Overslaan en naar de inhoud gaan

Internationale handel is tegenwoordig niet weg te denken bij vele ondernemingen. Maar ondernemen buiten de EU-landsgrenzen vereist vaak kennis van douanematerie. In dit traject maak je kennis met de belangrijkste douaneconcepten om de douanematerie (nog beter) te beheersen.

Verschillende internationale handelstendensen - zoals handelssancties, brexit, niet-fiscale verplichtingen en exportcontroles - verplichten de importeur/exporteur om hun douanekennis continu bij te schaven, zodat ze in overeenstemming zijn met de wetgeving. Daarnaast kan het beschikken over de juiste douanekennis en -processen substantiële cashflowvoordelen leveren aan de onderneming.

Met het traject Customs Academy Havenbedrijven Zeebrugge willen we de deelnemers begeleiden om douaneprocessen binnen de onderneming beter te begrijpen en te managen, zowel op operationeel als op strategisch niveau. Voor dit opleidingstraject werken we samen met onze partner Deloitte, die een aantal specialisten met de nodige ervaring op het vlak van douane en internationale handel ter beschikking stelt.

Programma

Het traject bestaat uit 4 aaneensluitende modules: 

  • Introductie tot douanewetgeving, specifieke douanebegrippen - Begrijp hoe de EU-douanewetgeving in elkaar zit en leer de belangrijkste douanebegrippen kennen. 
  • Elementen die belangrijk zijn voor het berekenen van de invoerrechten - Vertrek vanuit de drie douanepijlers (waarde, classificatie en oorsprong) en begrijp hoe de drie pijlers invloed hebben op de berekening van de invoerrechten.
  • Douaneregelingen (binnenbrengen/uitvoeren, transit, opslag, veredeling) en vergunningen - Ga na welke douaneformaliteiten je moet vervullen bij in- en uitvoer en welke speciale douaneregelingen je kan toepassen voor cashflow optimalisatie. We bespreken ook welke vergunningen/beschikkingen hiervoor nodig zijn.
  • Douaneaangifte en incoterms - Leer hoe een douaneaangifte opgesteld wordt en begrijp de betekenis van de codes die in verschillende vakken ingevuld worden. Als je gegevens niet correct vermeldt op de invoer-/uitvoeraangifte, kan dat leiden tot (strafrechtelijke) sancties voor de importeur/exporteur en/of douanedeclarant. Daarnaast staan we ook stil bij internationale leveringsvoorwaarden (incoterms). Incoterms beschrijven de verplichtingen, risico's en kosten die horen bij de transactie van de goederen.

Kmo-portefeuille

Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen. 

Benodigde informatie kmo-portefeuille 

  • Het registratienummer van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126 
  • Type dienstverlening: opleiding 
  • Datum opleiding: 19/11/2024 
  • Projectbedrag: € 950 voor leden, € 1.450 voor niet-leden 
  • Aantal opleidingsuren: 12 uren
  • Thema: Internationalisering

Contactpersoon

Lorenzo Bequoye

Adviseur Internationaal Ondernemen

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka- en Apzi-leden: 950 euro
  • Niet-leden: 1.450 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de genoemde verantwoordelijke en dit uiterlijk tot 7 werkdagen voor aanvang van de opleiding. Bij laattijdige annulatie zal het volledige bedrag verschuldigd blijven. U kunt zich wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Contactpersoon

Lorenzo Bequoye

Adviseur Internationaal Ondernemen

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Voka- en Apzi-leden: 950 euro
  • Niet-leden: 1.450 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de genoemde verantwoordelijke en dit uiterlijk tot 7 werkdagen voor aanvang van de opleiding. Bij laattijdige annulatie zal het volledige bedrag verschuldigd blijven. U kunt zich wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag