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €1.800 (excl. 21% btw)

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.

Voorwaarden

Annuleren
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 27 maart. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.