Voka Oost-Vlaanderen organiseert i.s.m. Solvay Brussels School of Economics and Management een exclusieve opleidingsreeks rond ondernemerschap en management.
Klaar om je carrière een boost te geven? Dit opleidingstraject biedt het beste uit bestaande MBA-programma’s. In 10 sessies en via business cases ontdek je de belangrijkste aspecten van strategie, leiderschap, finance, HR, sales en marketing.
- De belangrijkste aspecten van strategie, leiderschap, finance, HR, sales en marketing
- 10 lesdagen verspreid over een half jaar (vrijdag en zaterdag)
- Beperkt aantal deelnemers. Op die manier blijven de lessen interactief en is er ruimte voor ervaringsuitwisseling
- Bijzondere focus op groei en management in turbulente tijden
- In samenwerking met een top Business School met een sterke internationale reputatie
- Uitwerking geïntegreerde business case met twee coachings gedurende het hele traject. Iedere kandidaat krijgt de kans om een eigen case in te dienen. Op basis van stemmingen worden er drie cases uitgekozen
- Slotevent met presentatie van de cases
Module 1
- Introductie in strategie door Benjamin Beeckmans
- Persoonlijk leiderschap door Patrick Lybaert
Module 2
- Groeistrategie door Omar Mohout
- Introductie in financieel management door Laurent Gheeraert
Module 3
- Strategie-implementatie door Pierre-Alain Scharff
- Financiële analyse door Laurent Gheeraert
Module 4
- Strategische marketing door Sandra Rothenberger
- Human resource management door Reggy-Charles Degen
Module 5
- Groepsleiderschap door Patrick Lybaert
- Sales management door Regis Lemmens
Persoonlijk leiderschap
Inhoud
- Omgaan met uitdagingen en valkuilen in verschillende managementposities
- Beter inzicht verwerven in jouw eigen karakter, interesses en behoeftes
- Behoeftes m.b.t. de eigen professionele ontwikkeling doorgronden
Programma
- Persoonlijk loopbaanmanagement
- Zelfkennis (‘career anchor’)
- Persoonlijk ontwikkelingsplan
- Actieplan om actief te experimenteren
Introductie in strategie
Inhoud
- Wat is strategie en welke strategieën kan je onderscheiden?
- Waarom is een doordachte strategie belangrijk?
- Hoe jouw strategie uitwerken én uitvoeren?
Programma
- Visie, missie, strategie: definities en voorbeelden
- Overzicht van de ‘basisstrategieën’
- Waardecreatie vanuit strategisch perspectief
- Strategie-implementatie en opvolging
Groeistrategie
Inhoud
- Een bedrijf voorbereiden op groei
- Interne en externe groeiopties
- Hoe groei in de praktijk in jouw bedrijf implementeren?
Programma
- Groei in verkoop / groei in winst
- Interne groeiopties
- Externe groeiopties
- Internationalisering
- Een groeiplan opstellen
Introductie in financieel management
Inhoud
- Verschil tussen financial accounting & managerial accounting
- Opbouw van de basis financiële staten
- Inzicht verwerven in kosten en kostprijzen
- Financiële informatie voor beleidsbeslissingen
Programma
- Situering van de finance functie
- Wat is financieel management?
- Balans, resultatenrekening & kasstromentabel: een begrijpbare voorstelling
- Basis financiële indicatoren
Financiële analyse
Inhoud
- Diepgaand inzicht in balans, winsten verliesrekening d.m.v. financiële analyse
- Financieel plan, cashflow
- Hoe kan een winstgevende organisatie in moeilijkheden geraken?
Programma
- Inzicht in financiële rapportering
- Beoordelen van financiële prestaties
- Van een winst- en verliesrekening naar een cashflowoverzicht
- Financial forecasting
- Groei: wat te doen als de werkelijke groei verschilt van de duurzame groei?
Strategie-implementatie
Inhoud
- Wat maakt Strategy Execution anders?
- Van missie en visie naar strategische thema’s o.b.v. een SWOT-analyse vertalen naar concrete acties en KPI’s
Programma
- Missie & visie toepassen op een concrete case
- SWOT-analyse en strategische thema’s
- Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI’s
Strategische marketing
Inhoud
- Inzicht verwerven in marketingtermen en -concepten
- De beste methodes en technieken voor strategische ontwikkeling en commerciële groei leren kennen en toepassen
- Instrumenten hanteren om de lessen toe te passen in de praktijk
Programma
- De belangrijkste marketingconcepten en -processen
- Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
- Hoe waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie?
- Doelgroep bepaling, positionering en differentiatie in de markt
Human resource management
Inhoud
- Het belang van HR als strategische partner in een onderneming
- De omvang van Human Capital Management (HCM) en leiderschap
- Hoe HCM de prestaties van jouw organisatie kan verbeteren
Programma
- Overzicht van de HRM-cyclus
- Best practices organisatiedesign, competence, performance, talent management, persoonlijke ontwikkeling, compensation en benefits policy
- Opzetten van een HRM-dashboard
Groepsleiderschap
Inhoud
- Vaardigheden in managementteams
- Bewustzijn van eigen leiderschapssterktes en -zwaktes
- Zelfvertrouwen in het aansturen van teams
Programma
- Verschillende teamoefeningen
- Reflectie op eigen leiderschapsprestaties
- Observatie van rolmodellen
- Model van experimenteel leren
- Feedback geven en krijgen
Sales management
Inhoud
- Hoe een salesstrategie formuleren?
- Hoe jouw producten/diensten verkopen?
- Hoe een salesteam beheren?
Programma
- Principes en methodes van verkoop
- Product-based, value-based selling & co-creation
- Salesplanning
Module 1
- donderdag 17 oktober 2024 (vanaf 16.00 uur - met avondactiviteit)
- vrijdag 18 oktober 2024 (vanaf 9.00 uur - met avondactiviteit)
- zaterdag 19 oktober 2024 (eind voorzien om 16.00 uur)
Module 2
- vrijdag 15 november 2024 (vanaf 9.00 uur - met avondactiviteit)
- zaterdag 16 november 2024 (eind voorzien om 16.00 uur)
Module 3
- vrijdag 13 december 2024 (vanaf 9.00 uur - met avondactiviteit)
- zaterdag 14 december 2024 (eind voorzien om 16.00 uur)
Module 4
- vrijdag 17 januari 2025 (vanaf 9.00 uur - met avondactiviteit)
- zaterdag 18 januari 2025 (eind voorzien om 16.00 uur)
Module 5
- vrijdag 21 februari 2025 (vanaf 9.00 uur - met avondactiviteit)
- zaterdag 22 februari 2025 (eind voorzien om 16.00 uur)
Coachings
- Nog te bepalen
Graduation
- donderdag 8 mei 2025 (17.00 tot 21.30 uur)
- Deelnemers zijn ondernemers die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien of leidinggevenden/managers met leidinggevende ervaring, die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie
- Deelnemers kunnen zich professioneel uitdrukken in het Engels
- Deelnemers worden gescreend op basis van een intakegesprek met Voka coördinator Jolyn De Baets
- Het aantal deelnemers is beperkt om een optimale kwaliteit te garanderen
Wat zit inbegrepen in de prijs van 8.500 euro?
- 10 lessen door Solvay Business School
- Alle maaltijden (lunch en diner)
- Lesmateriaal
- Toegang tot het Canvas leerplatform
- Case coachings